Ladattavien autojen osuus on kasvanut sekä yritysautoissa että kotitalouksien hankkimissa autoissa

Heinäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 15,7 prosenttia oli täyssähköautoja ja 20,6 prosenttia ladattavia hybridejä. Ei-ladattavien hybridien osuus oli 32,9 prosenttia.

Dieselautojen osuus oli yhteensä 9,6 prosenttia. Täyssähköautojen osuus on tammi-heinäkuussa ensirekisteröidyistä autosta ollut yhteensä 13,9 prosenttia ja ladattavien hybridien 20,1 prosenttia.

– Yhä useampi työsuhdeauto on ladattava auto. Tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista noin 17 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 30 prosenttia ladattavia hybridejä. Näin lähes puolet tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista on ollut ladattavia, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista hieman yli 40 prosenttia on ensirekisteröity yritysten käyttöön. Osuus on kasvanut hieman viime vuodesta. Yritysten hankkimista autoista suurin osa, noin 85 prosenttia, on työsuhdeautoja. Yritysautoissa leasingin osuus on tänä vuonna kasvanut selvästi. Hieman yli puolet yritysten autoista on tänä vuonna hankittu leasingillä.

Lue tästä muita juttuja sähköautoilusta.

Kotitalouksien autohankinnoista edelleen vain pieni osuus, 4,7 prosenttia, on hankittu leasingillä. Yksityisleasingin osuus on hieman vähentynyt viime vuoteen nähden, jolloin se oli 5,0 prosenttia. Ylivoimaisesti yleisin tapa hankkia uusi auto on osamaksu, jonka osuus kotitalouksien autohankinnoista on hieman yli 60 prosenttia.

Kotitalouksien hankkimien autojen osuus on suurin bensiiniautoissa sekä ei-ladattavissa hybrideissä. Yritykset hankkivat suhteellisesti useammin dieselautoja ja ladattavia hybridejä kuin kotitaloudet. Yksityisleasingin osuus on suurin ladattavilla autoilla ja kaasuautoilla. Kotitalouksien hankkimista ladattavista tai kaasuautoista noin 10 prosenttia on tänä vuonna hankittu yksityisleasingillä. Myös tämä osuus on hieman pienentynyt viime vuodesta, jolloin se oli lähes 13 prosenttia.

– Leasingin osuus on ollut kasvussa käyttövoimamurroksen alkuvaiheessa, kun vielä moni auton ostaja empii käyttövoiman valinnassa. Ladattavien autojen hankinta on arkipäiväistynyt ja leasingin osuus on kääntynyt hienoiseen laskuun. Leasingin osuus on kasvanut erityisesti yritysten bensiini- ja dieselautojen hankinnassa, kun aiemmin liisattiin erityisesti ladattavia autoja, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

  1. Mitä hyötyä on ladattavalla hybridillä : talvella pääsee noin 30km. Ennemmin ns. itselataana (täyshybridi). Tai sähköauto. Maksaahan se sähköllä latauskin . Täys-sähköauto kustantaa n. 50000 euroa,kuka laittaa näin paljon rahaa auton ostoon ?

  2. Hybridilläni pääsee akun turvin 34 km kesällä ja talvella matka jää reilusti alle 30 km. Pystyn ajamaan kuukaudessa sähköllä vähintään puolet kaikista ajoistani, koska lähiajoa tulee melko paljon. Toki joudun laittamaan sen muutaman kerran viikon aikana johdon päähän. Maksan 500 km ajosta 15 euroa kuukaudessa, joten kyllä itse ainakin koen hyötyväni hybridistä.
    Monellakin autonkäyttäjällä työmatka jää alle tuon mainitsemasi 30 km. Eli sen siis pystyy ajamaan sähköllä ja jos työpaikalla on mahdollisuus lataamiseen, niin pääsee kotiinkin vielä edullisesti.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here