Kysely: Useimmissa kotitalouksissa ei vielä hyödynnetä kimppakyytejä treenimatkoilla

Jääkiekon MM-kisat järjestetään 10. toukokuuta alkaen Tšekissä. MM-ottelulähetysten virallisena ohjelmayhteistyökumppanina Autoklinikka halusi kisakauden alkaessa selvittää, missä määrin suomalaiset hyödyntävät kimppakyytejä omiin urheilu- ja muihin harrastuksiinsa kulkiessaan.

Kyselytutkimus paljastaa, että noin neljännes suomalaisista asuu kotitaloudessa, jossa hyödynnetään kimppakyytejä harrastuksiin kulkemisessa. Yleisimpiä kohteita kimppakyydille ovat jalkapallo (3,8 %) ja jääkiekko (3,2 %). Asuinseutuja tarkasteltaessa selviää, että yhteiskuljetuksia sovitaan eniten Pohjois-Suomessa, jossa lähes 29 % vastaajista kertoo kotitaloudessaan hyödynnettävän kimppakyytejä harrastuksiin kulkemisessa.

38 % kyselyyn vastanneista myöntää, ettei heidän kotitaloudessaan hyödynnetä kimppakyytejä. 37 % taas asuu kotitaloudessa, jonka jäsenillä ei ole kuljetusta vaativia harrastuksia.

– Yhteiskuljetukset ovat hyvä tapa vähentää autoilusta aiheutuvia kuluja ja ympäristövaikutuksia sekä helpottaa vanhempien arkea, kun lasten kuskausta voidaan tehdä vuorotellen. Lisäksi ne auttavat pitämään yhteyttä ystäviin tai tuttavaperheisiin, mikä luo yhteisöllisyyttä, Autoklinikan kaupallinen johtaja William Börman sanoo.

Jääkiekon MM-kisat järjestetään tänä vuonna Tšekissä Prahan ja Ostravan kaupungeissa 10.5. – 26.5.2024. Autoklinikka on MM-ottelulähetysten virallinen ohjelmayhteistyökumppani ja elää vahvasti hengessä mukana. Yhtiö järjestää myös maalisaldokilpailun, jossa voi voittaa 1 000 euron arvoisen lahjakortin urheiluliikkeeseen.

Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–16. tammikuuta 2024. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Lue myös

Autoklinikka ja Motonet yhteistyöhön Turussa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän