Haastava talvi on aiheuttanut Suomen tieverkostolle merkittäviä routavaurioita. Terävät kuopat ja halkeamat aiheuttavat paitsi rengasrikkoja, niin myös hajottavat iskunvaimentimia, todetaan Kahan tiedotteessa.
Kesärenkaiden vaihto tarjoaakin oivan mahdollisuuden kartoittaa iskunvaimentimien ja jousien kuntoa.
Mikäli epäilet järjestelmien vaurioituneen, kannattaa auto kurvata viipymättä korjaamolle asiantuntijoiden arvioitavaksi.
Huonokuntoiset iskunvaimentimet ovat turvallisuusriski
Yleensä vaihtokuntoon kuluneet iskarit havaitaan vasta katsastuksessa, kun ne eivät enää täytä niille asetettuja minimikriteerejä.
Kahan mukaan iskunvaimentimien vaihdattaminen on kuitenkin suositeltavaa jo aikaisemmin, sillä vaikka yli 100 000 kilometriä ajetut iskarit eivät olisikaan vielä täysin hylkykunnossa, eivät ne suinkaan ole ominaisuuksiltaan uudenveroisia.
Vaurioituneiden iskunvaimentimien vaihdossa ei kannata viivytellä, sillä niillä on merkittävä vaikutus auton turvallisuuteen ja ajomukavuuteen.
Kuluneet iskunvaimentimet eivät pidä renkaita kunnolla kiinni tiessä, eivätkä tiestä pomppivat renkaat puolestaan reagoi tehokkaasti jarrutukseen – onnettomuuden ainekset ovat siis nopeasti kasassa. Mikäli huomaat renkaiden kuluneen epätasaisesti, vika saattaa löytyä vaihtokuntoon kuluneista iskunvaimentimista.
Kuluneilla iskareilla on vaikutuksia myös ajettavuuteen – auto muuttaa herkästi ajosuuntaa, lähtee helposti sivuluisuun ja jousitus lyö pohjaan epätasaisella ajettaessa. Viallisilla iskareilla ajaminen saattaa vahingoittaa myös auton pakoputkiston osia ja jousitusta, mistä voi seurata hintavia remontteja.
Toimivat iskarit, lyhyempi jarrutusmatka
Mahdollisimman lyhyt jarrutusmatka onnistuu vain tehokkaasti toimivilla iskunvaimentimilla, sillä muutoin renkaiden kosketus tienpintaan jää puutteelliseksi. Iskareiden vaikutus jarrutusmatkan pituuteen on suuri – vialliset iskunvaimentimet voivat pidentää matkaa jopa 20 prosenttia.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi 80 km/h nopeudella ajettaessa jarrutusmatka voi pidentyä yli kuusi metriä. Se on aivan liian paljon silloin, kun jokaisella metrillä on merkitystä.
Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat luonnollisesti myös jarrujen kunto, nopeus, ajoneuvo ja tienpinnan laatu.
Jouset ja iskunvaimentimet kannattaa vaihtaa samanaikaisesti
Iskareiden vaihto on Kahan tiedotteen mukaan suositeltavaa viimeistään, kun autolla on ajettu 100 000 kilometriä. Jos autoa kuormataan usein raskaasti, esimerkiksi asuntovaunua tai peräkärryä vedettäessä, menevät iskarit yleensä vaihtokuntoon jo aikaisemmin.
Jousien käyttöikä kulkee käsi kädessä iskunvaimentimien kanssa, joten mikäli iskarit vaihdetaan, kannattaa vaihdattaa samalla myös jouset.
Huonossa kunnossa olevat jouset nimittäin kuluttavat uudetkin iskunvaimentimet nopeasti loppuun ja päinvastoin.