Koronavirus on vähentänyt 20 – 30 % jyväskyläläisten autolla liikkumista

Sensoriverkon asennus Lutakonaukiolla Jyvaskylassa. Kuva: Jyväskylän yliopisto.

Koronavirus on vähentänyt jyväskyläläisten liikkumista merkittävästi jo ensimmäisenä viikkona rajoitusten käyttöönotosta. Tuloksissa vertailtiin tilannetta viikolla 11 ja viikolla 12.

Jyväskylän liikennevaloissa havaittujen autojen määrä on laskenut noin 23 prosenttia viikossa. Autoilijoiden määrä liikennevaloissa laski lähes 360 000 autolla yli 1,5 miljoonasta 1,2 miljoonaan. Autoilijoiden määrissä suurin pudotus liikennevaloissa oli keskiviikkona 18.3.2020.

Parkkihalleista varattujen paikkojen määrä on laskenut noin 26 prosenttia viikossa. Viikolla 11 Jyväskylän keskustan parkkihalleissa pysäköi 11 343 autoa ja viikolla 12 lähes 3 000 autoa vähemmän.

WiFi-laitelaskurien tekemät havainnot laskivat viikossa noin 18 prosenttia. WiFi-laitelaskuri havaitsi viikkoon 11 verrattuna reilusti yli 100 000 WiFi-laitetta vähemmän viime viikolla, jolloin määrät putosivat 615 000 laitteesta 506 000 laitteeseen.

Esimerkiksi Aren aukion ihmismääriin koronatilanne ei vaikuttanut niin paljon viikonloppuna kuin viikolla. Matkakeskuksen havaintoihin vaikutus taas oli suhteessa suurin lauantaina.

Katso tästä muita juttuja koronaviruksesta.

Raportin mittausdata on saatu liikennevaloista, parkkihallien kävijämääristä ja WiFi-laitelaskureista, jotka mittaavat anonyymisti WiFi-laitteiden määrää eri mittauspisteistä Jyväskylän kaupungissa. Avoin reaaliaikainen data julkaistaan https://jklopen.fi-sivustolla.

Hanketta rahoittavat Pirkanmaan liitto (Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitus, Vipuvoimaa EU:lta 2014–2020), Keski-Suomen liitto, Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu. jklopen.fi -palvelua on rakennettu ”Ekologiset älykkäät ja turvalliset teollisen internetin palvelut” EAKR -hankkeessa yhdessä Jyväskylän kaupungin, Jyväskylän yliopiston ja TNNetin kanssa. Järjestelmää kehitetään edelleen ja sensoriverkko kasvaa tulevaisuudessa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here