Keskikokoinen täyssähköinen katumaasturi alle 35 000 euroa!

KGM tuli Suomen markkinoille viime vuonna, joten se saattaa olla monelle autoilijalle vielä tuntematon. Taustalla on kuitenkin tuttu merkki, sillä KGM on vuodesta 1954 maastureita ja katumaastureita valmistaneen SsangYongin uusi nimi. Syyskuussa 2022 SsangYong yhdistyi niin ikään eteläkorealaiseen KG Groupiin, joka antoi KG Mobilityn nimen valmistamilleen autoille.

Jatkossa konsernin autojen merkki on yksinkertaisesti KGM, mikä on monelle paljon helpompi omaksua ja lausua kuin aiempi SsangYong, todetaan maahantuojan tiedotteessa.

Kuva: KGM.

Suomessa KGM Korando e-Motionin hinnat alkavat nyt 34 390 eurosta. Se on yksi markkinoiden edullisimmista sähköautoista tarjoten keskikokoisen katumaasturin tilat ja ominaisuudet pikkukatumaasturin hinnalla.

Kookas sähköauto

Uusi KGM Korando e-Motion sijoittuu markkinoilla suomalaisten sähköauto-ostajien suosikkiluokkaan. Keskikokoisten katumaasturien joukossa kilpaileva Korando e-Motion on melkein 4,5 metriä, 1,87 metriä leveä ja 1,63 metriä korkea, joten autossa on hyvät tilat matkustajille ja heidän tavaroilleen. Suuri maavara auttaa liikkumaan, vaikka tie olisi huonokuntoisempi tai sitä ei olisi vielä aurattu.

Kuva: KGM.

Matkustajien mukavuutta lisää esimerkiksi takapenkin selkänojan kallistuksen säätö. Lähes kokonaan suurlujuusteräksestä rakennettu kori on tiedotteen mukaan vankka ja turvallinen, mitkä molemmat lisäävät omalta osaltaan mukavuutta. Tavaratila on 551 litraisena kookkaampi kuin monissa suuremmissa autoissa. Lisäksi jarrullinen perävaunupaino on 1 500 kiloa.

Matkustajat nauttivat myös korkeatasoisesta vakiovarustelusta, johon kuuluu kaksialueinen ilmastointilaite. Vakiona on myös ilmalämpöpumppu, mikä on sähköautoissa erityisen tärkeä, sillä se säästää energiaa kylmällä ilmalla.

Tasapainoinen kokonaisuus

Korando e-Motionissa on edessä 152 kilowattia (207 hv) ja 339 newtonmetriä kehittävä kestomagneettitahtimoottori. Sen avulla auto kiihtyy nollasta sataan kahdeksassa sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 156 km/h.

Kuva: KGM.

Moderniin tyyliin autossa on sähköinen käsijarru ja ajaja voi valita mieleisen neljästä ajotilasta. Normaaliksi voidaan laskea Comfort, jonka lisäksi on urheilullista ajotapaa suosiva Sport. Taloudellisuutta korostava kytkee Eco- tai Eco+ -ajotilan. Energiaa ajoakkuun lataavan regeneraation voi säätää ohjauspylvään siivekkeistä neljään voimakkuuteen. Lievimmällä auto rullaa vapaasti ja voimakkaimmalla voidaan ajaa lähes kaiken aikaa jarrupolkimeen koskematta.

Korando e-Motionissa ajoakun energiasisältö on 61,5 kilowattituntia, josta on käytössä 55,3 kilowattituntia. KGM on halunnut pitää ajoakun koon kohtuullisena, minkä ansiosta auto on omamassaltaan 1 765 kiloisena sähköautoksi varsin kevyt. Ajoakun saa ladattua pikalatauksella (100 kW) 20 prosentin tasosta 80 prosenttiin 33 minuutissa. Kotilatausta varten on 6,6 kilowatin tehoinen sisäinen yksivaihelaturi.

Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 340 kilometriä ja kaupunkiajossa 498 kilometriä.

Paljon autoa pienellä hinnalla

KGM on harkinnut auton varustelun tarkkaan. Esimerkiksi pyörät ovat 17-tuumaiset. Tavallista pienemmällä koolla saadaan lisää toimintamatkaa ja alennetaan auton käyttökustannuksia. Käyttöä puolestaan helpottavat muun muassa avaimeton lukitus ja peruutuskamera. Myös mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloavustin ja monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti löytyvät Korando e-Motionista.

Modernissa ohjaamossa ajajan edessä on kolmiulotteisen vaikutelman antava 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Kojelaudan keskellä on Crystal-varustetasossa 8-tuumainen kosketusnäyttö.

Kuva: KGM.

KGM Korando e-Motion Crystalin uusi 3 600 euroa alempi hinta on nyt 34 390 euroa, millä se on yksi markkinoiden edullisimmista sähköautoista. Lisäksi Korando e-Motionin takuu on erittäin houkutteleva 7 vuotta tai 150 000 kilometriä.

Mikäli haluaa vielä enemmän ylellisyyttä, voi valita 40 990 euroa maksavan Quartzin. Siinä on lähes hengästyttävän pituinen vakiovarusteluettelo, jossa ovat Crystalin varusteiden lisäksi mm. navigointi, lämmitettävä ohjauspyörä, langaton latausalusta, pysäköintitutkat edessä ja takana, poistumisavustin ja tummennetut takaikkunat.

Lue myös

SsangYong-autot saivat uuden nimen — uusi mallisto on täyssähköinen

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän