Kolmannen sukupolven Renault ZOE -mallilla pääsee aikaisempaa pidemmälle

Renault ZOE oli Renaultin mukaan viime vuosikymmenellä Euroopan eniten myyty sähköauto. Nyt kolmannen sukupolven ZOE:lla pääsee entistä pidemmälle.

Varustelu ja yhdistettävyys ovat ZOE:ssa nyt uudella tasolla ja hinnat aiempaa edullisemmat alkaen 29 390 eurosta. Valtion hankitatuen kanssa 27 390 euroa.

Kymmenen vuotta sitten Renault esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä lähes tuotantovalmiin ZOE Conceptin ja nyt on edetty ZOE:n kolmanteen sukupolveen.

Kuva: CvB.

Päättyneen vuosikymmenen aikana ZOE oli Euroopan ykkönen. Peräti 178 405 asiakasta ympäri Eurooppaa valitsi ZOE:n omaksi sähköautokseen.

Suurempi akku, enemmän latausvaihtoehtoja ja tehoa

Uuden kolmannen sukupolven ZOE:n tarkka mallimerkintä on Z.E. 50, mikä on itse asiassa vähättelevä. Luku viittaa ajoakun energiasisältöön, joka on todellisuudessa 52 kWh eli yli neljänneksen enemmän kuin aiemmassa ZOE:ssa.

Renault ja LG Chem kehittivät akustoa yhteistyössä niin, että suuremmasta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan. Eikä akun paino noussut kuin parikymmentä kiloa. Parannus saatiin aikaan akun uudelleen suunnitellulla sisäisellä arkkitehtuurilla.

Kuva: CvB.

Uuden ajoakun ansiosta ZOE:n toimintamatka on WLTP:n mukaan enimmillään 395 kilometriä eli neljänneksen pidempi kuin ennen.

Mahdollisimman vähäiseen energiankulutukseen on päästy monella tavalla, kuten käyttämällä lämmityksessä ja viilennyksessä ilmalämpöpumppua sekä jarrutusenergian talteenotolla. Lisäksi ajajaa ohjataan aktiivisesti taloudelliseen ajotapaan.

Latausaika täyteen on kotona 7 kilowatin Wallboxia käyttäen yhdeksän tuntia ja 25 minuuttia eli akun saa täyteen yön aikana.

Kuva: CvB.

Yleisillä paikoilla 120 kilometrin ajoon tarvittavan virtamäärän saa ladattua 22 kilowatin laturilla tunnissa.

Lisävarusteena saatavalla pikalaturilla saa pidemmillä matkoilla 50 kilowatin teholla 150 kilometrin ajoon tarvittavan energian ladattua puolessa tunnissa.

Moottoreina uudessa ZOE:ssa ovat vuonna 2018 esitelty 80 kilowatin ja uusi 100 kilowatin sähkömoottori, jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia.

Väkevämmän uutuusmoottorin suurin vääntömomentti on 245 Nm. Uudella R135-moottorilla varustettuna ZOE kiihtyy nollasta sataan 9,5 sekunnissa ja 80 – 120 km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.

Kuva: CvB.

Levyjarrut myös taakse

Kolmannen sukupolven ZOE on kehitetty monin tavoin. Perusrakenne on muokattu kasvaneen tehon vaatimuksien mukaiseksi.

Ajettavuus on Renaultin tiedotteen mukaan tarkempaa uusien takaiskunvaimentimien ja alustaan tehtyjen säätöjen myötä. Lisäksi ZOE:ssa on nyt takanakin levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattisesti toimiva sähköinen käsijarru.

Katso tästä muita juttuja sähköautoista.

Ajamisesta on haluttu tehdä mahdollisimman helppoa.

ZOE käynnistyy napin painalluksella ja nyt perinteisen vaihteenvalitsimen tilalla on kevyesti toimiva e-shifter. Se lähettää kuljettajan toiveet sähköisesti eteenpäin ja säästää yhdessä automaattisen käsijarrun kanssa tilaa keskikonsolissa.

Kuva: CvB.

Etenkin kaupungissa on hyötyä uudesta ajotilasta, B-modesta, joka tehostaa jarrutusta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Sen ansiosta ZOE:a voi ajaa lähes koko ajan yhdellä polkimella siirtämättä jalkaa jarrulle.

Valinta tavallisen ajon (D-mode) ja uuden B-moden välillä tehdään e-shifterillä.

Renault suunnitteli ZOE:en täysin uuden sähköjärjestelmän, jonka avulla siihen lisättiin kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä täysin automaattisia järjestelmiä.

Kaupungissa on iloa mäkilähtöavustimesta, joka pitää auton paikallaan kun jalka nostetaan jarrulta aina siihen saakka kunnes painetaan uudelleen kaasupoljinta.

ZOE tunnistaa nyt nopeusrajoitusmerkit ja näyttää ne kuljettajalle reaaliajassa. Ylinopeussakkojen saamista vähentää myös mittaristoon tuleva varoitus, jos ajetaan suuremmalla nopeudella kuin liikennemerkin osoittama.

Kuva: CvB.

Katvealueen varoitusjärjestelmästä on iloa niin kaupungissa kuin maantiellä ja pimeällä auttaa kaukovaloassistentti, joka vaihtaa automaattisesti lähi- tai kaukovaloille.

Turvallisuutta lisääviin järjestelmiin kuuluvat vielä hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja kaista-avustin. Myös pysäköinti on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä saatavilla ovat niin pysäköintiavustin, jota käytettäessä tarvitsee vain valita suunta ja painaa kaasua tai jarrua sekä pysäköintitutkat edessä, takana ja sivuilla.

Kuva: CvB.

Edistyksellisempi ja tyylikkäämpi

Suurimmat ulkoiset parannukset ZOE:n korin muotoiluun on tehty keulaan, missä kaikki on uutta konepeltiä myöten.

Uusimpien Renault-mallien tapaan myös ZOE:ssa on nyt edessä ledivalot, joissa on tunnusmerkkinä päiväajovaloissa C-kuvio. Etusäleikössä sekä uudelleen muotoiltuun puskuriin upotettujen sumuvalojen kehyksissä on kromia.

Keulamerkki on kasvanut ja timantin takaa paljastuvat paikat latauspistokkeille.

Takana suurin muutos on siirtyminen ledivaloihin. Niissä on lisäksi dynaamiset suuntavalot.

Kuva: CvB.

Digimittaristo

Kuljettajan edessä on perusmallista alkaen suuri 10-tuumainen digitaalinen mittaristo, jossa eco-mittari ohjaa kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan.

Kojelaudan keskellä on joko 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö.

Käyttöliittymänä ZOE:ssa on uusimpien Renault-mallien tapaan valmistajan Easy Link, joka toimii aiempaa nopeammin ja on samalla helppo käyttää. Järjestelmään voi liittää älypuhelimen Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.

Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja sähköisesti toimivan, automaattisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa. Siinä on muun muassa lokero älypuhelinta varten, jossa on Zen-varustetasosta alkaen langaton latausalusta.

Kuva: CvB.

Vakiovarustelu aivan uudella tasolla

Uudessa kolmannen sukupolven ZOE:ssa ympäristö otetaan huomioon monipuolisesti muun muassa käyttämällä autossa paljon kierrätysmateriaaleja.

Esimerkiksi Zen-varustetasosta alkaen kojelaudan kangas ja istuinverhoilu on tehty sekoituksesta, jossa puolet on mm. turvavöitä ja toinen puoli käytettyjä muovipulloja. Käyttämällä kierrätettyjä materiaaleja vähennetään kankaan tuotannon aiheuttamia päästöjä 60 prosentilla.

Perusmallina on nyt ZOE Z.E. 50 R110 Life, jossa on sen 29 390 euron hintaan nähden paljon varusteita. Vakiona ovat automaattinen ilmastointi, lämmitettävä nahkapäällysteinen ohjauspyörä, täys-led-ajovalot, älyavainkortti ja paljon muuta.

Zen-varustetaso nostaa hintaa 1 600 eurolla ja se tuo mukanaan muun muassa 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaukovaloavustimen, kaista-avustimen, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja pysäköintitutkan taakse.

Kuva: CvB.

Uudessa ZOEn huippumallissa on tehokkaampi R135-moottori ja Intens-varustelu. Tämä malli maksaa 32 990 euroa. Tässä mallissa on kaikkien edellä mainittujen varusteiden lisäksi suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö navigoinnilla, jonka ohjeet näytetään myös mittaristossa, aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera, katvealueen varoitin ja tummennetut takalasit vain muutama mainiten.

Katso tästä muita juttuja Renault Zoesta.

Intens-varustetasoon on saatavana lisävarusteina vain metalliväri, Bosen äänentoisto ja CCS Combo 2 -pikalaturi.

Kaikista hinnoista saa valtion 2 000 euron hankintatuen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here