Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää

Kuva: CvB.

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä.

Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää.

EU:n energiatehokkuusdirektiivi velvoittaa taloyhtiöt varustamaan autopaikat latausvalmiuden mahdollistavalla putkituksella uusissa rakennuksissa sekä niissä vanhoissa rakennuksissa, joissa tehdään laaja korjaushanke rakennukseen kiinteästi kytkeytyvälle yli kymmenen autopaikan pysäköintialueelle.

Hallitus puolestaan esittää, että velvollisuus latausvalmiuden mahdollistavan putkituksen rakentamiseen koskisi jo useamman kuin neljän autopaikan pysäköintialueita, eli esimerkiksi viiden huoneiston rivitaloyhtiöitä.

Kun latauspisteen mahdollistava infrastruktuuri olisi rakennettu, hallituksen esityksen mukaan asukkaalla olisi mahdollisuus vaatia taloyhtiötä viipymättä rakentamaan latauspiste.

– Tällaisen velvoitteen asettaminen taloyhtiöille olisi käytännössä ongelmallista muun muassa osakkaiden yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Tilanteessa joudutaan pohtimaan myös taloyhtiön sähköjärjestelmän riittävyyttä. Sähköliittymän ja pääkeskuksen muutostöiden kustannusvaikutus voi olla varsin merkittävä.

Kiinteistöliitto katsoo, että latausmahdollisuuksien toteuttamista edistetään parhaiten kunkin taloyhtiön tilanteet ja tarpeet huomioiden. Myös olemassa olevaa julkista tukea latausmahdollisuuden toteuttamiseksi on edelleen mahdollista kehittää.

– Lisäksi on huomioitava, että ylenpalttisten velvoitteiden asettaminen sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi on poissa muista tärkeistä kiinteistön korjaus- ja kehitystarpeista, kuten energiatehokkuuden parantamisesta, Haltia huomauttaa.

 

1 KOMMENTTI

  1. ”Tilanteessa joudutaan pohtimaan myös taloyhtiön sähköjärjestelmän riittävyyttä. Sähköliittymän ja pääkeskuksen muutostöiden kustannusvaikutus voi olla varsin merkittävä.”

    No jopa on taas. Jos lohkolämmitintä & sisätilalämppäriä voi käyttää, ei yön yli tapahtuva hidaslatauskaan tarvitse sen enempää tehoa. 12 tuntia × 2,3 kW == ~46 kWh (josta pois häviöt). Tällä energiamäärällä ajelee helposti 200 km ja ylikin. Harva näin kaukana työpaikalta asuu.

    Sähköliittymä- sun muilla muutostöillä pelottelu tuntuu olevan melko usein käytetty lyömäase silloin kun ei haluta edistää kotilatauksen mahdollistamista ollenkaan. Toki, mikäli taloyhtiössä ei ole edes lämmitystolppiakaan, asia voi olla silloin ihan eri. Mutta silloin tilanne vaatinee jo muutenkin sähköremonttia lämmitys- ja lataustarpeita ajatellen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here