Hallitus sitoutuu purkamaan kautensa aikana vähintään 300 yrityksiä ja kansalaisia haittaavaa normia, linjataan hallitusohjelmassa. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kannustaa hallitusta etenemään ripeästi. SKAL on julkaissut ohjelman, joka esittää 15 ehdotusta kuljetusalan säädösten joustavoittamiseksi ja yritystoiminnan helpottamiseksi.
SKAL pitää tärkeänä, että investointien luvitusta vauhditetaan. Uusiutuvan energian ja vihreiden investointien lupamenettelyiden sujuvoittaminen vaikuttaa myönteisesti myös kuljetusalaan.
– Raskaaseen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien investoinnit on voitava toteuttaa sujuvasti, sanoo SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.
Hän korostaa, että lupaprosessin hitaus ja hankaluus hidastaa monia muitakin logistiikka-alan investointeja, kuten kuljetus- ja logistiikkayritysten ja heidän asiakkaidensa terminaaleja, varastoja, kuljetuskaluston säilytys ja huoltotiloja.
Ympäristöministeriö pyrkii edistämään lupahakemusten keskittämistä yhteen asiointipisteeseen, niiden digitalisoimista ja käyttäjäystävällisyyttä. Tällöin yksi viranomainen vastaisi lupaprosessien hallinnasta ja koordinoinnista.
– Tämä on tervetullut uudistus. Investointien käynnistymistä on vauhditettava ja sujuvoittamisen tulee koskea kaikkea rakentamista, Välikangas jatkaa.
SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala korostaa, että yritysten toimintaedellytykset, kansalliset intressit ja kilpailukyky tulee turvata kaikissa lainsäädäntöhankkeissa.
– On arvioitava, mitä lupaprosesseja voidaan keventää ja lisätä keinoja, jossa kaiken viranomaistoiminnan lähtökohtana on yrityslähtöisyys, sanoo Kujala.
Hän pitää tärkeänä, että alan lainsäädäntötyössä kuunnellaan vahvemmin alan osaajien ja etujärjestöjen näkemystä.
– Uusia säädöksiä tehdessä painopisteiden tulee olla toimintatapojen uudistamisessa, digitalisaatiossa ja erilaisissa kokeiluissa. Tietojen siirtyminen viranomaisten välillä on oltava sujuvaa, Kujala sanoo.
Kujalan mukaan SKALin 15 ehdotuksesta useimmat edistävät koko kuljetusalan toimintaedellytyksiä (mm. ajo- ja lepoaikasäädökset ja ammattipätevyyden joustot), mutta mukana on myös jätehuoltosektoriin liittyviä ehdotuksia.
Norminpurkuohjelma on luettavissa SKALin verkkosivuilla. SKAL on aiemmin julkistanut kannanotot muun muassa kuormanvarmistuksen säädöksiin ja ajo- ja lepoaikoihin sekä siihen, että jätehuoltorekisterin velvoitteita on kevennettävä.
SKALin 15 ehdotusta säädösten muuttamiseksi
- Joustoja ajo- ja lepoaikoihin
- Yksinkertaistetaan kuljettajan ammattipätevyyden koemallin järjestämisen ehtoja
- Helpotetaan ammattipätevyyden hyväksymisasiakirjan myöntämistä
- Työelämälähtöiset oppimisympäristöt ammatillisen koulutuksen näyttöpaikoiksi
- Porrastetaan oppisopimusaikainen palkkaus vastaamaan osaamisen kehittymistä
- Ajoneuvosäädösten muutokset tehtävä maltillisesti
- Palkka vai työkorvaus? (mahdollistetaan oikeudenmukainen verotus)
- Yhtenäistetään sidosyksiköiden ulosmyyntirajat
- Turvataan kilpailuneutraliteetti jätehuollon toimialalla
- Kuntien vastuu rajattava jätelaissa vain asumisessa syntyvään jätteeseen
- Jätehuoltorekisteriin rekisteröitymisen valuviat korjattava
- Digitaalinen asiointi ensisijaiseksi, tiedon on riitettävä toimitettavaksi vain kerran
- Päästövähennyslaitteiden sääntelyn varmistettava toiminta talviolosuhteissa
- VAK-lainsäädännön tulkinta laitettava kuntoon
- Vauhditetaan investointien luvitusmenettelyitä
Lue myös
SKAL ja Kuljetuskeskusten liitto KKL: Jätehuoltorekisterin velvoitteita kevennettävä!
SKAL budjettiriiheen: kuljetusalan normien purkua vauhditettava!