ParkkiPaten tuoreet tilastot osoittavat, että talouden matalasuhdanne vaikuttaa pysäköintivirheiden määrään ja eri automerkkien kuljettajiin eri tavoin. Yrityksen datan mukaan taloudellisessa taantumassa monet autoilijat yrittävät säästää kaikenlaisissa kuluissa, esimerkiksi jättämällä pysäköintimaksuja maksamatta.
”Vaikka hetkellinen säästö houkuttelee, voi seuraava valvontamaksu olla moninkertainen verrattuna alkuperäiseen pysäköintimaksuun,” ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta muistuttaa.
Opel ulos kärkilistalta, Kia nousussa
Joidenkin automerkkien omistajat ovat syyllistyneet merkittävästi harvemmin pysäköintivirheisiin aiempaan verrattuna. Esimerkiksi BMW- ja Audi-kuljettajien saamat valvontamaksut ovat vähentyneet tammi–syyskuussa 2024 lähes kymmenyksen verrattuna vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon.
Lisäksi Opel on pudonnut kokonaan pois kymmenen eniten pysäköintivirheitä tehneen merkin listalta ja sen tilalle nousi Kia. Korealaismerkin nousu kärkikymmenikköön johtuu erityisesti kiekkomokien ja maksamattomien pysäköintien lisääntymisestä.
“Edullisempien automerkkien kohdalla pysäköintivirheiden määrää saattaa selittää se, että näitä autoja käytetään usein perheiden toimesta ja arkisessa asiointiliikenteessä, jolloin pysäköidään kiireessä tai lyhytaikaisille paikoille, mikä lisää virheiden riskiä”, Metsäranta pohtii.
Teslojen ja Polestarien kuljettajat jättävät usein pysäköintimaksun maksamatta
Yksi merkittävä muutos kuluvan vuoden pysäköintivirhetilastoissa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan on sähköautojen lisääntynyt osuus maksamattomista pysäköinneistä.
Esimerkiksi Teslan ja Polestarin kuljettajat jättävät usein pysäköintimaksun maksamatta.
Tammi-syyskuussa 2024 joka viides Polestarin kuljettajalle annettu valvontamaksu johtui maksamattomasta pysäköinnistä, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 18 prosenttia.
Kiekkomokia vähemmän, mutta tunnusongelmat eivät katoa
Pysäköintikiekon käyttämättä jättämiseen liittyvien valvontamaksujen määrä on vähentynyt lähes kaikkien autoilijoiden keskuudessa vuoden 2024 tammi-syyskuussa verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Tämä saattaa kertoa siitä, että autoilijat ovat tulleet entistä tarkemmiksi välttääkseen ylimääräisiä kuluja.
Vaikka kiekon käytössä onkin nähtävissä parannusta, pysäköinti ilman alueen pysäköintitunnusta on edelleen yleinen virhe. Esimerkiksi Volkswagen-kuljettajista 17 prosenttia sai kuluvan vuoden tammi–syyskuussa valvontamaksun alueen tunnuksen puuttumisen takia. Osuus oli lähes sama kuin vuotta aiemmin, jolloin luku oli 17,5 prosenttia.
”Opel-kuskien käyttäytyminen on esimerkki laajemmasta haasteesta tunnuksen käytössä. Tutkimusten mukaan paperinen tai muovinen pysäköintitunnus hukkuu tai unohtuu herkästi. Pysäköintitunnuksen puuttuminen on siis sitkeä ongelma, johon talouden paine ei ole vaikuttanut merkittävästi.”
Metsärannan mukaan tiettyjen automerkkien valvontamaksuista ei kuitenkaan kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
”Auton merkki ei kerro, miten hyvin kuljettaja tuntee pysäköintisäännöt. Jokaisen autoilijan pitää noudattaa samoja sääntöjä ja huomioida muut tienkäyttäjät, riippumatta siitä, minkä merkkisellä autolla ajaa. Lisäksi tilastoissamme havaittavat muutokset saattavat kuvastaa myös autojen omistajakunnan vaihtuvuutta ja muutoksia ajoneuvojen käytössä.”
Eri automerkkien yleisyys pysäköintivirheissä
2023:
- Volkswagen
- Toyota
- Mercedes-Benz
- Volvo
- BMW
- Ford
- Audi
- Skoda
- Nissan
- Opel
2024 (tammi-syyskuu):
- Volkswagen
- Toyota
- Mercedes-Benz
- Volvo
- BMW
- Ford
- Skoda
- Audi
- Nissan
- KIA