Mitäs tulee Norjasta? Noh, turskaa ja erikoisen väristä pussilohta, keuhkotautisia ja rohtuvahuulisia kestävyysurheilijoita, Heja-Heja-Heja -villapaitoja ja tietysti raakaöljyä, merenpohjasta pumpattuna.
Ja mitäs sinne Norjaan viedään? Noh, ainakin suomalaisia sairaanhoitajia, sekä järjetön määrä kaikennäköisiä ja -kokoisia sähköautoja, pelkillä pattereilla varustettuna, tai vähän polttomoottorilla avitettuina.
Norja, tuo Pohjanmeren kalanmaksaöljyn tuoksuinen vuono-jono ja viikinkitarinoiden pohjaton lähde, on erinomaisen hyvä (tai huono-) esimerkki (näkökannasta riippuen) mitä tapahtuu, kun valtiovalta ottaa roolia vapaan markkinatalouden oikeanlaisessa ohjaamisessa.
Norja tuppasi olemaan ihan tavallinen Pohjoismaa mitä autoiluun tulee: pienipäästöiset diesel-katumaasturit jylläsivät, EURO6-päästöjen lippulaiva Mazda CX-5 siinä etunenässä, ja kaikilla oli niin muukaavaa!
Mutta kuinka ollakaan, paradoksaalista kyllä, raakaöljy-viennistään tunnetun maan johto päätti laittaa pelin uusiksi, laittamalla autoilun pelisäännöt uusiksi.
Sähköautoilun mallimaa
Norjan hallitus päätti, että Norjasta tulee sähköautoilun mallimaa ns. kertalaakista ja Norjassa pudotetaan liikenteen päästöjä maailmanennätysvauhtia.
Tämän päämäärän saavuttaakseen Norjassa päätettiin mennä sitä fiksua reittiä ja vedota yhteen globaalin markkinatalouden perusperiaatteista, ”ihmiset reagoivat kannustimiin”.
Muutosta alettiin ohjata sillä, että sähköautoa ostettaessa ei tarvinnut maksaa mitään veroja (ei rekisteröinti- tai edes arvonlisäveroa), auton saattoi pysäköidä parkkimaksuja maksamatta mihin tahansa pysäköintiruutuun, latausasemia oli joka niemennotkossa ja saarelmassa, ja ruuhkaisissa kaupunkien keskustoissa oli patteriautojen käytössä myös muilta kuin julkiselta liikenteeltä kielletyt bussikaistat.
Sähköautoista tehtiin siis valtiovallan ohjauksessa suhteessa selkeästi halvempia kuin polttomoottoriautoista ja niitä sai käyttää muiden joukossa sillä mallilla kuin keskimääräinen suomalaisautoilija ruuhka-aamuna rattiraivon vallassa haluaisi: virtuaalinen keskisormi pystyssä sitä oikeanpuoleista tyhjää kaistaa kurvaillen.
Euroopan toiseksi korkeimman autoveron (kiitos Tanska, ei sitten voitettu tätäkään) rasittaman automarkkinan kostuvin silmin ja rohtunein huulin on kohtuullisen huikeata katsoa mitä tällaisella lähestymisellä saavutettiin; muutamassa vuodessa pistokkeesta ladattavaa sähköä liikkumiseen tankkaavat, aiemmin todella harvojen herkkua olleet automallit (sähköautot ja ladattavat hybridit) ovat napanneet markkinoista jo puolet!
Sähköisestä autoilusta on näinä vuosina tullut Norjassa tavattoman arkipäiväistä ja maailman kaikista Tesla-autoista kai jo neljännes pyörii vuonojen maassa, ja eniten myytynä automallina patsastelee VW eGolf!
Toki isolla osalla meille ah niin rakkaista ja rikkaista turskanpurijoista on edelleen se dieselmoottorilla varustettu toinen auto, jolla painetaan pakoputki punaisena kaupungista fjordille viikonlopun viettoon ja esim.
Teslalla on kuukausien jono kolarivaurioiden korjaukseen. Hra Muskin fokus kun taitaa mennä enempi tai vähempi raketteihin ja pörssikursseihin, kolarikorjausosien tuottamisen sijaan.
Mutta kuitenkin, onhan tuo nyt aivan valtava muutos, jota meidän jokaisen pitäisi ainakin hippusen verran kadehtien katsoa.
Mitäs tämä pauhaaminen nyt sitten kuuluu tänne Härmään?
Suomen valtio muka-pyrkii alentamaan liikenteen päästöjä kaikenlaisilla muka-kannustimilla ja yhden sortin ”irtonenillä”, mutta todellisuudessa valtion rankasti alijäämäinen budjetti ei tällä tietoa kestä luopumista ainoastakaan veroeurosta, joita autot ja liikenne sinne ”Molokin kitaan” vuosi toisensa jälkeen suoltavat, hankintaa, käyttöä, huoltamista ja tankkaamista monin eri tavoin verottaen, keppiä tarjoten, porkkanan puutteessa!
Kiitos tämän muka-hauskuuttelun ja yliverottamisen Suomessa on nyt Länsi-Euroopan vanhin autokanta (kiitos Latvia, ei voitettu EU-tasolla sitten tätäkään) eikä nuorennusleikkausta ja oikeasti radikaaleja toimenpiteitä näillä näkymin ole näköpiirissä, vaikka kuinka kapteeni katsoisi horisonttihin.
Sitten kun, tai oikeammin JOS, löytyy se Homo Sapiens, a.k.a. ”viisas ihminen”, sinne Arkadianmäelle niin ihan vaan vinkkinä; jos haluat nähdä, millä ihmeen ilveellä voitaisiin saada ihmiset uusimaan varpusia jouluaamuna oksilta pakokaasuilla pudottavia, enenevässä määrin Keski-Euroopasta tänne Pohjolan perukoille käytettyinä rahdattavia, loppuun ajettuja vanhoja autojaan uusiin, vähäpäästöisiin ja turvallisiin, moderneihin kulkupeleihin, niin älä hyvänen aika vaan kysy asiasta teoreetikoilta, visionääreiltä, tai punavuorelaisilta jopoilijoilta!
Kysy Autonomistilta, tai siltä kummallista kouluruåtsia mokeltavalta, lauseen loppuun intonaatiota käyttävältä villapaitaiselta mieheltä, joka tuli vuonolta, näyttäen huonolta… Tai esimerkkiä, meille kaikille!
Terveisin,
Autonomisti
“Anonyymi Autonomisti” on keski-ikäinen, autojen sisällä, alla ja ympärillä ikänsä viettänyt autoalan ammattilainen, aina autoista lapsellisen kiinnostunut, hiukan sarkastinen, ja aina oikeassa.