Joka sään robottibussi ajoi neitsytmatkansa Helsingissä

Kuva: Justus Hirvi Bonzu & Muji

Ensimmäinen säällä kuin säällä kulkeva robottibussi Gacha julkistettiin tänään Helsingissä.

Ilman kuljettajaa liikkuva bussi on suomalaisen Sensible 4:n ja japanilaisen Mujin yhteistyön tulos.

Gacha ajoi neitsytmatkansa tänään Helsingissä Kansalaistorilla keskustakirjasto Oodin edustalla. Robottibussi alkaa kyyditsemään ihmisiä Espoossa jo huhtikuussa.

Gacha tullaan näkemään myöhemmin tänä vuonna myös Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä.

Katso tästä muita juttuja autonomisesta liikenteestä.

Sensible 4 kaavailee, että Gacha-busseja saadaan käyttöön julkisille teille Suomessa ja ulkomailla jo vuonna 2020.

Yrityksen tavoitteena on, että vuoden 2021 aikana autonomiset bussit olisivat osa julkista liikennettä. Sensible 4 etsii tällä hetkellä uusia kumppaneita sekä edelläkävijäkaupunkeja yhteistyöhön.

Gacha on autonomisen liikkumisen asiantuntijan Sensible 4:n ja tunnetun lifestyle-brändi Mujin yhteistuumin kehittämä joka sään robottibussi.

Sensible 4:n kehittämä huipputeknologia mahdollistaa bussin liikkumisen ympärivuotisesti kaikissa sääolosuhteissa, kun taas Muji vastaa bussin muotoilusta.

Gacha sai alkunsa, kun robottibussien kanssa työskennellyt Sensible 4:n tiimi huomasi, etteivät autonomiset bussit kulje edes kevyessä tihkusateessa, saatika tyypillisessä suomalaisessa talvisäässä.

– Useimmat robottiautot pystyvät ajamaan vain ihanteellisissa sääolosuhteissa ja hyvin merkityillä teillä. Sensible 4 on tehnyt lukuisia testejä Suomen Lapissa vaikeissa sääolosuhteissa ja niiden ansiosta olemme kehittäneet tämän bussin, kertoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Gacha ei muistuta muotoilultaan perinteistä linja-autoa. Siinä ei tarvita erillistä tilaa kuljettajalle ja penkkirivien sijaan kymmenen istuinta on aseteltu bussin seinustoille jättäen lisää tilaa matkustajille.

Erityisen Gachasta tekee se, että siinä ei ole perinteistä etu- ja takapäätä, vaan se pystyy kulkemaan molempiin suuntiin. Bussin kiertää kauttaaltaan ohut led-näyttö, jossa yhdistyvät opasteet sekä bussin ajovalot. Idea Gachan nimeen on tullut japaninkielisestä sanasta, joka tarkoittaa leluautomaateista saatavaa lelukoteloa. Sen muotokieleen perustuu myös Gachan design.

Kuva: Justus Hirvi Bonzu & Muji.

Gacha

  • Autonomisen ajamisen sensorit: lidarit, tutkat, 360-kamera, korkean tarkkuuden GPS, inertiayksikkö ja ohjaus yli 4GLTE/5G
  • Suurin mahdollinen nopeus: 40km/h autonomisesti ajettaessa
  • Voimansiirto: 4WD sähkö
  • Kantama: 100+ km
  • Optio nopeaan lataukseen langattomasti
  • Mitat: 4,5 * 2,4 * 2,8 m (Pituus * Leveys * Korkeus)
  • Kapasiteetti: 10 istumapaikkaa ja 6 seisomapaikkaa
  • Esteetön kulku bussiin
  • Ulkoiset bussia ympäröivät led-näytöt sisältävät opasteet ja ajovalot

Projektin etenminen

2019

  • Pilottiajoja Espoossa, Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Helsingissä
  • Ensimmäinen kansainvälinen esittely
  • Gacha-laivueen kehittäminen.

2020

  • Gacha-laivueen ensimmäinen kaupallinen kokeilu valikoiduissa Euroopan kaupungeissa ja mahdollisesti kauempanakin.

2021

  • Ensimmäiset pysyvät kaupalliset toiminnot
  • Integroiminen julkiseen liikenteeseen
  • Gacha-bussien teollinen tuotanto alkaa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here