Alma Median Ajankohtaista autokaupasta -webinaarissa keskiviikkona 14.2.2024 käytiin läpi muun muassa viime vuoden autokaupan voittajia ja häviäjiä, kuluttajien käyttäytymistä sekä ennustetta vuodesta 2024 perustuen alkuvuoden lukuihin. Tieto perustuu Suomen johtaviin autoilun markkinapaikkapaikkoihin kuuluviin Nettiauton ja Autotalli.comin dataan.
Historiallinen käänne hybridien eduksi
Jo viime vuoden voidaan sanoa olleen hybridien vuosi, ja vuonna 2024 voittokulun ennustetaan jatkuvan.
”Kun tarkastellaan eri käyttövoimien jakautumista eri hintaluokissa näyttää, että historiallinen käänne hybridien eduksi on tapahtumassa. Alkuvuoden autokaupan lukujen mukaan hybrideja on myyty edellisvuotta hieman enemmän kappalemääräisesti ja selkeästi enemmän liikevaihdollisesti. Jos hybridit olivat jo viime vuonna vahvoja, nyt alkuvuoden perusteella voidaan puhua roimasta loikasta”, kertoo Erno Kalalahti, Alma Median Nettiauton liiketoimintapäällikkö.
Suomen suurimman autojen markkinapaikan Nettiauton data paljastaa, että polttomoottoriautot ovat bensan osalta suhteellisen samoissa luvuissa kuin viime vuonna, kun taas diesel on ottanut selvää pakkia.
Sähköautot ovat kasvattaneet edelleen suosiota myytyjä kappalemääriä katsottaessa, kun taas hybridit ovat nousseet sekä kappalemäärien että myytyjen autojen liikevaihdon mukaan.
”Kyseessä on toki monimuotoinen ilmiö, ja useampi tekijä vaikuttaa tilanteeseen. Lähiviikkoina julkisessa keskustelussa on ollut esillä esimerkiksi sähköautojen arvonalenemaan liittyvä epävarmuus, mikä omalta osaltaan vaikuttaa myös kuluttajien ostoaikeisiin. Mutta ostodata antaa selkeät suuntamerkit hybridien voittokululle”, Kalalahti pohtii.
Autoilun data asuu Almalla
Alma Median autoilun markkinapaikoilla käydyn kaupan ja liikenteen myötä kertyvästä datasta on löydettävissä ainutlaatuista tietoa ajoneuvojen kaupasta, ostajien mieltymyksistä ja hakutavoista sekä markkinoiden kehityksestä. Nettiauton kautta jopa noin 600 000 autoa vaihtaa omistajaa joka vuosi. Viikoittain palvelu tavoittaa yli 900 000 kävijää (lähde: Google Analytics).
”Nettiautossa meillä on 11,9 miljoonan autoilmoituksen tiedot viimeiseltä viideltätoista vuodelta. Tätä tietoa täydentävät toisen markkinapaikkamme Autotalli.comin data, säännöllisesti tehtävät asiakastutkimuksemme sekä tarvittaessa ulkopuolisista lähteistä hankittava tieto”, kuvailee Kalalahti.
Alman autoilun dataa hyödyntää useampi kotimainen viranomainen, kuten esimerkiksi verottaja autoilun verotuspäätöksiin ja Tilastokeskus kuluttajahintaindeksin laskemiseksi. Alma välittää valikoitua dataa myös akateemisen tutkimuksen pohjaksi.
Lue myös