Monet kuluttajat ovat tilanneet verkossa hinta-arvion autosta siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Palvelun käytöstä on kuitenkin seurannut lasku.
Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että hinta-arvioita tarjoavien palveluiden kanssa on syytä olla tarkkana, sillä ne tuottavat jatkuvasti kuluttajille ikäviä yllätyksiä.
Kuluttaja-asiamiehelle, kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen tulleissa ilmoituksissa kuluttajat kertovat tyypillisesti törmänneensä sosiaalisessa mediassa mainokseen, jossa on houkuteltu antamaan muun muassa auton rekisterinumero ja sähköpostiosoite.
Mainoksia on esiintynyt myös pelisivustoilla.
Kuluttajat ovat luulleet tilanneensa ilmaisen hinta-arvion autostaan, mutta sähköpostiin on tullut myös lasku.
Useassa tapauksessa hinta-arvion tilaaja on alaikäinen ja asiaa selvittämässä on hänen vanhempansa. Osa yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa kuluttaja kertoo, ettei ole edes vieraillut yrityksen sivuilla eikä tehnyt tilausta.
Tänä vuonna ongelmia on aiheuttanut erityisesti hintaapua.fi -sivusto, josta on tullut kuluttajaviranomaisille toista sataa yhteydenottoa.
Palvelun taustalla on virolainen yritys Infostar OÜ. Palvelusta veloitetaan 150 euroa, mikä ei kuluttajailmoitusten mukaan ole käynyt ilmi esimerkiksi kesäkuukausina julkaistuissa Facebook-mainoksissa.
Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan tällä hetkellä yrityksen verkkosivuilla (hintaapua.fi) kerrotaan palvelun hinta.
– Autonarviopalvelut ovat aiheuttaneet harmia ja työllistäneet kuluttajaviranomaisia monissa maissa jo usean vuoden ajan. Uusia toimijoita tulee jatkuvasti, eikä ongelmia ole pystytty vielä kitkemään kokonaan. Kuluttajan kannattaa aina tutkia tilaussivustoa tarkoin, ennen kuin syöttää sille henkilö- tai maksutietojaan, sillä pääsääntöisesti verkossa tarjottavat palvelut ovat maksullisia”, sanoo johtaja Miina Ojajärvi.
Toimintaohjeita kuluttajille
Jos olet tilannut autonarviopalvelun tietämättä sen maksullisuudesta, et ole tehnyt tilausta lainkaan tai sen on tehnyt puolestasi joku muu, esimerkiksi alaikäinen lapsi, tee yritykselle kirjallinen reklamaatio. Sinun ei tarvitse maksaa laskua, mutta reklamaatio tulee tehdä. Reklamaatio kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta sinulle jää todiste siitä.
Voit hyödyntää yritykselle reklamoidessasi seuraavia tekstejä ja valita vaihtoehdoista tilanteeseen sopivan vaihtoehdon:
En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua maksullisena palveluna. Mainoksessanne tai tilauslomakkeessanne ei kerrottu, että kyseessä on maksullinen palvelu. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
En ole tilannut teiltä autonhinta-arviopalvelua. Omistan kyseisen ajoneuvon, mutta tilauksen on tehnyt joku muu eikä tilaus näin ollen sido minua. Vaadin välittömästi mitätöimään lähettämänne laskun.
Voit reklamoida edellä kuvatulla tavalla, vaikka arvion tai laskun saamisesta olisi kulunut yli 14 päivää. Yksi reklamaatio yritykselle riittää.
Säilytä saamasi hinta-arvio, laskut, reklamaatiosi sekä siihen tuleva vastaus. Ole välittömästi yhteydessä kuluttajaneuvontaan, jos yritys jatkaa laskutusta, antaa laskun perintätoimiston perittäväksi ja vastaanotat perintätoimistolta erillisen maksuvaatimuksen.
Vuonna 2017 Kuluttaja-asiamies varoitti autonhintaarvio.fi-palvelusta.
Autoasihinta.fi mainosti (otin kuvan mainoksesta) ilmaista autonarvon tekemistä auton rekisteritunnuksen pohjalta. Annoin sähköpostiosoitteen. Kirjessä tuli auton arvo ja 169 €:n lasku. Tein reklamaation, en ole tilannut tietoa maksullisena. Maksukehotus 182€ tuli 25.10.23. Uhkailtu: ulosottolaitos, perintä, takavarikko, tuomioistuin, jos ei maksa.
Jouduin samaan tilanteeseen. Hinta-arvion tiedot olivat puutteelliset ml arvion tekijää ei ole mainittu tausta-aineistosta puhumattakaan! En hahmottanut arvion maksavan 169e, vaikka kyllä se pienellä präntillä siellä lukee. Epätäydellisestä dokumentista kuitenkin kieltäydyn maksamasta.
Aiotko maksaa? Olen samassa tilanteessa…
Miten pitäisi toimia tämän Autoasihinta firman laskun suhteen?
Olen vaatinut jo laskun mitätöintiä.
Itse olen reklamoinut yritystä ja ollut yhteydessä kuluttajasuojaan (antanut heille vihjeen kyseisestä yrityksestä).
Olen myöskin ollut jo kolmesti paikkaan yhteydessä heidän sivuston kautta olevan yhteydenottopyynnön kautta, muualta ei mitään yhteystietoja löydy, olen vaatinut laskun mitätöintiä sen ollessa perusteeton, pyytänyt yhteystietoja mihin olla asiasta yhteydessä yms. mutta asia ei ole edennyt, maksumuistutuksia vaan tipahtelee postilaatikkoon. Nyt seuraavaksi aion olla kuluttajasuojaan yhteydessä.
Onko kenellekkään vastattu muuten kuin lisälaskulla? Minulle tuli tänään 169e lasku oon ihan shokissa että miten tän kans toimin. Tein reklamaation kyllä, mutta auttaako se mitään?
Olen laittanut ainakin 3 viestiä yhtiölle.. vastausta ei kuulu enkä todellakaan aio maksaa. Lähettivät jo kolmannen laskun 219e.
Huomasin langenneeni autoasihinta.fi huijaukseen. Sivustolla kyllä käy selkeästi ilmi että palvelu maksaa 169 €. Saamani hinta-arvio (3000 €) koskee autoa josta olen maksanut 2500 ja mietin että saisinkohan siitä 2 000.
Laskussa minua ihmettää se ettei siinä ole SUORAAN tilinumeroa. Onko tässä siis kyse niin hämärästä firmasta, että tilinumeroa ei uskalleta näyttää, (koska viranomaiset takavarikoisivat nämä huijaamalla saadut varat?) Minusta olisi hienoa jos meillä olisi niin kehittynyt kuluttajasuoja, että tämän kaltaiset huijarifirmat eivät pystyisi käyttämään perintätoimistoja, eli jos vaan jättää laskut maksamatta, niin ei tulisi muuta seurausta kuin perusteettomia uhkauskirjeitä.
Tietääkö kukaan mitä oikeasti seuraa jos jättää tällaisen kohtuuttoman laskun maksamatta. (kohtuullinen hinta olisi minusta sadasosa nykyisestä eli 1,69€)
Onko kellään asia ratkennut? Olivatko mitäitöineet laskun reklamaation jlkn? Minullekin tuli äsken lasku postista ja en nyt tiiä mitä tehdä. 🙁
Älkää maksako! Meitä on monta.
Parempi vaan reklamoida ja säästää kaikki laskut ja tiedot. Eivät varmasti lähde hakemaan saatavia lakiteitse jos meitä on monta jotka ei suostu maksamaan
Olen saanut yhden laskun ja nyt tuli toinen! En ole laittanut ruksia kohtaan että maksan 169 e. Nyt tuli 182 e maksumuistutus.
Hei. Olet lähettänyt verkkolomakkeen kuluttajaneuvontaan.
Kyseessä on ulkomainen yritys. Linkissä tiedote vastaavista tapauksista,
josta löytyy toimintaohjeet. Tarvittaessa yhteys Euroopan kuluttajakeskukseen.
Heidän mukaan aiemmat sovittelutapaukset eivät ole menestyneet.
>>> näin kuluttajasuojasta vastattiin, kun laitoin kyselyn. Eli odotellaanko sitten vaan tässä koko ajan maksumuistutuksia?! Eivät ainakaan vastaa reklaan! ????
Oliko muilla muisitkuvaa että tässä huijauksessa käytettiin joko rinta-joupin tai pörhö-auton logo ja?
Onko asia ratkennut kenelläkään? Itse menin tähän samaan huijaukseen ja laskuja tulee postissa.
Eivät ole minullekaan mitään vastannut, en huomannut että on maksullinen, mutta kysyin tilinumeroa sieltä kun ei minkään pankin kautta onnistunut maksu. Eivät vastaa mihinkään, eikä ole numeroa tai sähköpostia missään.