Honda Civicistä nyt tarjolla kaksi Type R -mallia

Honda Civic -mallin uudistuksen yhteydessä Civic Type R ikään kuin jakautuu kahtia. Valittavana on nyt kaksi vaihtoehtoa: edelleen jokaiselle hurjan suorituskyvyn paljastava Civic Type R GT ja vähän hillitympi Civic Type R Sport Line.

Civic Type R:n keulaan on tehty samantyylisiä muutoksia kuin muihin Civiceihin, joilla auton ilme on vähän aiempaa selkeämpi ja maltillisempi. Edessä led-ajo- ja päiväajovalot ovat saaneet rauhallisemmat muodot, todetaan Hondan tiedotteessa.

Etusäleikkö on kasvanut ja uudistunut niin, että moottoritilaan saadaan tiedotteen mukaan 13 prosenttia enemmän ilmaa.

Yhdessä päivitetyn jäähdyttimen kanssa moottorin lämpötila on Hondan sisäisten testien mukaan muutoksen myötä kovassa ajossa kuten radalla jopa kymmenen astetta alhaisempi.

Civic Type R:n ajettavuus on Hondan tiedotteen mukaan entistä vakuuttavampi, sillä auto reagoi Hondan mukaan aiempaa herkemmin ja terävämmin kuljettajan toiveisiin.

Mukautuva iskunvaimennus toimii Hondan mukaan entistä nopeammin, mikä parantaa sekä ajo-ominaisuuksia että mukavuutta.

Lisäksi muun muassa alustan puslia on muutettu ja uusien alapallonivelien ansiosta ohjaustunto on parantunut, tiedotteessa todetaan

Myös jarrutustuntumaa on tiedotteen mukaan kehitetty uusilla etujarrulevyillä ja jarrupaloilla. Jarrutuksessa suuntavakavuus on parempi. Jarrupoljin reagoi aiempaa nopeammin ja uudella jarrujärjestelmällä jousittamatonta painoa on vähennetty 2,5 kilolla.

Uusi varuste on aktiivinen äänenhallinta (Active Sound Control, ASC), jossa on erilaiset säädöt auton ajotilan mukaan. Äänentoiston kaiuttimien avulla toimiva järjestelmä vahvistaa moottorin ääntä aggressiivisessa ajossa, Sport- ja +R -ajotiloissa. Comfort-ajotilassa ääntä puolestaan vaimennetaan.

Aivan uusi varuste on Hondan tiedonkerääjä, erityisesti Type R:ään kehitetty Honda LogR. Se yhdistää Hondan ajotietokoneen ja anturit älypuhelimeen ladattavaan sovellukseen.

Honda LogR auttaa tiedotteen mukaan ajajaa tutkimaan ja tallentamaan suurta määrää auton suorituskyvyn ja ajosuorituksen parametrejä, joiden avulla kuljettaja voi kehittää taitojaan.

Tutun Civic Type R GT:n rinnalle on tullut uutena vaihtoehtona Civic Type R Sport Line, jossa on sama suorituskyky ja ominaisuudet, mutta hivenen rauhallisempi ulkonäkö ja enemmän mukavuutta. Suurin ero on siinä, että GT:n takasiiven tilalla on pienempi takaspoileri. Molempiin versioihin on tullut uutena värinä Racing Blue.

Renkaina Type R Sport Linessa on tummanharmaille 19-tuumaisille vanteille asennetut pehmeämpikylkiset Michelin Pilot Sport 4S -renkaat, jotka ovat GT:n renkaita hiljaisemmat. Melutason alentamisessa auttaa Hondan mukaan myös tavaratilaan ja takaluukkuun lisätty äänieristysmateriaali.

Katso tästä muita Honda-juttuja.

Molemmissa Civic Type R -vaihtoehdoissa on edelleen kaksilitrainen VTEC Turbo -moottori, joka kehittää 228 kilowattia (320 hv) ja 400 Nm vääntömomentin, joka on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella (2 500 – 4 500 r/min).

Auton kiihdytysaika nollasta sataan on 5,7 sekuntia.

Parannuksista ja uusista varusteista huolimatta uudistuneen Honda Civic Type R:n hinnat ovat laskeneet.

Uusi Type R Sport Line maksaa 51 919 euroa ja Type R GT 52 749 euroa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!