Ensimmäisessä kuvassa John Wickström perheineen vuonna 1898 ja Caloric 1 -auto. Toisessa kuvassa veljekset John ja Jakob Wickström ajavat Caloric 2 -autolla 1901.
29.4.2018 22.59
Koivulahtelaisen (Kvevlax) kuparisepän poika Johan Wickström pystyi enonsa rahoituksen turvin 19-vuotiaana lähtemään Yhdysvaltoihin. Siellä hän kartutti tekniikan alan tietouttaan opiskelemalla North Parka Collecessa Chicagossa.
Teoreettisen opin seurauksena oli sen toteuttaminen käytännössä. Nuorukainen hankki omistukseensa kolme konepaja-alan yritystä, Economy Engine Companytn, Chicago Motor Cycle Coach Companyn sekä Chicago Calorie Engine Companyn vuosina 1898-1906. Häntä kiinnosti etenkin polttomoottorien kehitystyö.
1800-1900 lukujen vaihteessa kiinnostus polttomoottorilla kulkevien autojen suuntaan oli herännyt sekä Euroopassa että USA:ssa, jossa samojen puuhien kanssa painiskeli Henry Ford. Hän onnistui rakentamaan oman versionsa Quadricyclen 1896. Vuotta myöhemmin Ranson E Olds pystyi valmistamaan neljä autoa.
Samoihin aikoihin suomalainen, Yhdysvaltoihin muuttanut Wickström alkoi rakennella omaa automobiiliään. Aherruksen tuloksena syntyi vuonna 1898 valmistunut Caloric I.
Kolme vuotta myöhemmin ilmestyi tästä mallista parannettu versio, Caloric II. Tämä malli esiteltiin Chicagossa vuonna 1901. Joidenkin tietojen mukaan myös Henry Ford esitteli siellä oman versionsa.
Nuorukaisen energia tuntui uskomattomalta. Hänen tehtaissaan syntyi vesipumppuja, kuumailmakoneita ja venemoottoreita sekä kymmenen automobiilia.
Pettymys oli varmaan kova, koska hänen keksinnöilleen ei löytynyt rahoittajaa. Monia kokemuksia rikkaampana mies palasi vuonna 1906 Suomeen. Täällä hän perusti veljensä Jakobin kanssa Vaasan Vaskiluotoon Wickström Veljesten Moottoritehdas Oy:n.
Tehtaan valmistamat moottorit tulivat maailmalla tunnetuiksi sekä kalastajien että veneilyn harrastajien keskuudessa.