Tasan 50 vuotta sitten Škoda 110 R Coupé ensiesiteltiin Brnon messuilla. Takamoottorisesta coupésta tuli suosittu, ja se loi perustan Škodan ralli- ja ratakisamenestykselle, todetaan Škodan tiedotteessa.
Siihen pohjautuneiden Škoda 180 RS- ja 200 RS -prototyyppien jälkeen esiteltiin Škoda 130 RS.
Škoda Auto nostaa 125-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi historiastaan esiin automalleja, joilla on ollut yritykselle suuri merkitys. Yksi näistä autoista on dynaaminen ja sporttinen 110 R coupé 1970-luvulta. Škodalle teknisesti uutta aikakautta merkitsi vuosi 1964, kun porrasperäisessä
Škoda 1000 MB -mallissa esiteltiin itsekantava kori, alumiinipainevalettu sylinteriryhmä, takamoottori ja takaveto. Škoda 1000 MB -mallia seurasivat edelleen kehitetyt Škoda 100/110 L -mallit, joiden pohjalta suunniteltiin kaksiovinen coupé-malli Škoda 110 R.

Ensimmäiset prototyypit, testiajot Itä-Saksassa ja tuotannon aloitus
Lempinimellä Erko tunnetun 110 R:n suunnittelu aloitettiin 1966, ja ensimmäinen prototyyppi Š 718 K valmistui Kvasinyssä maaliskuussa 1968.
Coupén kori erosi porrasperämallista viistolla perällä ja pystymmällä tuulilasilla. Autossa oli coupémaisesti vain kaksi ovea, joissa ei ollut lasinkehyksiä. Huippunopeuteen 145 km/h yltäneen auton testiajoja ajettiin myös Itä-Saksan moottoriteillä.
Škoda kutsui kansainvälisen lehdistön 110 R:n ensiesittelyyn, joka pidettiin Škodan oman ammattikoulun tiloissa Mladá Boleslavissa. Lehdistökoeajot järjestettiin läheisellä Hoškovicen lentokentällä.
Sitten 110 R esiteltiin Brnon messuilla, Pariisissa, Lontoossa ja Torinossa. Vaikka uutuusmallin kysyntä oli suuri ja myös ulkomailla, tehtaan tuotantokapasiteetin nosto ajautui ongelmiin poliittisten päätösten vuoksi. Vuonna 1971 valmistetusta noin 3 000 autosta vain 442 myytiin Tšekkoslovakiassa, jossa auton hinta vastasi noin neljääkymmentä kuukausipalkkaa.

Pieni paino, erinomainen vetopito ja dynaaminen ajoelämys
Škoda 110 R oli 4 155 mm pitkä, 1 620 mm leveä ja 1 340 mm korkea. Akseliväli oli 2 400 mm. Nelisylinterinen 1107-kuutioinen moottori kehitti tehoa 38 kW (52 hv), jolla 880 kilon painoinen auto ylsi huippunopeuteen 145 km/h, kiihtyi nollasta sataan 19 sekunnissa ja kulutti 8,5 litraa sadalla kilometrillä.
Koska auton painosta 57 prosenttia oli taka-akselilla, vetopito oli mainio. Dunlopin lisenssillä Škodan valmistamassa kaksipiirijarrujärjestelmässä oli levyjarrut edessä ja rummut takana.
Škoda 110 R:n kojelaudassa oli aluksi puinen koristelista, mutta varsin pian se korvattiin mattamustalla. Mittaristossa oli viisi pyöreää mittaria.
Kaksipuolaisen ohjauspyörän puolat olivat rei’itettyä metallia.
110 R -mallin runsas vakiovarustus sisälsi anatomisesti muotoillut urheiluistuimet. Valmistusvuosiensa 1970–1980 kuluessa autoon tehtiin useita pikkuparannuksia: esimerkiksi tammikuussa 1973 keulaan tuli ajovaloyksiköiden rinnalle pienemmät sumuvalot, etuistuimet saivat pääntuet ja pyöräkoko suureni 14 tuumaan.

Škoda 110 R suosittu ulkomailla sekä pohja ralli- ja ratakisa-autoille
Škoda ylsi kompaktinkokoisella 110 R -urheiluautolla huomattavaan menestykseen myös vaativilla vientimarkkinoilla. Vuonna 1973 valmistetuista noin 6 000 coupésta 93 prosenttia meni vientiin. Viennin vetoa kasvatti myös Škodan menestys ralleissa ja ratakisoissa. Aluksi tehdastiimi ajoi modifioidulla 110 R:llä, sitten vuonna 1973 prototyyppimallilla 180 RS ja kahdella 200 RS -prototyypillä.
Näillä sarjatuotantocoupésta kehitetyillä autoilla lähdettiin Barum-ralliin 1974. Ralliversiossa oli kaksilitrainen OCH-moottori, Porschen valmistama viisivaihteinen vaihteisto ja ajettavuutta parantava modifioitu takapyörien tuenta.
Seuraavana versiona tehtiin legendaarinen Škoda 130 RS vuonna 1975. Siitä tuli 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun menestynein ralliauto alle 1300-kuutioisten luokassa.
Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.
Alumiinin ja lasikuituvahvisteisen muovin käytön ja korirakenteiden muutosten ansiosta auto painoi vain 720 kiloa, ja sen 1,3-litraisesta moottorista irtosi tehoa 96 kW (130 hv). Itä-Euroopan Porschena tunnettu 130 RS voitti Euroopan vakioautosarjan merkkimestaruuden Škodalle kaudella 1981. Kaksoisluokkavoitto Monte Carlon rallissa 1977 on tämän automallin suurin saavutus.
Škoda 110 R -mallia valmistettiin kaikkiaan 57 085 kappaletta.