Historian havinaa: Nämä asiat olivat tärkeitä auton ostajalle 1924 – Yhdysvalloissa ja Suomessa!

Havainnollinen tilasto, minkä vasen puoli osottaa missä suhteessa amerikkalainen ostajapiiri pitää auton eri ominaisuuksia ratkaisevina autoa valitessaan. Se oikea puoli taasen esittää tällaista tilastoa sovellutettuna Suomen olosuhteiden ja suomalaisten luonteen mukaiseksi. Luotettavaisuus, käyttökustannukset, ostohinta, mäennousukyky sekä nopeus ovat ratkaisevia.

30.1.2018 23.30

Suomen Kuvalehdessä julkaistiin 1924 juttu nimeltä ”Ammattimiehen autonosto”.

Juttu alkaa aika räväkästi: ”Yhdysvalloissa, missä joka seitsemäs henkilö, lapset ja neekerit mukaanlaskettuina, omistaa auton, ja tämä sitten kuuluu heidän ”jokapäiväiseen leipäänsä” on tehty tilasto niistä auton ominaisuuksista, jotka ovat olleet heille ratkaisevina tekijöinä autoa valitessaan.

Nämä yhdysvaltalaiset tiedot on sitten verrattu suomalaisten tarpeisiin ja laitettu tiedot samaan taulukkoon.

Jutussa todetaan myöhemmin seuraavaa: ”Olosuhteemme eroavaisuus amerikkalaisista muuttaisi kuitenkin tällaisen Suomea käsittelevän tilaston ulkoasua huomattavasti. Kulkuneuvona vaadittaisi meilläkin autolta ennen kaikkea luotettavaisuutta, mikä ominaisuus suomalaisessa tilastossa tulisi ehdottomasti ylivoimaisemmaksi kuin amerikkalaisessa, sillä maamme on harvaan asustettu ja korjausmahdollisuudet ovat meillä niin pienet että vieras apu maantiellä hyvin harvoin voi tulla kysymykseenkään. Maamme köyhyyden takia tulisivat käyttökustannukset tilaston toisella sijalle. Löytyy sellaisiakin ostajia, joita halpa ostohinta petkuttaisi siinä määrin että he pitäisivät auton halpuutta ratkaisevana tekijänä, mutta autoteknillisesti kouluutettu ostaja ei epäile valinnassaan, vaan asettaa ehdottomasti pienet käyttökustannukset ennen ostohintaa hyvin tietäen että käyttökustannukset kuitenkin ajan kuluessa ovat suuremmasta merkityksestä kuin alkuperäinen ostohinta. Hän siis ensi sijassa vaatii autoltaan luotettavaisuutta sekä tarkastaisi sen jälkeen käyttökustannukset ja olisi näitä etuja vastaan valmis suorittamaan autosta kohtuuhinnan. Suomalaisessa tilastossa siis ostohinta tulisi kolmannelle sijalle. Mukavuuteen ja loistoon sitävastoin meillä ei kiinnitettäisi suurtakaan huomiota, vaan annettaisi suurempaa arvoa mäennousukyvylle, mikä on todellinen mukavuuden perusteena mäkisillä teillä. Mäennousukyky siis suomalaisessa tilastossa saisi neljännen sijan. Nopeudelle, jonka amerikkalaiset ovat sijoittaneet viimeistä edelliselle paikalle, meillä taas pannaan suurta arvoa, riippuen vapaammista maantie-ajoa koskevista määräyksistämme sekä laajalti vallitsevasta urheiluharrastuksestamme. Muut näkökohdat, kuten loisto, muitten mielipide j.n.e. ovat meille toistaiseksi niin pieniä tekijöitä, ettei niitä suomalaisessa tilastossa suuremmissa määrin tulisi huomaamaankaan”.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!