Historian havinaa: Näin Datsun vakuutti suomalaiset auton kestävyydestä

Reittikartta Datsun-seikkailusta. (Klikkaa kuvaa isommaksi)

7.2.2018 22.10

Lukijamme

Usko Sipilä

on toimittanut meille pienen historiallisen kertomuksen Datsun-seikkailusta Bangkoista Helsinkiin. Seikkailussa ajettiin kaksi tuliterää Datsun Cherryä kaikkiaan melkein 12 000 kilometriä.  

Uuden automallin lanseeraus on aina riskipeliä. Malli jää joko marginaaliin tai sitten se saavuttaa ostajien kiinnostuksen. Tällainen tilanne oli 1960-70-lukujen vaihteessa, kun silloin vielä hieman tuntematon japanilainen Nissan Motor Co alkoi luoda Datsunille uudenalaista profiilia.

Sen edustaja oli uusi etuvetoinen Datsun 100 A, joka saavutti nopeasti eniten myydyn aseman markkinoillamme. Sitä seurannut, 1974 markkinoille tullut 120 AF11 ei pystynyt samaan.

Vuosikymmenen lopulla oli tulossa seuraava malli. Miten varmistaa sen menestys kovassa kilpailussa. Ideoita mainostoimistossa sinkoili.

Eräs niistä oli ehdotus tuoda ajamalla uusi malli Neuvostoliiton itärajalla sijaitsevan Vladivostokin tienoilta Suomeen. Asioiden selvittämisen yhteydessä oli pakko todeta, että ajoaika venyisi moniksi kuukausiksi lukemattomien asiakirjojen (propuskat) sekä vaihtelevien sääolosuhteitten vuoksi.

Ajatuksesta Datsunin kestävyyden todistamiseksi tällä tavoin oli pakko luopua. Idea jäi kuitenkin elämään ja heräsi henkiin vuosikymmenen lopulla.

Vuonna 1979 uuden mallin, 120 A:n lanseerausta suunniteltaessa vanha idea ponnahti esiin. Lähdettiin etsimän toista tunnettua lähtöpistettä.

Sellaiseksi valikoitui Thaimaan pääkaupunki Bangkok. Seikkailuun haluttiin saada mukaan myös alan tunnetuin julkaisu Tekniikan Maailma.

Lehti nimesi reissuun uutuuskoeajojen tekijänä tunnetun Jarmo Sukavan sekä toimittajat Antti Kähösen ja Ensio (Mika) Mikanderin. Trion lisäksi maahantuoja valitsi mukaan PR-päällikkönsä Fred Geitelin.

Vaiherikas matka nousi kiinnostavaksi jutuksi lehden sivuilla. Datsunin kestävyys tuli todistettua.

Teksti: Usko Sipilä

Kertomus matkasta julkaistiin Tekniikan Maailman numeroissa 5-9 ja 11/1979.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here