Historian havinaa: Myynninedistystä virkavallan arvovallalla

Suomen Kuvalehti 1925.

Lehden vuosikerran tilaaminen oli vielä 1900-luvun alkupuolella iso juttu. Useimmissa tapauksissa se tavalliselle kansalaiselle merkitsi oman puolueen äänenkannattajan tai esimerkiksi omaan ammattiin liittyvän lehden tilaamista.

Niin sanotut aikakauslehdet kuuluivat lähinnä herrasväen harrastuksiin.

Yleisaikakauslehdeksi perustettu Suomen Kuvalehti-nimeä käyttänyt kustantaja julkaisi ensimmäisen numeron jo vuonna 1873.

Nykyinen Suomen Kuvalehti alkoi ilmestyä Yhtyneet Kuvalehdet kustantajan toimesta 1916. Vuonna 1934 siihen yhdistyi myös Kansan Kuvalehti. Lehti oli tuolloin hyvin innokkaasti edistämässä autoilun asiaa. Nykyisen kustantajan nimi on Otava Media.

Vuosikertatilausten hankinta vaati reippaita otteita. Niistä oheinen, kustantajan oma ilmoitus antaa selvän kuvan. Samalla se kertoo, että myynninedistämiskeinot olivat tuttuja jo tuolloin.

Katso tästä muut Historian havinaa -jutut.

Vuosikerran tilaaja sai osallistua arpajaisiin, jonka pääpalkinto oli saada Chrysler-loistoauto vuodeksi käyttöönsä. Houkutteleva tarjous lähes 100 vuotta sitten. Nythän tällaiset ovat jo arkipäivää meilläkin.

Kylkiäisenä siinä oli piilomainontaa ajokortin suorittamiseksi.

Teksti: Usko Sipilä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here