Historian havinaa: Leonardon auto

Teksti: Usko Sipilä

Jo niinkin aikaisessa vaiheessa kuin 1400-luvulla monet tekniikan taitajat tunsivat kiinnostusta itseliikkuviin kulkunevoihin.

Heihin kuului myös italialainen Leonardo da Vinci. Hän oli renessanssiajan monipuolinen nero, joka tunnettiin myös innovatiivisena keksijänä. Sen lisäksi, että hänen elämäänsä hallitsi maalaustaide ja kuvanveisto, syntyi hänen lahjakkuutensa tuloksena tuhansia käsittämättömiä oivalluksia.

Kun nykyään mainitaan nimi Leonardo da Vinci, voitaneen varmuudella väittää, että mieleen tulee Mona Lisa -taulu, joka on nähtävänä alkuperäisenä Louvren taidemuseossa Pariisissa.

Kuva: Wikipedia.

Eri yhteyksissä julkisuuteen on tullut myös da Vincin monipuolisuus. Hän oli taiteilijuuden lisäksi mm. keksijä, matemaatikko, arkkitehti, kasvitieteilijä ja mm. anatomian tutkija.

Hänen jäljiltään on löytynyt tuhansia erilaisia keksintöjä, kuten laskin ja helikopteri sekä sotatoimissa käytettävät aseet ja panssarivaunut.

Hänen kunnianhimoisena haaveenaan oli kehittää lentolaite, joka pystyisi nousemaan pystysuoraan ylöspäin ja leijumaan paikoillaan ilmassa.

Ehkä kiinnostavin idea on itseliikkuvasta ajoneuvosta. Monet da Vincin keksinnöt perustuivat jousivoiman käyttöön ja tätä hän sovelsi myös kulkuneuvonsa suunnittelussa.

Uteliaisuus herää, millainen oli Mona Lisa-maalarin rakentama ”auto”

Leonardo da Vinci laati teoreettiset suunnitelmat ensimmäiselle konevoimalla liikkuvalle laitteelle. Tämä autokeksintö voidaan nähdä ensimmäisenä mm. siinä, että se on historian ensimmäinen itseliikkuva ajoneuvo, toiseksi Leonardon itseliikkuvia vaunuja voidaan pitää nykyaikaisen auton esiaste.

Todellinen toteutus eli varsinainen auto nykyisessä muodossaan kertoo, että se oli kaikin puolin erittäin hyvin suunniteltu kone.

Itse asiassa se oli niin hyvin suunniteltu, että sitä tuskin olisi voitu rakentaa Leonardon ohjeiden mukaan ainakaan muutaman vuosisadan aikana, koska auton sisällä olevien monimutkaisten vaihteistojärjestelmien rakentaminen olisi vaatinut erittäin yksityiskohtaisia ​​työstökoneita.

Mistä Motiivi?

Selvää on, että sellainen täytyi olla. Mitä todennäköisimmin se oli suunniteltu yhdelle Leonardon varakkaista suojelijoista. Hän pyrki säännöllisesti luomaan monimutkaisia ​​näyttelyesineitä suojelijansa suuriin ja hienoihin juhliin. Tällaiset asiat olivat heille tapa näyttää vaurautensa vierailleen.

Leonardo tunsi jousien mahdollisuudet sekä voiman

Leonardon auto oli jousivetoinen, joten ne piti virittää ylös ennen kuin se lähti liikkeelle. Jouset näkyvät oheisesta kuvasta. Se oli myös ohjelmoitavissa etukäteen. Siirtämällä tappeja pieniin reikiin, saatiin auton pyörät kääntymään halutulla tavalla matkan aikana.

Autoa ohjattiin monimutkaisilla vaihteisto- ja hammaspyöräkokoonpanoilla. Alla olevassa kuvassa näkyy ohjauspylväs, jossa on myös hammastanko ja hammaspyöräjärjestelmä. Sen tapaisia ratkaisuja löytyy lähes kaikkien nykyäänkin valmistettujen autojen ohjausratkaisuista, mukaan lukien ohjaustehostimella varustetut autot.

Jousien halkaisijoiden ja Leonardon suunnittelemien ohjeiden perusteella on arvioitu, että kone voisi liikkua jopa neljäkymmentä metriä ennen kuin jousia tarvitsee jännittää uudelleen.

Kuva: Wikipedia.

Aloituskuvan auto on otettu esimerkiksi yhdestä harvoista meillä vielä jäljellä olevista da Vincin suunnitelmista. Piirros kertoo mestarin autorakenteeseen liittyneistä suunnitteluista. Siitä käy ilmi laitteen toiminta suunnilleen samalla tavalla kuin varhaiset autot 1800-luvun lopulla – yli neljäsataa vuotta hänen kuolemansa jälkeen.

Sama koskee kuvassa esiteltyä siipiratasalusta.

Siipiratasalus. Kuva: Usko Sipilä.

Firenzen museon kunnianhimoinen tavoite

Vuonna 2004 Firenzen tiedehistorian instituutin ja museon tiimi päätti yrittää luoda Leonardo da Vincin auton uudelleen. Tiimi halusi tuoda laitteen entisöitynä nykyaikaan nähtäväksi.

He halusivat 3D-mallinnusta käyttäen ja CNC-Tietokoneen numeerisen ohjauksen avulla koneistaa osat.

Lopputuloksen avulla he halusivat havainnollistaa meille nykyihmisille tämän käsittämättömän laitteen tekniikan satsaten useita kuukausia tämän projektin tekemiseen.

Kaikki Leonardon viidestä eri puulajista valmistetut komponentit ovat mukana suunnitelmassa. Lopulta, kovan työn jälkeen, he onnistuivat luomaan täyden mittakaavan toimivan mallin, jossa on heidän ottamansa video autosta toiminnassa.

Kuva: Usko Sipilä

Kuvan teksti kertoo insinööri Brian Lawin tehneen 3D mallin maanmittauksissa hyödynnettävistä matkan pituutta mittaavasta laitteesta.

Da Vinci muutti elämänsä loppuvaiheessa Ranskaan Amboisen kaupunkiin muhkeaan linnaan, jossa tänä päivänä on nähtävänä osa hänen tuotantoaan. Leonardo da Vincin kuoltua hänen suuret ja monipuoliset muistiinpanonsa, yli 33 000 sivua, myytiin. Suurin osa niistä hävisi ja vain noin 6 000 on edelleen olemassa.

Leonardo da Vincin viimeinen koti. Kuva: Usko Sipilä.

Kuvassa Loire-joen laaksossa Amboisen kaupungin keskustassa sijaitseva da Vincin viimeinen asunto, kuninkaallinen linna Clos Lucé.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here