Historian havinaa: Laurin & Klement S-tyyppi — Škodan ensimmäinen volyymimalli 110 vuotta sitten

Laurin & Klement oli yritys, josta Škoda myöhemmin syntyi. Vuonna 1911 Laurin & Klement esitteli tyypin S, josta nopeasti tuli tehtaan myydyin automalli.

Autonvalmistaja Laurin & Klementin talous oli suosittujen polkupyörämallien ansiosta hyvä heti yrityksen perustamisesta vuonna 1895. Neljä vuotta myöhemmin aloitettu moottoripyörätuotanto johti ensimmäiseen automalliin vuonna 1905, kun Laurin & Klement Voiturette A esiteltiin.

Kuva: CvB.

Automallisto laajeni varsin nopeasti, ja mukaan tulivat myös suuremmat ja ylellisemmät mallit. Ensimmäiseen maailmansotaan mennessä Laurin & Klement oli kasvanut Itävalta-Unkarin keisarikunnan suurimmaksi autonvalmistajaksi.

Laurin & Klementin S-tyyppi esiteltiin automobiilinäyttelyssä Prahan Holešovicessa sunnuntaina 16.4.1911. Auton mallimerkintänimessä ”12/14 HP” luku 12 tarkoitti veron laskennan perusteena käytettyä verohevosvoimaa, ja luku 14 puolestaan tarkoitti todellista hevosvoimamäärää.

Moottori oli vesijäähdytteinen nelisylinterinen sivuventtiilimoottori iskutilavuudeltaan 1 771 cm³.

Sen vauhtipyörä oli etupäässä. Moottorilla ja kolmivaihteisella vaihteistolla oli yhteinen Friedmann-voitelujärjestelmä, ja sytytysjärjestelmänä käytettiin Eisenmannin magneettosytytystä.

Kuva: CvB.

Vankka tikapuurunko koostui U-profiilipalkeista. Jäykkien akseleiden jousituksesta huolehtivat pitkittäiset lehtijouset. Polkimella käytettävällä jarrulla hidastettiin kardaaniakselia vaihteiston jälkeen, ja takapyörien rumpujarruja käytettiin käsivivulla.

Monipuoliset versiot moneen makuun ja tarpeeseen

Laurin & Klement S:n huippunopeus oli 50-60 km/h. Tarjolla olivat sekä henkilö- että tavarankuljetusversiot.

Henkilöautomobiilin avokorinen perusversio oli aluksi joko kaksi- tai nelipaikkainen, ja sittemmin myyntiin tulivat myös ylellisemmät Vienna Landaulet-, Karlovy Vary Saloon- ja Kavalier Doube Saloon- mallit sekä coupémallit Lady- ja Doctor.

Kuva: CvB.

Ajan mittaan S-tyypin akseliväli piteni 2 688 millimetristä 3 220 millimetriin, moottorin iskutilavuus kasvoi 2 413 cm³:iin, teho nousi 30 hevosvoimaan ja vaihteistosta tuli nelivaihteinen. Kaasulamppuvalot vaihtuivat sähkölamppuvaloiksi 1920-luvun alussa.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Laurin & Klementin S-tyyppi menestyi myös kilvanajossa: sillä esimerkiksi voitettiin Triesten, Troppaun ja Morava Ostravan rallit vuonna 1911 sekä Parman kisassa Grand Gold Medal vuonna 1914.

Kuva: CvB.

Mladá Boleslavin autotehtaan vuosituotantokapasiteetti 110 vuotta sitten oli 336 autoa ja Laurin & Klementin S-tyypin huippuvuonna (1914) 453 autoa.

Škoda Popular -mallia tehtiin vuonna 1938 jo 7 677 kappaletta. Vuonna 1968 Škoda 1000 MB:llä ylitettiin 100 000 auton vuosituotantomäärä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Skoda.
Kuva: Skoda.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän