Autokauppias: ”Autojen kysyntä ei ole kuollut, vaan kauppaa tehdään nyt verkossa!”

Suomalaisissa autoliikkeissä asioi nyt ihmisiä fyysisesti vain murto-osa niistä asiakasmääristä, mihin aiempina vuosina on totuttu. Autojen kysyntä on kuitenkin kasvussa.

Autokauppojen toukokuun alun asiakaskontaktien määrät ovat kasvaneet noin 40 prosenttia tammikuun vastaavista lukemista, kertoo autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n tilastot.

– Autokaupan rakenne on muuttunut radikaalisti viimeisen parin kuukauden aikana. Samalla kun liikkeissä ei asiakkaita juuri käy, ovat esimerkiksi verkon kautta tulleet asiakasliidit meillä kasvaneet toukokuussa jopa yli 60 prosenttia verrattuna vuoden ensimmäisiin viikkoihin. Myös kotisivujemme chatin kautta tulevat ostokontaktit ovat kasvaneet noin 5 prosenttia samalla aikavälillä. Liikkeissä todistettava hiljaisuus ei siis kerro mitään autojen kysynnän todellisesta tilanteesta. Kysyntä ei ole kuollut, vaan kauppaa tehdään verkossa, J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni valaisee.

Autojen kotiintoimitukset huimassa kasvussa alkukevään aikana

J. Rinta-Jouppi Oy:n mukaan autoliikeketju joutuu nyt mukautumaan kaupan muuttuneeseen luonteeseen jatkuvalla tahdilla.

Liikkeiden toimintaa on viime aikoina uudelleenorganisoitu ja ajoneuvon hankintaa helpottavia etäpalveluja on tehostettu nopealla aikavälillä. Samalla J. Rinta-Joupin kotiintoimituksissa on kuluneen alkuvuoden neljänneksen aikana nähty noin jopa 65 prosentin kasvu verrattuna vuoden 2019 tammi-huhtikuun lukuihin.

Pelkästään huhtikuussa toimitettiin tänä vuonna autoja suomalaisiin koteihin 129 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Autonkuljettajat eivät koe omaa terveyttään uhatuksi

Autoliikkeelle ajoneuvojen turvallinen kotiintoimitus on nyt kriittinen palvelun osa-alue ja sille asetetaan tiukkoja vaatimuksia.

Vaikka kuljettajat joutuvat päivittäin noudattamaan asetettuja varotoimenpiteitä tarkasti asiakkaiden ja henkilökunnan terveyden takaamiseksi, ei muuttunut arki aiheuta ylimääräistä pelkoa työntekijöiden joukossa.

– Arki jatkuu normaalisti. Oma terveys ei huoleta, sillä toimittaessamme ajoneuvon asiakkaalle pidämme aina vaaditun turvavälin kommunikoidessamme. Suojavarusteet ja desinfiointiaine kulkevat myös aina mukana. Uuteen toimintamalliin kuuluu, että puhdistamme kosketukselle altistuneet pinnat kuten ratin, ovenkahvat ja vaihdekepin. Terveysriskit ovat tärkeitä tunnistaa ja minimoida jokaisessa asiakaskohtaamisessa, mutta eritoten riskiryhmään kuuluvien ihmisten kanssa. Annettuja turvallisuusohjeita oikein noudattaessa tunne siitä, että on turvassa itsekin, luonnollisesti kasvaa, toteaa J. Rinta-Joupin ajoneuvonkuljettaja Juha Heinonen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!