Goodyearilta sähköautoille suunniteltu rengas

10.3.2018 19.05

Goodyear on tuomassa erityisesti sähköautoille suunnitellun renkaan.

Goodyear tarjosi vuoden 2018 Geneven kansainvälisen autonäyttelyn aikana ennakkoesityksen Electric Drive -teknologialla varustetusta EfficientGrip Performance -renkaastaan.

Rengas on kasvaville sähköautomarkkinoille suunniteltu prototyyppi, joka tulee Euroopan teille vuoteen 2019 mennessä.

Goodyearin testit ovat osoittaneet, että perinteiset renkaat voivat kulua sähköautoissa jopa 30 % nopeammin sähkömoottorin voimakkaan, välittömän väännön ja painavien akustojen tuoman lisäpainon vuoksi.

Renkaan kestävyyttä koskevien vaatimusten lisäksi autonvalmistajat vaativat myös parempaa vierintävastusta sähköautoille.

Parempi toimintasäde on hyvin tärkeää kuluttajille, koska useimmissa maissa sähköautojen latausinfrastruktuuri on alikehittynyt. 

Renkaiden hiljaisuus ja mukavuus ovat myös tärkeitä, sillä hitailla nopeuksilla sähköautot tuottavat jopa puolet vähemmän melua kuin perinteiset autot.

Electric Drive -teknologia

Goodyearin mukaan Electric Drive -teknologialla varustettu EfficientGrip Performance -prototyyppi vastaa näihin haasteisiin ja tarjoaa nämä suorituskykyyn vaikuttavat ratkaisut:

  • Parempi ajokestävyys innovatiivisella pintakuviolla: Pinnan kapeammat lamellit (pienet kanavat) suurentavat kumin kosketuspintaa tien pintaan perinteisiin säteittäisiin uriin verrattuna. Kun enemmän kumia tulee kosketuksiin tien kanssa, rengas kestää paremmin suurta vääntöä, ja suorituskyky pysyy erinomaisena märissä olosuhteissa. Pintakuvio estää myös ääniaaltojen pääsemisen uriin, mikä alentaa sekä auton sisällä kuuluvaa rengasmelua että ohiajomelua.
  • Rakenteen suuri kantavuus: Renkaan rungon muoto on optimoitu niin, että rengas pystyy kannattelemaan akkujen tuoman lisäyksen auton painoon ja pitämään pinnan kosketusalueen optimaalisena, mikä takaa erinomaisen suorituskyvyn.
  • Parempi toimintasäde: Pintaseoksen ominaisuudet on viritetty niin, että pinta kestää suurta vääntöä ja renkaan vierintävastus on äärimmäisen alhainen. Se pidentää auton toimintasädettä. Lisäksi sivu on muotoiltu niin, että ilmanvastus on pienempi, ja profiilin ansiosta pyörivää massaa on vähemmän, jolloin energiaa kuluu vähemm

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here