Globaali ensiesiintyminen Tokyo Auto Salon -tapahtumassa — Lexus LBX Morizo RR Concept

Lexus LBX Morizo RR -konseptimalli nähdään ensimmäistä kertaa julkisuudessa vuoden 2024 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa. Se osoittaa Lexuksen uusimman mallin muuntautumiskyvyn tehokkaan taloudellisesta henkilöautosta erittäin suorituskykyiseksi ja kuljettajaa palkitsevan kokemuksen tarjoavaksi autoksi.

Muutenkin Lexukselle monia uusia lähestymiskulmia tarjoavan LBX-mallin uusimman ulottuvuuden takana on ollut ennen kaikkea Toyota Motor Corporationin hallituksen puheenjohtaja ja ajamisen intohimostaan tunnettu Akio Toyoda – jonka lempinimi kuljettajana on muuten “Morizo”, joka on tunnettu myös innokkuudestaan koeajaa hyvin perusteellisesti kaikki konsernin uudet automallit.

Konseptimallin konepellin alla lymyilee kolmisylinterinen, 1,6-litrainen moottori. Sen hengitystä avustetaan pakokaasuahtimella ja välijäähdytyksellä. 224 kilowatin (305 hevosvoiman) huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimivääntö välitetään elektronisesti ohjatulle nelivetojärjestelmälle uuden, kahdeksanportaisen Direct Shift -automaattivaihteiston kautta.

Kaikki avaintekijät, kuten kori, jousitus sekä renkaat on tässä konseptimallissa hiottu viimeistä piirtoa myöten maksimaaliseen suorituskykyyn tähdäten. Myös aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota.

Mallia koristaa useampi yksilöllinen yksityiskohta. Morizolle tyypillinen keltainen väri esiintyy niin etusäleikössä, jarrusatuloissa kuin turvavöissäkin. Lopputuloksena onkin täysin vertaansa vailla oleva ajokokemus, joka raa’asta voimasta huolimatta on Lexukselle tyypilliseen tapaan hienostunut ja palkitseva.

LBX Morizo RR Concept, tärkeimmät tekniset tiedot
Malli, josta kehitetty Lexus LBX

Mitat
Pituus (mm) 4 190
Leveys (mm) 1 845 (+20)
Korkeus (mm) 1 535 (-10)

Moottori
Moottorin mallikoodi G16E-GTS
Tyyppi Suora kolmisylinterinen, pakokaasuahdin ja välijäähdytin
Suurin teho (hv/kW @ rpm) 305/224 @ 6 500
Suurin vääntömomentti (Nm @ rpm) 400 @ 3 250 – 4 600

Voimansiirto
Vaihteiston tyyppi Direct Shift, kahdeksanportainen automaattivaihteisto
Vetotapa Elektronisesti ohjattu, jatkuva neliveto

Renkaat
Koko 235/45R19

Jousitus
Edessä MacPherson-joustintuet
Takana Päällekkäiset kolmiotukivarret

Jarrut
Edessä / takana Jäähdytetyt levyjarrut

Värit
Ulkoväri Sonic Chrome -premiumväri mustalla katolla
Sisäväri Okra

Lue myös: Lexuksen koko Euroopan mallisto sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä!

Lue myös: Kompakti katumaasturi Lexus LBX on nyt ennakkomyynnissä — edullisin versio maksaa alle 35 000 €

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän