Ford ollut Suomessa jo 95 vuotta — ensimmäinen Ford myytiin Suomessa kuitenkin jo 1904!

Fordin maahantuonti Suomeen hoidettiin vuoteen 1925 Tukholmasta ja Kööpenhaminasta käsin. Kysyntä oli kuitenkin niin suurta, että lopulta vuonna 1926 Suomeen perustettiin oma Fordin tytäryhtiö, Ford Motor Company of Finland O/Y.

Toimitilat yhtiö vuokrasi Munkkisaaresta. Osakkaina yrityksessä olivat Henry ja hänen poikansa Edsel Ford yhdellä osakkeella kumpikin ja loput osakkeet merkitsi Ford Motor Company, Dearborn. Ford oli ensimmäinen Suomeen perustettu autotehtaan tytäryhtiö.

Suomen ensimmäinen Ford myytiin Stockmannin tavaratalossa jo vuonna 1904. Auton osti silloinen apupappi, myöhemmin rovasti Walter Lampén 5 000 markan kauppahintaan. Auton mukana seurasi ”chauffeuri” Waldemar Bergström.

Rovastin autohurjastelu järkytti monia, sillä auto oli tuolloin todellinen harvinaisuus Suomessa. Vuonna 1911 kokkolalaiset Nybergin veljekset perustivat Suomeen ensimmäisen Ford-liikkeen. Kaupankäynti alkoi, kun kolme ensimmäistä T-Fordia saapui seuraavana keväänä.

Kiinnittyminen suomalaiseen yhteiskuntaan

Kiinnittyminen suomalaiseen yhteiskuntaan alkoi nopeasti. Jo kolme vuotta perustamisen jälkeen, vuonna 1929, Ford Motor Company tarjosi 40 prosenttia osakkeista suomalaisille sijoittajille.

Suomalaisten omistajien osuus nousikin suureksi, ja vuonna 1938 yhtiö listautui ensimmäisenä automaahantuojana pörssiin ja muutti nimensä Oy Ford Ab:ksi.

Katso myös tämä: Päivän automainos: Automainontaa myös naisille

Tältä osin ympyrä sulkeutui vuonna 2000, kun Ford teki lunastustarjouksen suomalaisille vähemmistöosakkaille ja poistui Helsingin Pörssistä 62 vuoden jälkeen.

Suomessa Ford keräsi suurta huomiota alusta alkaen ja Suomen ensimmäiset automessut, Ford-paraatit ja Fordson-traktorikaravaanit ja -työnäytökset keräsivät aina suuren määrän katsojia.

Fordin myynti Suomessa jatkui suotuisasti suureen talouslamaan asti. Vuonna 1929 alkanut pulakausi vähensi kuitenkin huomattavasti automyyntiä.

Fordin pelastukseksi koitui osamaksujärjestelmä, joka helpotti ostopäätöksen tekoa huomattavasti. Sotien välisen ajan Ford piti pintansa ja pysyi markkinoiden suurimpana automerkkinä Suomessa.

Toiminta talvisodan aikaan ja sen jälkeen

Talvisodan alkaessa marraskuussa 1939 Oy Ford Ab siirtyi Vaasaan. Koska Ford oli ollut maamme johtava automerkki koko sotaa edeltävän ajan, ymmärsi Suomen valtiovalta hyvin Fordin merkityksen maanpuolustukselle.

Ford oli jo ennen sotia luonut koko maan kattavan huolto- ja varaosaverkoston, joka valjastettiin nyt armeijan tarpeisiin.

Vuonna 1940 Ford aloitti ensimmäisenä autojen kokoonpanon Suomessa. Vuosina 1940-1941 koottiin kokoonpanolinjalla 2 532 Ford-kuorma-autoa, minkä jälkeen tuotantoa muutettiin siten, että siirryttiin sarjakorjaamaan joko Suomen armeijan kalustoa tai Neuvostoliitolta sotasaaliina saatuja Ford AA-malleja.

Vanhat toimitilat alkoivat tässä vaiheessa käydä ahtaiksi, joten uusien tilojen rakennustyöt aloitettiin jo vuonna 1943, ja uusi tehdas valmistui toukokuussa 1945 Helsingin Hernesaareen Henry Fordin kadulle.

Hernesaaresta muutettiin Malmille lokakuussa 1997. Nykyisin Oy Ford Ab:n toimitilat sijaitsevat lentokentän tuntumassa Vantaalla.

Sodan jälkeen autojen tuonti pääsi vauhtiin ollen kuitenkin suurimmaksi osaksi kuorma-autoja ja traktoreita – molemmat elintärkeitä maan jälleenrakennuksen kannalta.

Henkilöautot olivat sodan jälkeen kortilla, mutta vuonna 1945 Ford sai tuontilisenssin kahdelle Ford Prefectille ja vuonna 1946 peräti 34 Prefectille.

Samana vuonna saapuivat myös ensimmäiset laivat Fordin omaan laituriin auto- ja varaosalasteineen. Oy Ford Ab oli jälleen valmis kohtaamaan uuden aikakauden haasteet.

Kautta aikojen suurin Ford-myyntivuosi on ollut vuosi 1969, jolloin meni kaupaksi yli 20 000 Ford-ajoneuvoa.

Vuonna 1999 päästiin lähelle tätä lukemaa yli 17 000 kappaleen myynnillä.

Kaiken kaikkiaan Suomeen tuotujen Ford-ajoneuvojen määrä on noin 892 000 kappaletta*. Lukuun on laskettu henkilö-, tavara- ja kuorma-autot sekä traktorit, joiden edustuksesta Oy Ford Ab luopui 1990-luvun alussa.

Suomen Fordin toimitusjohtajat kautta aikain:

1926 – 1936 Otto Bröndum
1936 – 1956 Magnus Rydman
1957 – 1957 Stig Östenson
1957 – 1958 K. Grigorkoff
1958 – 1973 Stig Östenson
1973 – 1988 Harri Palojärvi
1988 – 1998 Pekka Leander
1998 – 2005 Kaj Dahlman
2005 – 2020 Hannu Pärssinen
2020 – Johan Lindberg

*Perustuu Fordin tilastoihin

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here