Ford investoi 42 miljoonaa euroa Valenciaan uusien hybridimallien ja akkujen kokoonpanoon

Ford S-Max Hybrid, Ford Galaxy Hybrid. Kuva: Ford.

Ford on ilmoittanut investoivansa 42 miljoonaa euroa Valencian tehtaaseensa Espanjassa ja rakentavansa viimeisintä tekniikkaa edustavan akkujen kokoonpanolinjan uusien S-Max Hybrid ja Galaxy Hybrid -mallien valmistuksen aloittamisen lisäksi. Tällä toimenpiteellä tuetaan yhtiön sähköistämisstrategiaa Euroopassa.

Kaksi uutta kokoonpanolinjaa mahdollistavat akkujen valmistamisen autojen kokoonpanolinjan vieressä, mikä lisää valmistuksen tehokkuutta ja kestävää kehitystä.

Valenciassa valmistettavia akkuja käytetään täysin uuden Kuga ladattavan hybridin, Kuga hybridin sekä uusien S-Max ja Galaxy -hybridimallien voimanlähteenä.

Uuteen akkujen kokoonpanolinjaan investoidaan 24 miljoonaa euroa, ja se otetaan käyttöön kuluvan vuoden syyskuussa.

Alkuvuodesta 2021 esiteltävissä uusissa S-Max Hybrid ja Galaxy Hybrid -malleissa on pienempi kulutus, ja alemmat CO2 -päästöt.

Uusien itselataavien S-Max ja Galaxy -hybridimallien tuotantoa varten on investoitu kahdeksan miljoonaa euroa uusiin työkaluihin ja tuotantolinjan parantamiseen. Näiden mallien voimansiirto koostuu bensiinikäyttöisestä 2,5-litraisesta Atkinson-kiertomoottorista, sähkömoottorista, generaattorista ja litiumioniakustosta.

Täysin uusien Kuga-hybridimallien tuotantoon on myös tehty kymmenen miljoonan euron lisäinvestointi. Kaiken kaikkiaan Ford esittelee 14 sähköistettyä autoa Euroopassa vuoden 2020 loppuun mennessä.

Ford on investoinut Valencian-tehtaaseensa yhteensä kolme miljardia euroa vuodesta 2011 lähtien, sisältäen 750 miljoonan euron investoinnin Kugan tuotantoon.

Kuga on Fordin kaikkien aikojen sähköistetyin automalli kattavalla mallistollaan, johon kuuluvat Kuga ladattava hybridi (PHEV), Kuga EcoBlue Hybrid (48 voltin dieselkevythybridi) ja Kuga Hybrid** (täyshybridi).

S-Max Hybrid

S-Max Hybrid -mallissa on Fordin uusin täyshybridiratkaisu, jossa vesiviilennetty litium-ioniakusto on sijoitettu törmäyksen kestävään vesitiiviiseen rakenteeseen auton lattian alapuolelle.

Tämä tekee mahdolliseksi auton tilojen mahdollisimman tehokkaan käytön. Tämä täyshybridiratkaisu on esitelty ensimmäisen kerran täysin uudessa Ford Kugassa.

S-Max Hybrid on saatavana viisi- ja seitsemänpaikkaisena. Viisipaikkaisen mallin nykyinen jopa 2000 litran tavaratila pysyy ennallaan.

S-Max Hybrid -mallissa on power-split-automaattivaihteisto, tehoa 200 hv ja vääntöä 210 Nm, minkä ansiosta auton liikkeellelähtö pysähdyksistä sekä kiihtyminen ovat nopeampia kuin Ford EcoBlue-dieselmoottorilla varustetuissa malleissa. Hybridimalleissa on tavoitteena 1500 kg vetokyky.

Mallien tavoitellut CO2-päästöt (WLTP) ova 140 g/km, ja NOx-päästöjä on pienennetty merkittävästi. **

Auton teknologiat auttavat kuljettajia optimoimaan polttoaineenkulutusta luopumatta mukavuudesta. Näitä teknologioita ovat muun muassa:

Jarrutusenergian talteenotto, joka lataa akkua vangitsemalla jopa 90 prosenttia jarrutuksessa käytettävästä energiasta.

Fordin SmartGauge käyttöliittymä, jonka avulla voi tarkkailla polttoaineen ja akkuenergian kulutusta. Käyttöliittymän ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi asteittaiseen jarruttamiseen rohkaiseva jarrutusvalmentaja, minkä ansiosta akustolle saadaan palautettua enemmän energiaa.

Sähköinen ohjaustehostin ja sähkötoiminen ilmastointi, voimansiirron jäähdytys- ja alipainejärjestelmät, jotka vähentävät merkittävästi moottorin vastusta.

Ford S-Max Hybrid täydentää S-Max -mallistoa, jota on myyty lähes 125 000 kappaletta vuonna 2015 tapahtuneen viimeisimmän sukupolven esittelyn jälkeen. S-Maxin myynti kasvoi yhdeksän prosenttia tammi-marraskuun 2019 aikana edelliseen vuoteen verrattuna.

Myös Ford Mondeo Hybrid ja Mondeo Wagon Hybrid -mallit valmistetaan Fordin Valencian-tehtaalla. Galaxy Hybrid -mallia ei tuoda Suomeen.

**Viralliset polttoaine- ja päästölukemat ilmoitetaan lähempänä myynnin aloittamista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here