eCarExpo, Euroopan suurin ja nopeasti kasvava sähköautojen ja -ajoneuvojen sekä siihen liittyvän teknologian messutapahtuma saapuu Suomeen. Näyttelyn järjestää 25.–27. huhtikuuta 2025 Helsingin Messukeskuksessa ruotsalainen eLife Nordic AB.
eCarExpo on järjestetty kokonaan sähköiseen liikenteeseen erikoistuvalla teemallaan vuodesta 2016 alkaen. Se on toteutettu muun muassa Tukholmassa, Göteborgissa ja Kööpenhaminassa.
Lue myös: Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon muutos hidastaisi autoilun sähköistymistä!
– Yli 250 000 vierasta on tutustunut messuilla sähköautoihin, lataustekniikkaan, energiaratkaisuihin sekä kaksi- ja kolmipyöräisiin sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin. He ovat tehneet yli 50 000 koeajoa ja tutkimuksemme mukaan 70 prosenttia kävijöistä uskoo messujen edistävän heidän sähköauto- ja energiavalintojaan, kertoo eLife Nordicin toimitusjohtaja Gunnar Dackevall.
Sähköistyvä liikenne kiinnostaa sekä ammattilaisia että kuluttajia
Helsingin eCarExpossa perjantai on ammattilaispäivä, joka tarjoaa erikoisohjelmaa ja korkeatasoista sisältöä päättäjille. Viikonloppuna kuluttajat pääsevät tutustumaan näyttelyn tarjontaan.
– eCarExpon menestys perustuu kolmeen tekijään – uutuuksiin, tarjouksiin ja oppimiseen uudesta ilmiöstä. Näyttely esittelee kiinnostavia uutuuksia ja konseptiautoja, messutarjoukset ja koeajot kiinnostavat ostoaikeissa olevia, ja monet haluavat oppia sähköistymisestä ilmiönä, kun parhaat asiantuntijat ovat paikalla. Tapahtuma palvelee sekä ammattilaisia että kuluttajia, Dackevall sanoo.
Tutkimus: Suomalaisten autoilijoiden kiinnostus sähköauton hankkimiseen säilynyt korkeana
Tapahtuma tuo yhteen sähköajoneuvot ja sähköistyvän liikenteen tarvitseman infrastruktuurin ja niiden tekijät. Henkilöautojen lisäksi sähkökäyttöisyys yleistyy hyötyajoneuvoissa ja työkoneissa. Työkoneiden kohdalla merkittävä ajuri on EU:n Green Deal -sopimus, joka kattaa jo laajan joukon toimijoita.
– Liikenteen sähköistyminen on niin vahva trendi, että luotamme messuilla olevan vahvaa kysyntää. Suomessakin sähköautojen rekisteröinti ohitti ensimmäistä kertaa bensiinikäyttöiset autot pari kuukautta sitten. Tärkeä näkökulma ovat myös uudet työpaikat, joita syntyy muun muassa latausinfran rakentamiseen, Dackevall toteaa.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //