Eurooppalainen kuluttajatestijärjestö Euro NCAP on ensimmäistä kertaa arvioinut raskaiden kuorma-autojen turvallisuuden. Volvo FH ja Volvo FM saavuttivat testissä täydet viisi tähteä. Volvo FM sai myös koko testin parhaat pisteet.
Kuorma-autotestin laajuus oli seuraava:
- Turvallinen ajotapa: Matkustajien seuranta, näkyvyys (sekä suora että epäsuora) ja ajoneuvon avustustoiminnot (esim. nopeusavustin)
- Kolarien välttäminen: Etutörmäykset (auto, jalankulkija ja pyöräilijä), alhaisella nopeudella tapahtuvat törmäykset ja kaistanvaihtotilanteessa tapahtuvat kolarit
- Onnettomuuden jälkeen: Pelastustiedot
Jokaiselle turvajärjestelmälle annettiin pisteet, jotka laskettiin yhteen kunkin alueen osalta. Näitä pisteitä käytettiin sitten laskettaessa koko ajoneuvon tähtiluokitus yhdestä viiteen tähteä.
Arviossa ei tehty kolaritestejä, kuten henkilöautojen Euro NCAP -testissä.
Arviossa oli mukana kaikkiaan yhdeksän kuorma-autoa. Viisi tähteä saivat vain Volvon autot. Neljä tähteä tuli Renault Trucks T -mallille ja Scanian G-sarjalle. Kolme tähteä saivat Mercedes-Benz Actros L, MAN TGX, Scanian R-sarja ja DAF XF.
Vain yhden tähden sai Iveco S-Way, mutta arviossa ei ollut mukana uusin versio, vaan vuoden 2024 malli. Muiden merkkien autot olivat vuosimallia 2025. Ivecosta puuttui muun muassa monia turvallisuusjärjestelmiä.
Kuorma-autojen Euro NCAP 2024
Volvo FH *****
Volvo FM *****
Renault Trucks T ****
Scania G-sarja ****
Mercedes-Benz Actros L ***
MAN TGX ***
Scania R-sarja ***
DAF XF ***
Iveco S-Way *
Tietoa Euro NCAP:sta
Belgiassa sijaitseva European New Car Assessment Program (Euro NCAP) perustettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996, ja siitä tuli nopeasti eurooppalainen alan standardi henkilöautojen turvallisuuden arvioinnissa. Sitä tukevat useat Euroopan hallitukset, mukaan lukien Euroopan unioni.
Euro NCAP:n tavoitteena on asteittain laajentaa testialuetta kattamaan myöhemmässä vaiheessa myös törmäyssuoja sekä kuorma-autojen testaus eri kuljetussegmenteissä.
Katso tästä englanninkielinen katsaus tuloksista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //