Ford Focus sai aikaisemmin tänä vuonna täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä ja oli yksi ensimmäisistä korkeimman turvallisuusluokituksen uusissa tiukemmissa testeissä saavuttaneista ajoneuvoista.
Focuksen turvallisuutta on kehitetty Fordin uudessa Kölnissä sijaitsevassa 15,5 miljoonaa euroa maksaneessa testilaitoksessa.
Uusi Ford Focus sisältää enemmän kuljettajaa avustavia ominaisuuksia kuin yksikään Ford sitä ennen.
Autossa on kolme tutkaa, kaksi kameraa ja 12 ultraäänianturia.
Kuljettajan keskittymistä edistävät ominaisuudet
- Aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, liikennemerkkien tunnistus ja ajolinja-avustin vaivattomaan ajamiseen pysähtelevässä liikenteessä.
- Mukautuva ajovalojärjestelmä, jossa on uusi kameraan pohjautuva ennakoiva kaarrevalojärjestelmä ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavat ajovalot. Järjestelmä esisäätää ensimmäistä kertaa autoalalla ajovalot paremman näkyvyyden aikaan saamiseksi tarkkailemalla tiellä olevia mutkia ja liikennemerkkejä.
- Fordin ensimmäinen Euroopassa saatavilla oleva tuulilasinäyttö auttaa kuljettajaa pitämään katseensa tiessä heijastamalla hyödyllisen tiedon hänen näkökenttäänsä.
Onnettomuuden välttämisessä tai sen vaikutusten minimoimisessa tukevat ominaisuudet
- Fordin jalankulkijat ja pyöräilijät havaitseva törmäyksenestoavustin huomaa jalankulkijat ja pyöräilijät tiellä, tien läheisyydessä tai matkalla ajoneuvon kulkureitille ja aktivoi automaattisesti jarrut, mikäli järjestelmä havaitsee mahdollisen törmäyksen eikä kuljettaja reagoi varoituksiin.
- Ennakoiva ohjaustehostin käyttää tutkaa ja kameraa havaitakseen edessä hitaammin liikkuvat ja pysähtyneenä olevat ajoneuvot ja auttaa kuljettajaa ohjaamaan ajoneuvon ohitse, mikäli uhkana on törmäys.
- Väärän suunnan varoitus käyttää tuulilasiin kiinnitettyä kameraa ja auton navigointijärjestelmän tietoja varoittaakseen kuljettajaa merkkiäänellä tai kuvakkeella, jos kuljettaja ajaa kahden ”kielletty ajosuunta” -merkin ohitse moottoritieliittymässä. Järjestelmä tulee ensin saataville Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä.
- Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä poikittaisliikenteen hälyttimellä varoittaa kuljettajaa ajoneuvoista, joihin auto saattaa törmätä peruutettaessa pois pysäköintiruudusta. Lisäksi järjestelmä voi jarruttaa automaattisesti välttääkseen törmäyksen tai minimoidakseen sen vaikutukset, mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin.
Matkustajan turvallisuuden parantamiseksi suunniteltuja ominaisuuksia ovat mm.
- Törmäyksen jälkeinen jarrutus -teknologia, joka auttaa vähentämään mahdollisen toisen syntyvän törmäyksen vaikutusta lisäämällä automaattisesti jarrupainetta havaittuaan törmäysvaaran. Nopeuden hiljentäminen voi parhaassa tapauksessa lieventää matkustajien loukkaantumista ja autolle koituvia lisävaurioita.
40 prosenttia parempi törmäyksen vastaanottokyky markkinoilta poistuvaan malliin verrattuna uuden 33-prosenttisesti erityisvahvasta teräksestä ja kovetetusta booriteräksestä valmistetun runkorakenteen ansiosta.
- Kuljettajan ja etumatkustajan paikalla etusivuturvatyynyt, etu- ja takaosassa turvaverhot.
- eCall-toiminto niissä Focus-malleissa, joissa on FordPass-modeemi. eCall soittaa hätänumeroon automaattisesti vakavan onnettomuuden sattuessa. Tämän ansiosta matkustajat voivat olla suoraan yhteydessä hätäkeskukseen painamalla SOS-nappia kattokonsolissa.
Aikaisemmin tänä vuonna Euro NCAP antoi Focukselle osana viiden tähden turvaluokitusta korkeat pisteet myös aikuis- ja lapsimatkustajien matkustusturvallisuudesta ja täydet pisteet testeistä, joissa testattiin kahden auton sivutörmäystä.
Focuksessa on nyt myös ensimmäisenä siihen räätälöity, Fordin itsensä kehittämä ajonvakautusjärjestelmä, jonka avulla parannetaan turvallisuutta tien päällä.
Jarrutusmatkaa sadan kilometrin tuntinopeudesta on lyhennetty jopa metrillä edelliseen malliin verrattuna. Avuksi tässä on ollut osaan malleista saatavilla oleva uusi sähköinen jarrutehostin, joka kasvattaa painetta nopeammin.
Uusi törmäystesti parantaa kolariturvallisuutta
Uusi Focus on ensimmäinen Fordin malli, joka on kehitetty Fordin Merkenich Technical Centre -keskuksen uutta törmäystestialustaa hyödyntäen.
15,5 miljoonaa euroa maksanut laitos valmistui alkuvuonna 2018. Siellä Fordin insinöörit voivat hienosäätää ajoneuvojen turvavyö- ja turvatyynyjärjestelmiä entistä tarkemmin ja joustavammin ja näin parantaa matkustajien turvallisuutta.
Laitoksessa voidaan toteuttaa jopa neljä törmäystestiä päivässä. Testeissä käytetään hydraulienergialla toimivaa työntöjärjestelmää, joka kiihdyttää ajoneuvorunkoa 250 tonnia vastaavalla työntövoimalla. Testeissä toistetut kiihdytykset ovat jopa 80-kertaiset verrattuna todellisen onnettomuustilanteen painovoimaan.
Jopa 1 000 kuvaa sekunnissa kuvaavien kameroiden avulla insinöörit pystyvät tarkastelemaan yksityiskohtaisesti turvatyynyn ja turvavöiden toiminnan ajoituksia.
Uusimman sukupolven testinukeista saadaan tietoa niiden 70 herkän anturin kautta. Anturit on sijoitettu anatomisesti olennaisimpiin kohtiin, ja esimerkiksi päässä on jopa 15 kiihtyvyysanturia.