Harley-Davidsonin koko historia esillä museossa

Suuren museokompleksin pihalla Milwaukeessa, Wisconsinissa, on tuhat parkkipaikkaa nimenomaan moottoripyörille, autoille vain muutama sata. Kaksipyöräisille varattujen paikkojen suuri määrä selittyy sillä, että alue kuuluu ehkä maailman tunnetuimman moottoripyörävalmistajan, Harley-Davidsonin, tehdasmuseolle.

Aulassa Harley-Davidson-museon työntekijä ottaa vastaan 24 dollarin sisäänpääsymaksun ja muistuttaa, ettei esineisiin saa koskea, mutta valokuvata saa mielin määrin.

H-D valmisti ensimmäisen 2-sylinterisensä vuonna 1909. Tämä yksilö on ainoa säilynyt. Kuva: Marko Mannila.

Esite kertoo, että museokompleksissa on kaikkiaan kolme rakennusta, yhteensä 12 000 neliötä. Yhdessä rakennuksista on varsinainen näyttely, muissa on ravintola-, myymälä- ja näyttelytiloja. Harley-Davidsoneja on alueella satoja, monilta eri vuosikymmeniltä, onhan tehdas perustettu vuonna 1903.

Näyttely alkaa toisesta kerroksesta, jossa vetonaulana on kolmisenkymmentä hienosti entisöityä pyörää. Vanhin niistä on vuodelta 1909. Tehdas valmisti ensimmäistä kaksisylinteristä mallia parikymmentä kappaletta, joista museon yksilö on ainoa säilynyt. Se ei kuitenkaan ole museon vanhin, sillä kokoelmissa on myös ”Malli numero 1” vuodelta 1903.

Vuoden 1918 J-malliin sai lisävarusteena Rogers-sivuvaunun. Kuva: Marko Mannila.

Vuonna 1918 yhtiö esitteli J-mallin, johon sai lisävarusteena sivuvaunun. C-malli vuodelta 1934 oli kevyt, edullinen ja taloudellinen, ja tarkoitettu työssäkävijöille, nuorille ja naisille. Vuoden 1939 ULH sivuventtiilisellä V2:llä esitteli vain uusia värejä ja muotoilua, sillä suuren laman aikana ei ollut varaa tekniseen kehitystyöhön.

G-mallin kolmipyöräinen Servi-Car vuodelta 1947 oli valmistettu poliisia varten. Pyörä oli käytössä etenkin pysäköinninvalvonnassa, jolloin sen pieni koko auttoi puikkelehtimaan ahtaissa tiloissa. Varusteina oli muun muassa liitua, joilla sai merkittyä pysäköityjen autojen renkaita. Lisäksi poliisimies sai kantapäällään aktivoitua sireenin, ja sytytystulpat oli suojattu radiohäiriöiden estämiseksi.

JDCA-malli valmistui kilpailemaan yleistyvien autojen kanssa. Kuva: Marko Mannila.

Toisessa kerroksessa on myös osasto, jossa esitellään moottoripyöriä erilaisina historiallisina jaksoina. Mukana on muun muassa sota-ajan moottoripyöriä varusteineen. Mielenkiintoinen ja tyylikäs on pitkä seinä, jossa on satakunta samanmuotoista, mutta eriväristä bensatankkia. Tankit esittävät, mitkä värit ja tyylit olivat kunakin vuonna muodissa. Yksi alue on pyhitetty moottorien esittelylle, jossa on muun muassa purettu osiin kuuluisa Knucklehead-moottori.

Pyöräparaati jatkuu alakerrassa. Pitkässä, kaiteiden erottamassa näyttelyosassa on reilut kuusikymmentä pyörää 1950-luvulta tähän päivään. Joukossa on vaikkapa vuoden 1958 FL Duo Glide tai 1968 FLHFB Electra Glide, jolla Harley-Davidson pyrki samaan osuutta kasvavista matkapyörämarkkinoista. Pikateiden kuninkaaksi kutsuttu pyörä on varustettu lasikuituisilla sivulaukuilla sekä moottorin suojalevyillä. Näyttelystä löytyy myös vaikkapa FLST Heritage Softail vuodelta 1986.

C-malli ei ollut menestys huolimatta keveydestään ja taloudellisuudestaan. Kuva: Marko Mannila.

Kustomointiosastolla on nähtävänä lukuisia uniikkeja pyöriä, muun muassa tarkat kopiot menopeleistä, joilla Dennis Hopper ja Peter Fonda ajoivat vuoden 1969 klassikkoelokuvassa Easy Rider. King Kong on neljämetrinen, kahdella moottorilla varustettu kustomoitu jättiläinen. Yksi osa näyttelystä on pyhitetty kilpapyörille.

Museossa on esillä myös paljon oheistavaraa, ajoasuja ja -laseja, kypäröitä, julisteita, uutisvideoita yhtiön historiasta ja vaikkapa työkaluja. Yhdellä seinällä näkyy erikoisia Harley-Davidsonin vuosien varrella valmistamia tuotteita: Vespa, moottorikelkka ja jopa pieni vene.

Teksti: Marko Mannila

Poliisi käytti Servi-Caria etenkin pysäköinninvalvontaan. Kuva: Marko Mannila.
MC-65 vuodelta 1972 oli tehokas minipyörä, jonka mainostettiin mahtuvan farmariautoon. Kuva: Marko Mannila.
Satavuotiaan yhtiön juhlapyörä Electra Glide lähetettiin osina ympäri maailmaa ja siihen kerättiin yli 6000 nimikirjoitusta. Kuva: Marko Mannila.
Duo Gliden valkovihreä väritys oli erikoistilaus eräälle järjestölle. Kuva: Marko Mannila.
1968 Electra Gliden mainonta kohdistettiin niille, jotka etsivät pyörää pitkille matkoille. Kuva: Marko Mannila.
V-Rodissa oli kokonaan uusi moottori, voimansiirto ja runko. Kuva: Marko Mannila.
FX Super Glide täytti 35 vuotta vuonna 2006. Kuva: Marko Mannila.
Museossa on näyttävä Custom-osasto. Kuva: Marko Mannila.
Moottori-osastolta löytyy muun muassa kuuluisa Knucklehead. Kuva: Marko Mannila.
Bensatankit esittelevät eri vuosina suosittuja väriyhdistelmiä. Kuva: Marko Mannila.
Museon seinillä on paljon vanhoja julisteita. Kuva: Marko Mannila.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän