Ensimmäinen itsenäisesti ajavan Volkswagenin ID.Buzz-prototyypi on esitelty

Korkeakattoinen, mustavalkoisella camouflage-naamioinnilla varustettu auto rullaa halliin, jossa järjestettiin Volkswagen-konsernin ”New Auto Night” -tapahtuma ennen Münchenin kansainvälisen IAA-autonäyttelyn ovien aukeamista.

Kyseessä on yksi viidestä ensimmäisestä itseohjautuvasta Volkswagen Hyötyautojen ID.Buzz AD (AD = Autonomous Driving) -täyssähköauton testimallista. Kaupallisten liikkumispalveluiden tarjoajat, kuten MOIA, ottavat sen sarjatuotantomallin käyttöön vuodesta 2025 alkaen.

Münchenissä sijaitsee myös ajoneuvoteknologiaa kehittävän Argo AI:n pääkonttori. ID.Buzz AD:ssa on Argo AI:n kehittämä autonomisen ajon järjestelmä (SDS, self-driving system), joka perustuu karttoihin, autonomisen ajon vaativiin laitteistoihin ja ohjelmistoihin sekä pilvipalveluihin.

Vuodesta 2025 alkaen matkustajat pääsevät Hampurissa määränpäähänsä MOIA-palvelun itseohjautuvalla ID.Buzz AD:lla.

Argo testaa järjestelmäänsä ID.Buzz AD -prototyypissä aktiivisesti useilla kaupunkialueilla. Argon autonomisen ajamisen järjestelmässä on joukko antureita, ohjelmistoja ja analytiikkaa, jotka tuottavat tietoa 360 astetta ajoneuvon ympäristöstä.

Ne myös ennustavat jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muun liikenteen toimintaa sekä ohjaavat moottoria, jarrutusta ja ohjausta niin, että ajoneuvo liikkuu turvallisesti ja luonnollisesti – kuin kokeneen kuljettajan käsissä.

Lidar-teknologia. Kuva: Volkswagen.

Argo AI käyttää kameroita sekä tutka- ja lidar-antureita turvallisen liikkumisen varmistamiseksi. Yhtiön oma anturi Argo Lidar on sijoitettu korkealle ID.Buzz AD -prototyypin katolle ja se voi tunnistaa kohteita yli 400 metrin päästä.

Lidarin patentoitu Geiger-mode -teknologia havaitsee pienimmätkin valohiukkaset (yksittäiset fotonit), joten jopa heikosti heijastavat kohteet, kuten esimerkiksi mustaksi maalatut autot, voidaan havaita ja ympäristöstä saadaan erittäin tarkka kuva.

ID.Buzz AD -prototyyppiä testataan yhteistyössä Volkswagen Hyötyautojen kanssa Argo AI:n kehityskeskuksessa Saksan Neufahrnissa. Lähellä Münchenin lentokenttää Argolla on myös yhdeksän hehtaarin kokoinen suljettu rata, jossa voidaan testata erilaisia liikennetilanteita ja eurooppalaisia ajo-olosuhteita. Argolla on testirata myös Yhdysvalloissa.

Autonomisen ajamisen palveluiden kehittämissuunnitelmillaan Volkswagen Hyötyautot näytti IAA-näyttelyssä, kuinka kaupunkiliikennettä voidaan tehdä helpommaksi matkojen yhdistelyllä ja samalla tehdä siitä turvallisempaa itseohjautuvan järjestelmän ansiosta.

Volkswagenin ja Argo AI:n kehittäessä autonomista autoa ja itseohjautuvaa järjestelmää, kolmas tekijä autonomisessa liikkumispalvelussa on MOIA.

Volkswagenin tytäryhtiöllä on laaja kokemus liikkumispalveluista ja autokaluston hallinnasta. MOIA on luonut yhdessä kuljettajien kanssa lyhyessä ajassa Euroopan suurimman täyssähköisen kyytien yhdistämispalvelun, joka on kuljettanut miljoonia matkustajia.

Vuodesta 2025 alkaen MOIA aloittaa ensimmäisenä ID.BUZZ AD:n käytön.

Argo AI
Argo AI on globaali autonomisen ajamisen teknologiayritys, jonka pääkonttori sijaitsee Pittsburhgissa, Yhdysvalloissa. Yhtiö kehittää itseohjautuvaa teknologiaa yhteistyössä johtavien autonvalmistajien, kuten Ford Motor Companyn ja Volkswagen-konsernin kanssa, jotta liikkuminen kaupungeissa olisi turvallisempaa, helpompaa ja mukavampaa. Argo AI työllistää yli 1200 henkilöä teknologiakeskuksissaan Yhdysvalloissa ja Saksassa. Argo testaa parhaillaan autonomisia ajoneuvoja Yhdysvaltojen tieliikenteessä Miamissa, Austinissa, Washington D.C:ssä, Pennsylvaniassa, Michiganissa ja Kaliforniassa. Lisätietoa: www.argo.ai.

​​MOIA
MOIA on Volkswagen-konsernin tytäryhtiö, joka kehittää liikkumispalveluita Berliinissä ja Hampurissa ja toimii yhteistyössä kaupunkien ja paikallisten julkisen liikenteen palveluntarjoajien kanssa. MOIA kehittää ja toteuttaa parhaillaan kyytien yhdistämisjärjestelmää, jolla pyritään vähentämään yksityisautoilua ja tehostamaan liikenneinfrastruktuuria. Kaupungeista vähenevät ruuhkat, melu ja pakokaasut. MOIA on tarjonnut kyytien yhdistämispalvelua Hannoverissa kesästä 2018 alkaen ja Hampurissa – ensimmäisenä miljoonakaupunkina – huhtikuusta 2019. Lisätietoa: www.moia.io

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Eli volkswagen on jossain sillä tasolla autonomisessa ajossa missä Google oli ennen Waymon perustamista. Eli joku viisi-kuusi vuotta Waymoa jäljessä.

    Ottaen huomioon että Volkswagenin softaosaaminen on aika heikkoa Googleen verrattuna, niin voidaan aika hyvällä syyllä olettaa että ero on vuosissa aika paljon leveämpi.

    Toki jos Volkswagen tilaa autonomisen ajon järjestelmät Mobileyeltä, niin ehkä sitten tuo 2025 on mahdollinen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!