Elroq RS on Škodan kompaktikokoisen sähkökatumaasturin sporttisin malli

Škoda Auto täydentää uuden, suosittuun kompaktikokoisten sähkökatumaastureiden luokkaan sijoittuvan Škoda Elroqin mallistoa RS-huippumallilla. Tässä Škodan RS-malliperheen uusimmassa jäsenessä on kaksi sähkömoottoria maksimiyhteisteholtaan 250 kilowattia ja neliveto. Elroq RS yltää jopa yli 550 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.

Autossa on tutut RS-tyylin yksityiskohdat ja runsas vakiovarustelu. Se on myös Škoda-malliston nopeimmin kiihtyvä malli: kiihdytys 0‒100 km/h sujuu 5,4 sekunnissa. Suomessa uutuusmallin myynti alkaa lähiviikkoina.

Kompaktikokoisen, Škodan uutta Modern Solid -muotokieltä ilmentävän Elroq-sähkökatumaasturin sporttisin versio Elroq RS nähdään digitaalisen ensiesittelynsä jälkeen ensimmäistä kertaa julkisuudessa Milan Design Week 2025 -tapahtumassa 8.‒13.4.2025.

Uusi malli esitellään polulla, jota reunustavat italialaisen eläin- ja kasviaiheisiin veistoksiin keskittyvän taiteilija ja suunnittelija Marcantonion teokset. Teoksissa näkyy Škodan esittelytilaisuuden teema ja metaforia auton ympärillä.

Tilaisuuden vieraat pääsevät tutustumaan erilaisiin maisemiin ja vuorovaikutussuhteisiin polun varrella. Yhteistyössä tšekkiläisen Botas-kenkätehtaan kanssa tilaisuudessa esitellään Limited Edition -kenkämallisto, jossa näkyy vaikutteita Škoda Elroqin muotoilusta ja materiaaleista.

WLTP-toimintamatka jopa yli 550 kilometriä ja DC-maksimilatausteho jopa 185 kW

Nelivetoisen Elroq RS:n kahden sähkömoottorin maksimiyhteisteho on 250 kW. Kiihdytys 0-100 km/h sujuu 5,4 sekunnissa, ja tällä arvolla se on Škoda-malliston nopeimmin kiihtyvä malli. Huippunopeus on 180 km/h. Ajoakun bruttokapasiteetti on 84 kWh (79 kWh netto), jolla WLTP-toimintamatkaksi saadaan jopa yli 550 kilometriä.

Kuva: Skoda.

Pikalataus tasavirralla (DC) on mahdollista jopa 185 kW:n huipputeholla, jolloin ajoakku saadaan ladattua 10 %:n varaustasosta 80 %:n varaustasoon noin 26 minuutissa. Vaihtovirtalatauksen (AC) 11 kW:n maksimiteholla ajoakku saadaan ladattua tyhjästä täyteen kahdeksassa tunnissa.

Sport-alusta, Matrix LED -ajovalot ja RS-tyylin kevytmetallivanteet

Ulkonäön mustat yksityiskohdat ja jopa 21-tuumaiset kevytmetallivanteet korostavat auton dynaamista kokonaisuutta. Sport-alustan ja progressiivisen ohjauksen ansiosta ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset.

Runsas vakiovarustelu käsittää esimerkiksi uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä LED-takavalot dynaamisin vilkuin ja saattovaloanimaatioin. Kuljettajan istuin on vakiona sähköisesti säädettävä ja hierontatoiminnollinen. Etumatkustajalle ominaisuuksiltaan samanlainen istuin on saatavilla osana Maxx-varustepakettia.

Modern Solid -muotokielessä Tech Deck -etumaski ja Light Band -valonauha

Kaikkien Elroq-mallien tapaan myös RS-mallin keulailmettä hallitsee kiiltävän musta Tech Deck -etumaski, jonka taakse kätkeytyy tunnistimia ja etukamera.

Uusi Light Band -valonauha yhdistää tyylikkäästi RS-mallin Matrix LED -ajovalojen ylempiä osia. Näillä ajovaloilla keulaan toteutuu Škoda-katumaastureille yhteinen nelivaloilme. LED-takavalot ja dynaamiset vilkut ovat myös vakiovarusteita. Coming/Leaving Home -saattovaloanimaation osana Light Band -valonauha syttyy ja sammuu asteittain valoefektein, kun keskuslukitus avataan tai lukitaan.

Aitoa RS-tyyliä: mustat korostukset

RS-tyylin visuaaliset korostukset tehostavat auton muotoilun urheilullista ilmettä. Näitä korostavia yksityiskohtia ovat mustat sivuikkunoiden reunalistat, kattokaiteet, tekstilogo keulassa ja takaluukun pinnassa sekä ulkopeilikotelot.

Kuva: Skoda.

RS-tyyliset ovat myös etupuskuri ja takapuskuri, jossa on RS-malleille tyypilliseen tapaan auton levyinen heijastinnauha, sekä etulokasuojia koristavat RS-logot. Ainoastaan Elroq RS -malliin tarjolla olevien kevytmetallivanteiden koot ovat 20–21 tuumaa.

Ulkovärivaihtoehdot ovat samat kuin muidenkin Elroq-mallien, ja niiden lisäksi tarjolla on RS-mallikohtainen Mamba Green -erikoisväri. Tummennetut takasivulasit ja takalasi sekä laminoidut etusivulasit ovat tyylikkäät ja mukavuutta lisäävät. Vetokoukun asennusvalmius sisältyy vakiovarustukseen ja sähköisesti esiin taitettava vetokoukku on saavilla yksittäisenä lisävarusteena.

Sisustuksen eksklusiivinen designvalinta

Škoda Elroq RS:n sisustuksen designvalintana on RS Lounge, jota hallitsee musta väri. Istuinverhoiluna on Suedia-mikrokuitukangas limenvihrein kontrastisaumoin. Oviverhousten ja kojelaudan koristelistat ovat hiilikuitujäljitelmälliset. Kolmipuolaisen lämmitettävän sport-monitoimiohjauspyörän pinta on rei’itettyä nahkaa. Myös siinä on limenvihreät koristesaumat ja lisänä RS-logo.

Sport-etuistuimissa on integroidut pääntuet. Nämä istuimet yhdessä metallisten poljinpintojen kanssa viimeisteltävät sisustuksen urheilullisen ilmeen. Kuljettajan istuin on vakiona sähköisesti säädettävä, ja siinä on säätömuisti sekä hierontatoiminto. Saatavilla olevan Maxx-varustepaketin myötä myös etumatkustajan istuin on ominaisuuksiltaan samanlainen.

13-tuumainen tietoviihdenäyttö

5-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 13-tuumainen tietoviihdenäyttö ovat vakiovarusteita. Lisätyn todellisuuden tuulilasinäyttö on tarjolla osana Advanced-varustepakettia.

Näissä kaikissa näytöissä on RS-tyyliset grafiikat. Tietoviihdenäytön Lämmittimet-painikkeella voidaan kytkeä monta lämmitystoimintoa, kuten etuistuinten, ohjauspyörän ja takalasin lämmitys, päälle samanaikaisesti.

Kuva: Skoda.

Škoda Elroq RS:ssä on vakiona neljä mobiililaitteiden latauksen jopa 45 watin teholla mahdollistavaa usb-c-liitäntää. Lisäksi matkapuhelinlokeron langaton latausteho on jopa 15 wattia. Lokerossa on ladattavan puhelimen jäähdytys. Kaksitoista kaiutinta käsittävä Canton Sound System -äänentoistojärjestelmä yhteisteholtaan 675 wattia on saatavilla Advanced-varustepaketin osana.

Vakiovarusteinen sähkötoiminen takaluukku ja sen kosketuksettoman käytön mahdollistava Virtual Pedal helpottavat perustilavuudeltaan 470‒litraisen (maksimi 1 580 l) tavaratilan kuormaamista. Yksi Škoda Elroq RS:n Simply Clever -ratkaisuista on tavaratilaan sijoitettu QR-koodi. Kun sen lukee mobiililaitteen kameralla, pääsee kätevästi käsiksi tavaratilan käyttöohjeisiin ja opasvideoihin.

Madallettu ja tarkoin sovitettu Sport-alusta

Škoda Elroq RS:ssä on edestä 15 mm ja takaa 10 mm madallettu Sport-alusta vakiovarusteena. Ohjauksen uudessa sovituksessa on sporttisen ajotuntuman toteuttamiseksi otettu huomioon RS-alustan erityisominaisuudet.

Ajoasetusvaihtoehdoissa on mukana haastavammissa olosuhteissa ajamiseen tarkoitettu Traction-ajoasetus. Mukautuva alustan säätöjärjestelmä (DCC) on saatavissa lisävarusteena. Sen ajoasetusvalinnat on suunniteltu erityisesti ajokokemuksen parantamiseen.

Järjestelmän toiminta on tarkoin mukautettu Elroqin kokoon ja luonteeseen. RS-mallin DCC-järjestelmän Individual-asetuksessa on jopa 15 säädettävissä olevaa parametriä. Koska RS-mallissa on enemmän tehoa kuin muissa Elroq-malleissa, etujarrut ovat tehokkaammat. Niissä on kaksimäntäiset jarrusatulat.

Tietoviihdenäytön kautta valittavia eNoise-äänigeneraattorin äänivaihtoehtoja on kaksi: Sport ja Futuristic.

Travel Assist -ajoavustinkokonaisuuden uusin versio vakiovarusteena

Škoda Elroq RS:n kattavat ominaisuudet mahdollistavat useiden älykkäiden turvallisuus- ja avustinjärjestelmien käytön. Travel Assist -ajoavustinkokonaisuuden uusimmassa versiossa yhdistyvät mukautuva kaista-avustin, mukautuva ja ennakoiva vakionopeuden säädin, liikenneruuhka-avustin ja hätätila-avustin.

Toimintansa perustana se osaa käyttää nyt myös onlineparvidataa. Auton avaimettoman keskuslukituksen ja käynnistyksen järjestelmä on vakiovaruste. Uusi järjestelmä osaa avata keskuslukituksen, kun avain tuodaan alle 1,5 metrin päähän autosta. Vastaavasti järjestelmä osaa myös lukita keskuslukituksen automaattisesti, kun avain viedään yli 2,5 metrin päähän autosta.

Navigointijärjestelmä osaa antaa reaaliaikaisia varoituksia esimerkiksi auton lähialueella tapahtuneista onnettomuuksista, tien päälle jättäneistä autoista ja liukkaasta kelistä.

Näppärää pysäköintiä älypuhelimella ja Powerpass-tuki

MyŠkoda-sovellus tukee automaattisen pysäköintiavustimen uusia toimintoja. Etäpysäköintiavustimella saa älypuhelimen MyŠkoda-sovelluksella halliten auton tekemään taskupysäköinnin tai pysäköinnin poikittaiseen pysäköintiruutuun. Tämän Bluetooth-yhteydellä toimivan järjestelmän edellytyksenä on, että sovelluksen käyttäjä on auton vieressä avain mukanaan.

Pysäköintitavan valitsemisen jälkeen Elroq RS hoitaa ohjaamisen, jarruttamisen ja liikkumisen käyttäjän hallitessa ja valvoessa tapahtumaa älypuhelimella. Myös Etäohjattu opetettu pysäköinti -toimintoa käytetään MyŠkoda-sovelluksella.

Kun autolla lähestytään muistiin tallennettua pysäköintipaikkaa, auton saa ajamaan ja pysäköimään haluttuun jopa 50 metrin päässä olevaan paikkaan automaattisesti. Tämän aikana kuljettajan ei tarvitse istua autossa, vaan hän ohjaa ja valvoo tapahtumaa älypuhelimellaan.

Automaattinen pysäköintiavustin ja sen uudet toiminnot ovat saatavilla Maxx-lisävarustepaketin yhteydessä.

Powerpass-latausratkaisulla käytettävissä on Euroopassa yli 800 000 julkista latausasemaa.
Plug & Charge -toiminnolla auto tunnistautuu yhteensopivilla latausasemilla automaattisesti, joten DC-pikalataus jopa 185 kilowatin maksimiteholla sujuu vaivattomasti ilman RFID-kortin tai sovelluksen käyttöä.

Lue muita juttuja Elroqista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän