Dacian ensimmäisen sähköauton myynti käynnistyy Euroopassa

Dacia alkaa kirjoittaa uutta kappaletta tarinaansa. Viidentoista vuoden ajan Dacia on tuonut uutta ajattelua Euroopan automarkkinoille.

Yhtenä esimerkkinä on nyt myyntiin tuleva sähköauto Dacia Spring Electric.

Dacia on osa Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssia ja uudessa Springissä käytetään sitä tietotaitoa ja kokemusta, minkä allianssi on kerännyt sähköautoista yli kymmenen vuoden aikana.

Dacia lähtee kilpailemaan Springin myötä kahteen luokkaan, sillä uutuus on sekä yhtiön ensimmäinen sähköauto että ensimmäinen kaupunkiauto.

Muotoilunsa osalta Springiä voisi kuvailla minikatumaasturiksi, sillä sen pienissä ulkomitoissa on jämäkkyyttä ja suuri maavara auttaa liikkumisessa.

Kuva: Dacia.

Tiloista ei kuitenkaan ole tingitty, sillä kompaktista vain 3,73 metriä pituisesta korista huolimatta Springin akseliväli on yli 2,4 metriä.

Niinpä neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen on hyvät tilat. Tavaratila on 270 litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisälokero ja matkustamossa paljon paikkoja pikkutavaroille.

Puikkelehtimista kaupungin sokkeloissa helpottaa auton pieni alle kymmenen metrin kääntöympyrä. Sähköisesti tehostettu ohjaus auttaa ajajaa ja saatavilla on myös peruutuskamera ja tutkat taakse pysäköintiä helpottamaan.

Paikallisesti päästöttömästi alhaisin kustannuksin

Dacia on suunnitellut Springin kaupunki- ja taajamakäyttöön, minkä takia se on pieni ja kevyt.

Auton omamassa on saatu jäämään alle tuhanteen kiloon osin sen takia, että ajoakun energiasisältöä ei ole kasvatettu kovin suureksi.

Silti sen 27,4 kilowattituntia riittävät 230 kilometrin toimintamatkaan (WLTP) ja pelkässä kaupunkiajossa toimintamatka on yli kolmesataa kilometriä.

Kuva: Dacia.

Ajoakun voi ladata tavallisella verkkovirralla (10 A), jolloin aikaa kuluu vajaat 14 tuntia. Käyttämällä 7,4 kilowatin kotilatausasemaa (32 A), akun saa täyteen vajaassa viidessä tunnissa.

Kolmas mahdollisuus on pikalataus, jossa 30 kW:n teholla ladattaessa akkuun saadaan 80 prosenttinen virtamäärä alle tunnissa.

Springin sähkömoottori kehittää 33 kilowattia ja 125 Nm vääntömomentin, joten voimaa on mukavasti taajamassa liikkumiseen.

Spring kiihtyy nollasta sataan 19,1 sekunnissa.

Myynti alkaa Euroopan isommilta markkinoilta

Täyssähköauto Dacia Spring tulee myyntiin kolmena versiona.

Ensimmäisenä saapuu Spring Business, joka on tarkoitettu yhteiskäyttöön ja vuokra-autoksi. Niitä aletaan toimittaa Ranskassa asiakkaille maaliskuussa 2021.

Katso myös tämä: Dacia tuo ensi vuonna markkinoille sähköisen minikatumaasturin

Maaliskuun 20. päivänä aloitetaan suurilla markkinoilla, kuten Ranskassa, Springin ennakkomyynti kaikille. Ensimmäiset yksityisasiakkaat saavat autonsa elokuussa. Valittavana on kaksi varustetasoa, joiden hinnat Ranskassa ovat 16 990 ja 18 490 euroa.

Kolmannessa aallossa vuoden 2022 alkupuolella starttaa pakettiautoversion, Spring Cargon myynti. Lähijakeluun tarkoitetussa näppärässä minipakussa on takapenkin tilalla yli kuutiometrin kokoinen tavaratila.

Dacia Springin aikataulu ja hinnat ovat Suomen ja muiden Pohjoismaiden osalta vielä avoinna.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän