Citroënin uusin konseptiauto on saanut vaikutteita lentokoneesta

Kuva: Citroën.

Citroën esittelee uuden futuristisen konseptiauton 19_19 Conceptin VivaTech -messuilla Pariisissa 16.5.2019.

19_19 Concept tekee poikkeuksen automaailman perinteisiin odotuksiin. Se on teknologinen ja aerodynaaminen liikkumisväline, joka on ottanut vaikutteensa ilmailumaailmasta. Mittasuhteet tekevät siitä näyttävän, sukkulanmuotoisen, läpinäkyvän esineen.

Matkustamo on suunniteltu niin arkkitehtuuriltaan kuin materiaaleilta olohuoneeksi – salongiksi, jossa jokainen matkustaja voi nauttia olostaan omassa pesämäisessä istuimessaan.

Automaailman UFO

Juhlistaakseen 100 luovuuden vuotta palvellen liikkumisen vapautta, Citroën katsoi velvollisuudekseen esitellä spektaakkelimaisen tuotteen, todellisen joukosta erottuvan automaailman UFOn.

Sen tuli olla tuote, joka kuvastaa ennen näkemätöntä liikkumisen visiota, tähtää tulevaisuuteen ja ylittää kaikki rajoitteet ja on mittasuhteiltaan epätavallinen, ilmailualalta ja sisustusmuotoilusta vaikutteita saanut.

19_19 Conceptin matkustamo on kuin pyörillä kulkeva olohuone. Matkustamo on vaimennettu ulkopuolisista häiriöistä ja auto käyttää upeasti vaimentavaa Progressive Hydraulic Cushions -jousitusta yhdistettynä älykkääseen aktiiviseen ohjaukseen ja yksilöllisiin mukavuusistuimiin.

19_19 Concept on innovatiivinen ja futuristinen. Autonomisen ajoteknologiansa ansiosta kuljettaja voi jättää ajamisen autonomian varaan.

Vahvasti tekoälyyn perustuvan konseptiauton kojelautaan on liitetty henkilökohtainen assistentti, joka ottaa auton hallintaansa autonomisen ajon aikana ja joka keskustelee matkustajien kanssa ennakoiden jokaisen matkustajan tarpeita.

100% sähköisen voimalinjan ansiosta 19_19 Concept pienentää hiilijalanjälkeä sekä parantaa matkustusmukavuutta äänettömänä ja värinättömänä.

Myös pitkät ajomatkat ovat mahdollisia 100% sähköisellä voimalinjalla, toimintamatkan noustessa jopa 800 kilometriin.

19_19 -konseptiauto latautuu induktiolla niin ajon aikana kuin auton seisoessa paikallaan – aina kun infrastruktuuri sen sallii.

Konsepti on niin muotoilulta kuin teknologialtaankin moderni tarjoten uudenlaisen autoiluelämyksen: nautinnollisen ja rauhallisen hyvänolontunteen, henkisen ”detox”-matkan.

Kuva: Citroën.

Muistuttaa lentokonetta

19_19 Conceptin epätavallinen muotokieli muistuttaa lentokoneen runkoa sekä helikopterin läpinäkyvää matkustamon ”kuplaa”.

Runko kuin leijailee kapselimaisena neljän suuren pyörän päällä tarjoten matkustajille äärimäisen mukavan matkustuselämyksen.

19_19 Concept tekee vaikutuksen 3,10 m pituisella akselivälillään, jonka ansiosta suurelle akustolle jää riittävästi tilaa.

Konseptiauto on varustettu Citroënin kehittämällä Progressive Hydraulic Cushions -jousituksella sekä älykkäällä ohjausjärjestelmällä, joiden ansiosta tuntuu kuin auto leijailisi tien päällä taikamaton tapaan. Jousitusjärjestelmä on näkyvillä matkustamossa.

Tervetuloanäytöt ovissa

Muodoltaan kaareva matkustamo on mittasuhteiltaan ainutlaatuinen leventyen olkapää- ja hartialinjoja kohti, jotta matkustajilla olisi mahdollisimman paljon tilaa.

Tämä leveä ja valoisa ”kupla” on saanut inspiraationsa ilmailumaailmasta ja sen molemmilla puolilla on kuin ”lentokoneen siipi” vahvistamassa vankkaa, leveää, aerodynaamista vaikutelmaa.

Sivulla on etuoveen saakka ulottuva musta paneeli, joka toimii näyttönä ja tervehtii autoilijan lähestyessä autoa.

Henkilökohtaisen assistentin tapaan auto tunnistaa kuljettajan, toivottaa hänet tervetulleeksi ja keskustelee tämän kanssa mustassa paneelissa esitettävien grafiikoiden välityksellä.

Paneeli esimerkiksi esittää grafiikkaa ovien avaamisesta ja lukitsemisesta.

Etuosan lasipinnat ovat harmaansävyiset mahdollistaen etumatkustajille näkyvyyden ulos ja myös näyttäen matkustajat ulkoapäin.

Taaempana mikroperforoitu sininen rajaus säilyttää matkustajien yksityisyyden: he näkevät ulos, mutta ulkoa ei näe sisään.

30 tuuman pyörät

Pyörät on kehitetty yhteistyössä rengasvalmistaja Goodyearin kanssa. Nämä ylisuuret 30 tuuman kokoiset, halkaisijaltaan 930 mm suuruiset pyörät on varustettu muotoilultaan 255/30 R30 renkailla.

Myös pyörien teknologia ovat uudenlainen. Kun normaalisti pyörän muodostaa erilliset vanne ja rengas, on 19_19 Concept varustettu hybridipyörillä.

Goodyear haastettiin kehittämään täydellinen jatkumo renkaan ja vanteen välille unohtaen perinteiset normit ja tarjoten ennen kokemattoman äänettömyyden.

Aerodynamiikka merkittävässä roolissa

19_19 Conceptin aerodynaamisiin ominaisuuksiin kiinnitettiin erityistä huomiota samaan tapaan kuin aikoinaan legendaaristen DS-, XM- sekä CZ -mallien kohdalla.

Tavoitteeksi asetettu optimaalisen aerodynamiikan saavuttaminen oli yksi inspiraation lähteistä koko 19_19 -konseptiauton tyylin luomisessa.

Tavoitteena oli saavuttaa maksimaalinen pitokyky sekä minimaalinen vastus korin vierustan optimaalisen ilmanvirtauksen avulla.

Läpinäkyvä konepelti

19_19 Concept -autoon on integroitu läpinäkyvä kaksoiskonepelti, joka ohjaa ilmavirtauksia tuulilasille aerodynamiikan tehostamiseksi.

Ylempi, erittäin lyhyt konepelti toimii spoilerina ja Y-muotoisten ajovalojen tukena samaan tapaan kuin kahdessa aiemmassa konseptiautossa, CXPerience Concept sekä Ami One Concept.

19_19 Concept on varustettu uudenlaisilla led-valoilla, joihin chevron-logo on integroitu.
Chevron-logon ja valojen uusi esillepano korvaa perinteiset kromilistat. Lasisesta matkustamon ”kuplasta” matkustajat voivat nähdä tien jalkojensa alla.

Tekniset rakenteet näkyvissä

19_19 Concept on omintakeinen myös siinä mielessä, että auton tekniset rakenteet ovat näkyvissä, kun ne perinteisesti piilotetaan puskurin ja konepellin alle.

Ulkomaailman sisätiloihin yhdistävän lasipinnan alla auton jousitusjärjestelmää on suurennettu, jotta se tuo auton ilmeeseen näyttävää teknologiaa.

Tutkat ja anturit mahdollistavat auton liikkumisen autonomisesti. Jousituksen rakenne, pyörät ja sisäsiivekkeet on muotoiltu uurteisiksi Citroënin chevron-logon tyyliin, samaan tapaan kuin Ami One –konseptiautossa, vahvistaen entisestään keulan muotokieltä ja antaen sille vieläkin enemmän luonnetta.

Sähköinen voimalinja

Futuristisen, tulevaisuuteen tähtäävän mutta realistisen 19_19 Conceptin voimanlähteenä toimii sähkö.

19_19 Concept kiihtyy 0-100 km/h viidessä sekunnissa maksiminopeuden ollessa 200 km/h.

100 kW tehoisten akkujen, nelivedon ja kahden moottorin (toinen edessä ja toinen takana) avulla saavutetaan 800 Nm vääntö ja 340 kW teho ja 800 km toimintamatka (WLTP-mittaustavan mukaan).

19_19 Concept on ladattavissa huippunopeasti (pikalatauksella 600 km toimintamatka vain 20 minuutissa), mikä lisää käyttömukavuutta.

19_19 Concept voidaan ladata induktiolla auton ollessa liikkeessä ja infrastruktuurin niin salliessa.

Autonomista liikkumista

19_19 Concept kehitettiin tekemään ajamisesta aiempaa helpompaa ja mukavampaa kaikissa olosuhteissa. Autonomisen ajon mahdollistavilla teknologioilla varustettu 19_19 Concept voi ottaa ajamisen haltuunsa ja toimia täysin automaattisesti.

Kun kuljettaja palauttaa itselleen ajonhallinnan joko säännösten edellyttäessä tai koska hän haluaa nauttia ajamisen luomasta elämyksestä, järjestelmä on suunniteltu tekemään ajamisesta vaivatonta ja tuomaan kuljettajalle mielenrauhaa mm. tuulilasinäytön ja kuin tien pintaan heijastuvien navigointiohjeiden avulla.

Mitat

Pituus : 4 655 mm
Leveys : 2 240 mm
Korkeus : 1 600 mm
Akseliväli: 3 100 mm
Pyörien halkaisija : 913 mm
Goodyear-renkaat : 255/30 R30

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here