Automatisoitu ajaminen tarkoittaa sitä, että ratin takana oleva ihminen korvataan teknologialla.
Vain jos ajoneuvo tunnistaa tarkasti ja jatkuvasti, mitä sen ympärillä tapahtuu, se voi valita oikean ja ennen kaikkea turvallisen ajostrategian.
Bosch käyttää ympäristön havainnoimiseen ratkaisua, joka yhdistää monia eri teknologioita, kuten ultraääntä, tutkaa ja videota.
Kamerat vastaavat rakenteellisesti ja funktionaalisesti ihmissilmää, jonka vuoksi ne ovat automatisoidulle ajamiselle äärimmäisen tärkeitä ja niillä onkin avainrooli kuljettajan avustamisessa, todetaan Boschin tiedotteessa.
Boschin teknologia mahdollistaa uudet ja entistä paremmin kuljettajaa avustavat järjestelmät
Bosch yhdistää monikanavaiseen havainnoimiseen myös tekoälyä, mikä tekee ympäristön seurannasta huomattavasti luotettavampaa ja sen myötä liikenteestä turvallisempaa.
Kamera esimerkiksi tunnistaa jopa ilman tiemerkintöjä, onko tien reuna ylitettävissä.
Kameran äly perustuu Boschin tietotaitoon ja on integroitu japanilaisen Renesas-yrityksen valmistamaan V3H-siruun.
Se voi parantaa nykyisiä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja laajentaa niiden sovellusalueita.
Esimerkiksi automaattisia hätäjarrutusjärjestelmiä voidaan Boschin mukaan kehittää niin, että ne estävät ajoneuvoja osumasta tiellä kulkeviin eläimiin ja että ne tunnistavat jalankulkijat, vaikka he olisivat vain osittain näkyvissä.
Boschin uudessa kamerassa on ominaisuutena hahmontunnistus, joka lukee luotettavasti tekstiä ja numeroita liikennemerkeistä ja esittää tämän informaation kuljettajalle kojelaudan näytössä.
Ihmiskuljettajat katsovat, mutta eivät näe
Kuljettajaa avustavilla järjestelmillä varustetut autot, automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät ja automaattiset ajojärjestelmät – näiden kaikkien täytyy havaita kaikki objektit ympäristössään.
Tämän lisäksi niiden täytyy päättää salamannopeasti, ovatko objektit oleellisia niiden ajostrategialle.
Ja yhtä nopeasti niiden täytyy päättää, miten ne tilanteessa reagoivat: jarruttaa, kiertää vai jatkaa suoraan.
Toisin kuin ihmissilmä, Boschin uusi MPC3 monovideokamera on Boschin tiedotteen mukaan optimoitu tekemään tällaisia päätöksiä.
Monet onnettomuuksissa olleet ajajat sanovat, että he katsoivat oikeaan suuntaan, mutta eivät silti huomanneet onnettomuuden toista osapuolta.
On arvioitu, että jopa 50 % yhteentörmäyksistä liittyy tähän ilmiöön. Boschin uusi kamera on ylivoimainen ihmissilmään verrattuna. Se ei koskaan väsy ja toimii yhtä hyvin yhden tai tuhannen ajokilometrin jälkeen.
Tekoälyllä varustettu kamera voitti Boschin sisäisen innovaatiokilpailun. Boschin uutta yhdistelmäteknologiaa asennetaan ajoneuvoihin vielä vuoden 2019 puolella.