Autovalmistajilla vielä pitkä matka vuoden 2021:n päästötavoitteisiin

Kuva: CvB.

Euroopassa myytävien autojen hiilidioksidipäästöt eivät ole vähentyneet viime vuonna, vaan nousseet. Tämä selviää tutkimusyhtiö Jaton selvityksestä.

Autoteollisuudessa on suuria ongelmia saada päästöt vähenemään. Vuonna 2021 astuu voimaan EU:n tiukemmat rajat, joiden mukaa autovalmistajan keskimääräiset CO2-päästöt eivät saa ylittää 95 g/km.

Jaton raportti osoittaa kuitenkin, että vielä on pitkä matka tavoitteisiin.

Viime vuoden keskimääräinen päästölukema Euroopassa myynnissä olevien autojen osalta oli 120,5 g/km.

Yhtenä syynä Jaton mukaan on dieselautojen myynnin väheneminen. Toinen syy on sähköautojen niukka saatavuus.

Kuva: Jato.

Jato on tutkinut kaikkiaan 23 maan markkinat, ja vain kolmessa maassa päästöt ovat vähentyneet viime vuonna. Nämä maat ovat Hollanti, Norja ja Suomi.

Automerkkien osalta listassa on mukana 20 merkkiä.

Listan häntäpäässä ovat Mercedes-Benz, Mazda, Volvo, BMW ja Audi.

Listan kärkipäässä ovat Toyota, Peugeot, Citroën, Renault ja Nissan.

Toyotan lukema on jo 99,9 g/km, kun Mersun on 139,6.

Toyotan pieni lukema selittyy suurella hybridien myynnillä.

Kuva: Jato.

Keskimääräiset CO2-päästöt automerkin mukaan 2018

1. Toyota 99,9
2. Peugeot 107,7
3. Citroën 107,9
4. Renault 109,1
5. Nissan 110,6
6. Suzuki 114,2
7. Skoda 116,7
8. Seat 116,9
9. Volkswagen 118,8
10. Fiat 119,2
11. Kia 120,4
12. Dacia 120,8
13. Hyundai 123,3
14. Ford 123,7
15. Opel 125,6
16. Audi 127,6
17. BMW 128,9
18. Volvo 130
19. Mazda 135,2
20. Mercedes-Benz 139,6

Lähde: Jato

Katso tästä lisää.

1 KOMMENTTI

  1. Mazdalta on kyllä mielenkiinotinen veto KASVATTAA moottorien kokoa eikä tarjota minkäälaista hybridiratkaisua. Vaikka hyviä autoja muuten niin päästöt on näistä syistä aika surulliset. Kun listaa katsoo niin onhan siellä tosin muitakin joilla ei edes hybridiä mutta Mazda on kuitenkin innovatiivinen tekijä niin ihmetyttää suuresti miten tulevat selviytymään.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here