Autotoday tutustui: Uusi Volkswagen Crafter – tekniikan täyttämiä malleja joka lähtöön

 

6.10.2017 21.15

Teksti: Antti Järveläinen

Kävimme tutustumassa täysin uudistuneeseen Volkswagen Crafteriin Itävallassa, Wienin lähialueilla.

Kansainvälisillä lehdistöpäivillä esiteltiin Craftereiden uusia ominaisuuksia, ja koeajoautoja oli tarjolla useampi kymmenen eri malli eri moottorivaihtoehdoilla.

Volkswagen Hyötyautot on markkinajohtaja hieman vajaalla 25 prosentilla myydyistä hyötyajoneuvoista Suomessa. Kasvua edelliseltä vuodelta on tullut lähes 40 prosenttiyksikköä ja uusi Crafter tukee Volkswagenin kasvua markkinalla vahvasti.

Täysin uudistunut Crafter on räätälöitävissä hyvin moneen eri tarpeeseen ja kaikkiaan mallivaihtoehtoja onkin valittavissa jopa 69. Uusi Crafter on saatavissa ensimmäistä kertaa täysin etuvetoisena.

Auto on varusteltu nyt edelliseen malliin verrattuna elektronisella ohjaustehostimella. Tämä mahdollistaa lukuisten henkilöautoistakin tuttujen ja kuljettajaa avustavien järjestelmien valitsemisen uuteen Crafteriin.

Kolme eri vetotapaa, pituutta ja kattokorkeutta

Saatavilla on siis entuudestaan tuttujen taka- ja nelivetomallien lisäksi nyt myös pelkästään etuvetoinen malli.

Pelkästään etuvetoisesta mallista on kaksi suurta hyötyä. Tällä on päästy siihen, että tavaratilan lattian korkeus on saatu takaosassa madallettua 100 millimetrin verran. Merkitys on suuri esimerkiksi jakeluauton kuljettajana toimivalla henkilöllä, kun tavaroita on nosteltava käsipelillä.

Toinen suuri hyöty etuvetoisessa mallissa on edellisestä mallista 10 prosenttia kasvanut tavaratila. Suurimman konfiguraation Crafterin tavaratila on jopa 18,4 m³.

Eri pituusvaihtoehtoja on myös kolme. Lyhyin malli on 5,99 metriä pitkä ja auto tällöin on varustettu keskipitkällä akselivälillä (3,64 metriä). Pitkällä akselivälillä (4,49 metriä) varustetuista Craftereista on saatavilla reilu 6,8 metriä ja 7,4 metriä pitkät mallit.

Pidemmissä malleissa akseliväli on sama, mutta pituutta on saatu kasvattamalla auton takaylitystä.

Lyhyimpään malliin menee maksimissaan neljä eurolavaa ja pitkällä akselivälillä varustettuihin malleihin menee kuusi eurolavaa.

Kolme kattokorkeutta mahdollistaa sisätiloja tarvitsevalle jopa 2,2 metrin korkeuden. Kaksi muuta kattokorkeutta ovat kaksi metriä ja reilut 1,7 metriä.

Crafter-alustapakettimalleissa auto on tehty täysin samalle pohjalle ja akselivälit ovat myös samat. Kokonaispituutta tulee jokaisella mallilla noin 20 senttimetriä lisää. Ohjaamo on valittavissa lyhyenä (3 istumapaikkaa) tai doppel-mallina (7 istumapaikkaa).

Uusista Euro 6 -moottoreista puhtia tarpeen mukaan

Uuden Crafterin moottori on aina kaksilitrainen diesel. Tehovaihtoehtoja on 75 kW, 103 kW ja 130 kW:n suuruiset versiot. Myöhemmin saataville tulee myös 90 kW:n versio.

Suomessa myydyimmiksi malleiksi povataan kahta suurinta tehoversiota. Koeajoautoissa suurin lastattu kuorma oli 500 kiloa. Varsinaisen suurta eroa näiden kahden suurimman tehoversion kohdalla ei pystynyt havaitsemaan.

Maksimi vääntö kahdelle suurimmalle tehoversiolle ovat 340 Nm. ja 410 Nm. Neliveto on valittavissa vain edellä mainittujen moottoreiden yhteydessä. Ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös nelivedon ja perinteisen 8-vaihteisen automaattivaihteiston yhdistelmä.

Automaattivaihteiston valmistajia ovat vetotavasta riippuen ZF tai Aisin. Pelkästään takavetoisten Craftereiden moottori on sijoitettu pitkittäin ja vaihdelaatikon valmistaja on ZF. Etu- ja nelivetomalleissa moottori on sijoitettu poikittain ja vaihdelaatikko on Aisinin valmistama.

Neliveto nostaa hintaa noin 7 700 euroa ja automaatin lisähinta on 2 700 euroa. Auton maksimi kokonaispaino vaihtelee mallista riippuen 3 000 – 5 500 kiloa.

Erittäin tunnusomaista volkkaria

Se miltä uusi Crafter näyttää niin ulkoa kuin sisältä, on hyvin tunnusomaista ja konservatiivista Volkswagenia.

Sisätiloissa muotoilu on lähes identtistä muihin sisariin verrattuna. Pakettiautossa tulee vain istuttua hieman enemmän selkä suorassa ja näkyvyys ulos on selvästi parempi.

Verrattuna muihin Volkswagen-malleihin, mittaristot ja hallintalaitteet ovat kuin kopio muista merkin perusmalleista. Tilat ja painikkeet on tehty selvästi auton käytännöllisyyttä ajatellen. Mittaristo on perinteistä volkkaria ja helppolukuinen.

Ajossa meno on pääosin vakaata ja uusi elektroninen ohjaustehostin tekee ohjaamisesta kevyttä. Kääntöpuolena täytyy sanoa, että suuremmissa tuulen puuskissa aukeilla alueilla ohjaukselta olisi tarvinnut hieman enemmän tunnokkuutta puuskien ottaessa kiinni suureen kylkeen.

Suoralla moottoritiellä meno on todella kevyttä ja suuntavakautta löytyy hyvin yli sadan kilometrin tuntinopeuksillakin.

Apulaitteita helpottamaan työtä ja arkea

Elektroninen ohjaustehostin mahdollistaa autoon useiden eri avustavien järjestelmien valitsemisen. Volkswagenin jo aiemmin esittelemä perävaunun peruutusavustin Trailer Assist on saatavilla helpottamaan perävaunun saattamista pieneenkin väliin.

Saatavilla on muista malleista tunnetut kaistanpito- ja kaistanvaihtoavustin, pysäköintiavustin, risteävän takaliikenteen avustin ja peruutuskamera.

Edellä mainittujen laitteiden lisäksi Side Protection -kylkisuojaus avustaa kuljettajaa pienissä ja ahtaissa paikoissa. Järjestelmä varoittaa optisesti ja akustisesti, mikäli auton kyljet lähestyvät jotakin estettä.

Kaikki Crafter-mallit valmistetaan Puolassa, Wrzesniassa, uudessa Volkswagen Hyötyajoneuvojen tehtaassa.

Lähtöhinta umpipakettimalleille on reilut 35 500 euroa ja alustapakettiautoille reilut 34 500 euroa.

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!