Toyota on tuonut markkinoille viidennen sukupolven RAV4-katumaasturistaan.
Moni miettinee, mistä RAV4-mallin nimi tulee. Toyotan mukaan nimi on lyhenne sanonnasta Recreational Active Vehicle 4WD. Nimestä arvaa jo, kenelle Toyota on RAV4-mallinsa tarkoittanut.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Valmistajan sanojen mukaan auto on tarkoitettu ”aktiivista elämää viettäville, joille on tärkeää, että autoon mahtuu mukaan elämäntyylin edellyttämät tavarat”.
Auto on siis suunnattu sekä aktiiviharrastajille että perheille.
RAV4-mallin ensimmäinen sukupolvi tuli jo vuonna 1994, ja se oli markkinoilla aina vuoteen 2001, jolloin toinen sukupolvi julkistettiin.
Kolmas sukupolvi tuli 2006 ja neljäs 2013. Nyt on siis kyse jo viidennestä sukupolvesta.
RAV4 perustuu uuteen GA-alustaan, ja se on kokonaan aivan uusi auto. Vaikka konsepti on samanlainen kuin edellisessä sukupolvessa, ei yhteistä edeltäjän kanssa ole käytännössä kovinkaan paljon.
Toyota on tehnyt mallista enemmän SUV-maisen. Näin se sijoittuu hyvin C-HR- ja Landcruiser-mallien väliin.
Toyota on ottanut käyttöönsä uuden tulkinnan RAV-lyhenteelle. Toyotan mukaan RAV tulee nyt sanoista Robust Accurate Vehicle.
Robust-sana luonnehtii auton ulkoasua, matkustamon ja tavaratilan kokoa, auton käsiteltävyyttä ja mahdollisuutta ajaa maastossa.
Accurate-sana taas kuvaa näkyvyyttä autosta, sisäosien käytettävyyttä ja säilytystilojen määrää sekä tehokkuutta ja ajomatkaa.
Bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria
Autossa on nelisylinterinen 2,25-litran bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Toinen sähkömoottori on taka- ja toinen etuakselilla. Yhteistehoa moottoreista saadaan 222 hevosvoimaa.
Tällä teholla päästään nollasta sataan 8,1 sekunnissa. Se on aivan riittävästi tavalliseen perhekäyttöön.
Toyota lupaa polttoainekulutukseksi 4,5 litraa sadalla kilometrillä. Käytännössä se on kyllä hieman liikaa luvattu.
Auton neliveto on toteutettu taka-akselille sijoitetulla sähkömoottorilla, joka on saanut hieman lisää tehoa. Kokonaistehosta noin 80 prosenttia voidaan siirtää taka-akselille. Aikaisemmassa mallissa vastaava luku oli 60 prosenttia.
Toyotan mukaan auton painopiste on saatu hieman alemmaksi. Hybridin akusto on takapenkin alla.
Uudistunut sisusta
Auton sisusta on uudistunut kokonaan. Sekä ulkoasu että materiaalit ovat uudistuneet merkittävästi edellisestä versiosta.
Auton turvajärjestelmä on saanut merkittävän päivityksen kaikissa versioissa. Älykäs vakionopeuden säädin toimii jo hitaissa nopeuksissa, ja lisäksi mukana on aktiivinen kaistavahti. Lisäksi järjestelmä voi nähdä jalankulkijat ja pyöräilijät myös pimeässä.
Toyota on onnistunut hyvin RAV4-mallinsa uudistuksessa. Auto on nykyaikaisempi, turvallisempi ja mukavampi. Hybridin voimansiirto toimii hyvin.
Edelliseen versioon verrattuna auto on nyt 10 milliä matalampi, mutta maavaraa on kasvatettu 15 milliä. Akseliväliä on kasvatettu 30 milliä ja ylityksiä on lyhennetty 35 milliä.
Takapenkille on leveyttä tullut lisää 40 milliä ja polvitila on kasvanut 49 millillä.
Auton keskikonsoli on aika muhkean näköinen, ja sen leveyttä on kasvatettu 35 milliä. Samalla siihen on saatu kaksi vierekkäistä mukitelinettä. Edessä on kolme usb-liitäntää ja takana kaksi. Autoon saa myös langattoman kännykän latauksen.
Näkyvyyttä autosta on parannettu muuttamalla takaikkunoiden muotoa ja lisäämällä kolmio etuovien ikkunoiden etukulmaan.
Autossa on myös erikoinen sisäpeili, joka voi toimia tavallisena peilinä tai näyttönä. Koeajomatkan aikana käytimme pelkästään kamerakuvaa, koska se on hyvin selkeä, ja kuva näkyy myös apukuskille ja takapenkkiläisille. Kamerapeili on tarjolla vain Premium-varustetasoon.
Peiliin saa haluttaessa erilaisia näyttöjä. Parasta tässä ehkä on se, että autosta näkee ”sisäpeilin” avulla taakse, vaikka tavaratila on täytetty kattoon asti.
Tavaratilan pituutta on kasvatettu 65 milliä hieman yli metriin. Tavaratilan koko on kasvanut 79 litralla 580 litraan.
Neljä ajotilaa, kolme varustetasoa
Autoa voi ajaa neljällä ajotilalla, joista yksi on tarkoitettu maastoajoon (Trail). Lisäksi vaihtoehtoina ovat Eco, Sport ja Ev (vain sähköllä).
Toyota kertoo myös muuttaneensa eCVT-vaihteistonsa toimintaa niin, että perinteistä ”kuminauhaominaisuutta” ei esiinny. Samalla auto on saatu hiljaisemmaksi.
Suomessa RAV4 Hybrid taistelee asiakkaista D-segmentissä ja on Toyotan mukaan yksi korvaaja Avensikselle sen tuotannon loputtua. Toyotan mukaan asiakaskuntaa löytyy sekä yksityis- että yrityskäyttäjistä.
Toyotan mukaan kovimmat kilpailijat ovat VW Tiguan, Honda CR-V ja Škoda Kodiaq.
Nyt RAV4-mallia saa myös lämmitetyllä tuulilasilla ja lämmitetyllä ratilla varustettuna. Huippumalliin saa myös jäähdytyksen etuistuimiin ja lämmityksen takaistuimiin.
RAV4-mallia saa kolmella eri varustetasolla, jotka ovat saatavilla joko etuvetoisena hybridinä (Active ja Style) tai AWD-i -nelivetojärjestelmällä varustettuna hybridinä (Active, Style ja Premium).
Activessa on tärkeimmät vakiovarusteena, kuten Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu, led-ajovalot, tumma kangasverhoilu ja 17 tuuman kevytmetallivanteet.
Style-varustetasossa on musta katto, 18 tuuman kevytmetallivanteet, Bi-led -ajovalot, urheilulliset etuistuimet kuljettajan istuimen sähkösäädöin sekä verhoilun siniset tikkaukset.
Premium sisältää muun muassa nahkaverhoilun kolmella vapaavalintaisella värillä (musta, harmaa tai beige), 360 asteen kamerajärjestelmän, etuistuinten tuuletustoiminnon sekä takaistuimen laitapaikkojen istuinlämmityksen.
Yllätyksetön ajettavuus
Testilenkkimme aikana ajettiin kaupungissa, maaseudulla, moottoritiellä ja maastossa.
Lenkin lopuksi päästiin melkein tunniksi maastoon kokeilemaan auton neliveto-ominaisuuksia.
Auto toimi maastossakin odotetun hyvin. Tosin reitillä ei ollut todella hankalia paikkoja eikä se ollut mitenkään extreme-painotteinen, vaan ehkä verrattavissa suomalaiseen metsäautotiehen.
Maastossa oli kuitenkin helppo ajaa, koska autosta näki hyvin ja voimalinja toimi ongelmitta.
Auto toimi kaikilla alustoilla hyvin loogisesti ja jämäkästi. Jousitus toimi hyvin sekä kovemmissa maantienopeuksissa että maastolenkin muhkuroilla.
Etuistuimet ovat melko jämäkät ja antavat hyvin sivuttaistukea.
Ajoasento löytyi helposti ja hallintalaitteet olivat hyvin ulottuvilla. Perinteinen käsijarru on vaihdettu sähköiseen, ja sen avulla on saatu enemmän tilaa keskikonsoliin.
Auto oli luvatun hiljainen, eikä eCVT-vaihteistosta kuulunut perinteistä CVT-vaihteiston ”kuminauhamaista” ääntä.
Nelivetoisen Hybrid RAV4 -malliston lähtöhinta on 44 353 euroa.
Mallistosta on tarjolla myös etuvetoinen Hybrid-versio. Sen lähtöhinta on 39 737 euroa.
Vetokyky ratkaisee. Ei ilmene.
Ennakkotieto on nelivetoversiossa että jarruin olisi 1650 kg. Kaksivetoisissa 800 kg.
Toyoran tunnistaa siitä, et sitä ei tunnista mistään. Sellainen petinteinen jatkuvuuden filosofia puuttuu. Jo pekkä ulkomuotoa katsellessa, saa arvailla mihkän nissani, datsuni, mazda tai isuzu nyt on kyseessä. No, se on ollut kaikille japanilais merkeille tyypillistä,identiteetti puuttuu, toisin kuin suurimmalla osasalla eurooppalaisia autoja. Niillä se on.
Montako kilometriä pelkällä sähköllä pääsee?
Optimioloissa lienee samaa luokkaa kuin hybridi-Yariksella, eli ~1,5 km. Tämähän on Atkinson-työkierron moottorilla varustettu bensiinikäyttöinen auto, jota vain *avustetaan* sähköllä vs. esimerkiksi Opel Ampera, joka on bensiiniavusteinen sähköauto (= toimii normaalina sähköautona ajoakun loppumiseen saakka).