Jos kohta saataville tuleviin Polestarin 3- ja 4-malleihin on uskominen, huhut yhtiön kuolemasta ovat ennenaikaisia. Tappiota on tullut ja miehistöä vaihdettu, mutta samalla valmiiksi on saatu kaksi uutta tehohirmua, joita kelpaa pyöritellä tässä ensikokeilussa Uudenmaan mutkaisilla maalaisteillä.
Otimme tuntumaa uusiin malleihin sekä päällystetyillä maanteillä, että pieniä pätkiä sora- ja moottoriteillä. Sen perusteella insinöörit ja kokemusmuotoilijat ovat palkkansa ansainneet.
Vaikka Polestarin isännät varoittelivat lopullisiin myyntiversioihin tulevan vielä ohjelmistopäivityksiä, nooteilta vältyttiin muutaman tunnin kokeilujen aikana.
Suuri askel Polestarille
Uusien mallien markkinoilletulo on iso asia kiinalaisen Geelyn omistamalle Polestarille. Yhden mallin (Polestar 2) ja suurien suunnitelmien varassa sinnitellyt yhtiö voi vähitellen ryhtyä lunastamaan lupauksia ja odotuksia. Nyt markkinoille tulevien 3- ja 4-mallien jälkeen ensi vuonna on vuorossa uusi lippulaivamalli 5 Grand Tourer.
Yhtiö sai elokuussa käyntiin 3-mallin valmistuksen Yhdysvalloissa Etelä-Karoliinassa Volvon kanssa samalla tehtaalla, josta tulevat myös kaikki Suomeen tuotavat mallit. Suomessa yhtiö on startannut kesän aikana Tampereen ja Oulun yksiköt, ja showroomit ovat tulossa myös Turkuun ja Kuopioon.
Ensi vuonna Polestar aikoo käynnistää 4-mallin tuotannon Etelä-Koreassa ja avata yhtiöt seitsemässä maassa: Ranskassa, Tsekissä, Slovakiassa, Unkarissa, Puolassa, Thaimaassa ja Brasiliassa.
Suomessa Polestar tavoittelee neljättä peräkkäistä kasvun vuotta hankalasta markkinatilanteesta huolimatta. Toimitusjohtaja Tommi Luopajärven mukaan yhtiö on edellä markkinakasvua. Syyskuun alussa voimaan tullut alv-korotus viedään suoraan hintoihin, mutta EU:n mahdollisten tuontitullien hintavaikutuksista ei ole vielä tarkkaa tietoa.
Tämän vuoden loppuun saakka jatkuva Mobile Service -pilotti on Luopajärven mukaan saanut hyvän vastaanoton. Polestarin mekaanikot tekevät autonosturia vaatimattomia korjauksia, päivityksiä ja määräaikaishuoltoja pk-seudun yritysten tiloissa, eikä auton omistajan tarvitse viedä autoa aamuruuhkissa korjaamolle. Tulosten perusteella palvelua todennäköisesti jatketaan myös ensi vuonna.
Kuin telkkä pöntöstä
Polestar 4 ampaisee kuin telkkä pöntöstä 3,8 sekunnissa sadan kilometrin nopeuteen. Pölypilven nielaisemia ei kannata vilkuilla takaikkunasta, koska sitä ei autossa ole. Muita kateuden ilmentymiä voi sen sijaan seurata taakse osoittavan Gentexin 2,5 megapixelin hd-taustakameran ja digitaalisen taustapeilin avulla.
Ratkaisun luvataan olevan optimoitu kaikkiin valaistusolosuhteisiin. Ainakin keskipäivän kirkkaassa auringossa näkymä oli hyvä suuremmin tihrustamatta. Järjestelmä kuitenkin kehotti ”harkitsemaan kameran puhdistusta” jo noin 70 kilometrin ja lähes koko mitaltaan kuivalla asfaltilla suoritetun ajolenkin jälkeen.
Takaikkunattomuus ja taustapeilittömyys vaatii totuttelua, eikä ehkä koskaan sovi varttuneimmille. Autossa kyllä on taustapeili, mutta siitä voi seurata vain takapenkin tapahtumia. Toisessa asennossaan samainen peili näyttää kameran avulla auton peräpään takaisia tapahtumia.
Puuttuva takaikkuna mahdollistaa avarammat sisätilat niin, että coupe-tyyppisen auton takapenkillä on sedan-mallien tasoiset matkustamotilat. Pituutta 4-mallilla on 4,8 metriä eli se solahtaa D-segmentin keskikokoisten suv-sarjaan.
Polestar 4 -mallia vauhdittaa 544 hevosvoimaa, tai 400 kilowattia ja sen luvataan yltävän jopa 620 kilometrin toimintasäteeseen parhaissa oloissa. Lataus onnistuu 200 kilowatin teholla. Lämpöpumppu on autossa vakiona.
Yleisolemukseltaan auto on hyvin aerodynaaminen mataline keuloineen ja Teslan S-mallin kaltaisine mittoineen. Painopiste on matalalla ja kuljettajan ajoasento urheilullinen. Maantieoloissa kolmeen eri asentoon asetettava ohjaus tuntuu täsmälliseltä ja tien epätasaisuuksia pehmentävät aktiiviset iskunvaimentimet.
Sisältä 4-malli haluaa olla tinkimätöntä premiumia, johon on haettu vaikutteita muotimaailmasta. Penkkien verhoilu on nappanahkaa tai 3d-neulottua tekstiiliä. Myös takaistuimet kallistuvat sähköisesti tavoitellen lounge-kokemusta.
Sisätunnelmaksi voi valita keskikonsolin kosketusnäytöltä suosikkiplaneettansa: esimerkiksi töihin menomatkalla voi tunnelmoida liikkuvansa Jupiterissa ja paluumatkalla Saturnuksessa. Kuljettajan puuhia valvoo erityinen sisätutka ja valvontajärjestelmä, ja päätöksentekoa avustaa peräti 11 kameraa ja yksi eteenpäin suuntautuva tutka.
Polestar arvioi 4-mallin käyttäjistä noin 70 prosenttia olevan työsuhde- ja 30 prosenttia yksityiskäyttäjiä. Tällä hetkellä tilattujen autojen toimitus menee tammikuun 2025 tienoille, mutta suurpiirteisemmille asiakkaille auto saadaan toimitettua jo lokakuussa.
Se slimmimpi katumaasturi
Viisipaikkainen Polestar 3 asettuu katumaasturien premium E-segmenttiin eli samaan sarjaan saksalaisvalmistajien, sekä Volvon ja Teslan kanssa. Pituutta autolla on 4,9 ja akseliväliäkin 2,9 metriä – ja kun kattolinjaa on merkittävästi madallettu, on saatu aikaiseksi varsin omanlaisensa urheilullinen katumaasturi.
Versiosta riippuen puhtia löytyy 489, tai 517 hevosvoimaa ja kokeillulle launch editionille luvataan toimintamatkaa 626 kilometriä. Tämän paikkansa pitävyyttä ei päästy kokeilemaan, mutta kuivalla maantiellä ja lämpimällä säällä kruisaillessa akun varaus piti hyvin luvatulla tavalla.
Polestar 3:n suunnittelussa aerodynamiikka ja sen ansiosta toimintamatka on ollut keskiössä. Sen vuoksi autoon on mieluummin rakennettu leveyttä, kuin korkeutta. Painopiste on yhtä matalalla kuin Polestar 1 -urheilumallissa, minkä vuoksi myös ajoasento on urheiluautomainen. Sporttisuutta edustaa myös tuplamoottorisen version noin viiden sekunnin kiihtyvys ja performance packilla varustettuna vielä senkin alle. Yksimoottorinen versio pystyy 7,8 sekunnin kiihtyvyyteen.
Auto on kokoisekseen yllättävän kevyt ja ketterä käsiteltävä muun muassa tvdc-järjestelmän ansiosta. Samainen järjestelmä tasapainottaa autoa kaarteissa ja helpottaa kääntymistä. Autossa on myös mukautuva ilmajousitus aktiivisilla iskunvaimentimilla, sähköinen jousituksen säätö ja valittavissa on kolme ajokorkeutta.
Polestar 3 on varustettu 400 voltin litiumioniakulla ja 111 kilowattitunnin kapasiteetilla. Lataus tapahtuu 250 kilowatin teholla eli 80 prosentin tasoon lataus kestää puolisen tuntia. Autossa on tietenkin vakiona myös lämpöpumppu.
Auto perustuu Volvon kanssa yhteiseen spa2-alustaan, jota käyttää myös Volvon EX90-sähkömaasturi. Autot jakavat myös Volvo Carsin kehittämät turvajärjestelmät, kuten lisävarusteena tilattava Lidar- ja SmartEye-ratkaisut. SmartZone-järjestelmä koostuu viidestä tutkasta ja ulkoisesta kamerasta, sekä 12 ultraäänitutkasta.
Musiikillisesta viihtymisestä huolehtii Bowers & Wilkinsin Dolby Atmos -järjestelmä, sekä 25 kaiutinta ja 1610 watin vahvistin. Sekä auton säätöjä, että viihdetoimintoja ohjataan 14,5-tuumaisesta Android-pohjaisesta hyvin selkeästä keskinäytöstä.
Testiajossa yli kahden ja puolen tonnin auto liikehtii ketterästi ja pitää hyvin tuntuman tiehen. Ehkä hämmästyttävintä on tämän painoisen auton kiihtyvyys niin paikoiltaan, kuin vauhdista – missään vaiheessa ei tunnu, että rajusti kiihtyvä auto lähtisi käsistä.
Maahantuojan arvion mukaan noin 80 prosenttia Polestar 3:n alleen hankkivista ovat yksityishenkilöitä ja pienyrittäjiä, työsuhdeautojen osuus jäänee lähemmäksi 10 prosenttia. Yhdeksi hankinnan kannustimeksi autolle luvataan kolmen vuoden, tai 50 000 kilometrin veloitukseton huoltosopimus ja kolmen vuoden tiepalvelu. Muutamia autoja saadaan toimitukseen välittömästi, mutta itse räätälöimäänsä autoa joutuu odottelemaan viitisen kuukautta.
Lue myös
Autotoday testasi: Polestar 2 Long Range Single Motor — mallisto laajenee etuvetoisiin malleihin