Polestarilla on vauhti päällä. Tällä viikolla Helsingin Messukeskus täyttyy trendikkäiden keskusteluteemojen lisäksi myös kahden uutukaisen, Roadsterin ja 3-mallin, näyttelyversioista. Ensi vuonna merkki aikoo esitellä vielä ainakin mallit 4 ja 5.
Uusien mallien selkeän nimeämisen lisäksi Polestar aikoo muutenkin edetä Applen viitoittamalla tiellä: tällä viikolla valmistaja esiintyy ainoana automerkkinä Nordic Business Forum -tilaisuudessa ja pari viikkoa sitten Habitare-sisustusmessuilla ja elokuussa Flow-festareilla. Helsingin Mikonkadulla pari kuukautta sijainnut pop-up -showroom saa jatkoa myös muissa kaupungeissa.

Lisäksi valmistaja aikoo toimia suoramyyntikanavana myös vähitellen kiertoon tuleville Polestar-vaihtoautoille, joille se myöntää omien huoltopisteidensä kunnostuksen jälkeen täyden takuun.
Tällä hetkellä huoltopisteitä on Suomessa kaikkiaan 31, mutta määrä tulee kasvamaan useaan kaupunkiin jo lähitulevaisuudessa pohjoisimpina pisteinä Rovaniemi ja Kuusamo.

Helsingin myymälän kaltaiset pisteet tulevat jo lähitulevaisuudessa Tampereelle ja Ouluun. Lisäksi autoja viedään asiakkaiden ovelle koeajettaviksi paikkoihin, joissa merkillä ei ole omaa toimipistettä.
Suoramyyntiä verkossa
Jo nyt käytettyjä Polestareja myydään merkin omilla verkkosivuilla, jonne tulee jatkossa myös muun muassa vähän ajetut esittely- ja lehdistöautot, sekä leasing-sopimusten päättyessä palautuvat autot. Joidenkin vuosien päästä käytettyjen autojen myynti voi vastata jopa neljännestä yhtiön liikevaihdosta.

Aiemmin Polestarin myös suomenkielinen tuki hoidettiin Ruotsin Göteborgista, mutta helmikuusta lähtien merkki on palkannut Suomen asiakaspalvelutiimiin jo kahdeksan henkilöä ja lisää seuraa. Tiimi hoitaa sekä käytettyjen, että uusien autojen asiakaspalvelua.
Palvelun saanti Suomesta on yhtiön mukaan selvästi parantanut asiakastyytyväisyyttä. Sama toimintamalli on käytössä myös muualla Euroopassa.

Haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta Polestarin myynti on kasvanut tänä vuonna tammi-elokuussa 56 prosenttia, kun kokonaismarkkinan kasvu on jäänyt yhdeksään prosenttiin. Myyntitavoitteita yhtiö ei halua kertoa, mutta kun lisää malleja tulee ensi vuonna myyntiin, myyntimäärissä tavoitellaan nelinumeroisia lukemia.
Merkin kasvettua irti Volvosta vuonna 2021 Polestar oli 30:nneksi myydyin automerkki, viime vuonna sijoitus oli kivunnut 19:nneksi ja tällä hetkellä Polestar on Suomen 17:nneksi myydyin automerkki. Vuoden 2025 lopussa yhtiö pitää mahdollisena yltämistä jo 14 myydyimmän merkin joukkoon.
Electric Roadster valkoisella tarjottimella
Tämän viikon messutapahtumassa kummallakin Polestarin mallilla on oma valkoisena hohtava osastonsa, jossa ne varmasti toimivat katseenvangitsijoina muuten verbaalivetoisessa tilaisuudessa.

Merkin tavoitteena messuilla on lähinnä yleisen tunnettuuden lisääminen, mutta myös tilauksia otetaan vastaan.
Konseptiauto Roadster olisi vielä muutama vuosi sitten ollut suomalaisessa maisemassa futuristinen ilmestys, mutta toinen toistaan aerodynaamisempien sähköautojen tipahdellessa markkinoille mallin voi kuvitella jo myös härmäläiseen katukuvaan.
Kaksimoottorinen Electric Roadster on Polestarin konseptimalli, josta on tarkoitus kuitenkin jalostaa myös tuotantoversio. Malli esiteltiin ensi kertaa keväällä 2022 Los Angelesissa. Kysyntä on sen jälkeen ollut sen verran merkittävää, että malli päätettiin jalostaa myös tuotantoon Polestar 6 Concept Edition -mallin pohjaksi.

Roadster on pitkän akselivälin auto, jonka ulkomittoja ei ole julkisesti kerrottu. Roadsteriksi auto on kuitenkin varsin leveä ja pitkä, onhan siinä myös takapenkki kahdelle lyhytjalkaiselle matkustajalle. Auto on kuitenkin kaksiovinen ja varustettu sähköisellä kovakatolla.
Roadsterissa on jäykkä, mikroautomainen alumiinikori, jonka uudenlaisella liimaustekniikalla valmistus on saatu kustannustehokkaaksi. Ajotuntumaa kuvataan tunnokkaaksi, ja tehon ja painon suhdetta harmoniseksi.

Sisätiloissa on käytetty termoplastisia materiaaleja, mikä helpottaa kierrätystä. Myös korin alumiiniosien luokat on merkitty kierrätystä helpottamaan. Nyt autoa on saatavilla valkoisena ja sinisenä.
Kahdesta sähkömoottorista irtoaa 650 kilowatin ja 900 newtonmetrin tehot ja tavoitteena (wltp) on yli 600 kilometrin toimintasäde. Kiihtyvyys nollasta sataan on 3,2 sekuntia. Auto on varustettu lisäksi 800 voltin akkuarkkitehtuurilla.
Roadsterissa on 21-tuumaiset kevytmetallivanteet, nahkasisustus ja ensimmäisen 500 kappaleen valmistussarja on numeroitu. Roadsterin hinta on tällä hetkellä 200 000 dollaria ja sellaisen voi Suomessakin varata maksamalla 25 000 euron varausmaksun. Toimitukset tapahtuvat tämän hetken tiedon mukaan vuoden 2026 kuluessa.
Uusia malleja pukkaa
Messukeskuksessa esillä olevan Polestar 3:n kuuman kelin testejä tehdään parhaillaan Arabiemiraateissa niin, että auton tuotanto käynnistyy ensi vuoden ensi neljänneksellä. Suomeen ensimmäiset autot uskotaan saatavan vuoden 2024 toisella neljänneksellä.
Malli 3:a valmistetaan ensi kertaa kahdella mantereella, Kiinassa ja Yhdysvaltain Etelä-Caroliinassa, mutta Suomessa myytävät mallit tulevat Kiinasta.
Autossa on 360 kilowatin ja sen Performance-versiossa 380 kilowatin tehot ja hinta tulee olemaan noin 92 000 euroa sisältäen houkuttimena Pilot- ja Plus-paketit.

Ensi vuonna Polestar aikoo esitellä lännessä myös mallit 4 ja 5. Työpöydällä on myös malli 6 LA Concept Edition. Mallista 5 on tulossa tehoiltaan Roadsterin kaltainen 650 kilowatin versio.
Polestar 4 on Kiinassa jo myynnissä 400 kilowattisena versiona. Mallin erikoisuus on kokonaan puuttuva takaikkuna, joka on korvattu kameratekniikalla.
Ensimmäiset yksimoottoriset Polestar 2 -mallit on jo toimitettu asiakkaille Suomessakin. Malli on varustettu standardimallin 200 kilowatin ja tehokkaampi versio 220 kilowatin moottorilla, jonka luvataan yltävän jopa 655 etäisyyteen. Long range -malli on kasvanut 300:sta 310 kilowattiin. Malli on myös siirtynyt etuvedosta takavetoon.
Polestar esittelee kaksi tulevaa automallia Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //