Autotoday tutustui: Mercedes-Benz Vito — pakettiautojen aatelia

Pakettiauto on aina pakettiauto, mutta yhä useampi pakettiauto on nykyään hyvin henkilöautomainen. Näin on myös Mercedes-Benzin Vito-malli.

Koeajossa oli Viton pisin, kaikilla herkuilla varustettu nelivetoinen malli. Tavaratilan pituus on yli kolme metriä, mikä tarkoittaa 6,6 kuutiometriä. Kantavuus on 1 080 kiloa. Hintaakin kertyy lisävarustein noin 90 000 euroa. Voidaankin todeta, että Vito on pakettiautojen aatelia.

Kuva: CvB.

Autoa ei tällä kertaa kokeiltu raskaalla kuormalla, vaan testimatka oli pääasiassa maantieajoa kevyellä kuormalla.

Viton saa monenlaisena mallina. Koeajossa oli kaksipaikkaisella ohjaamolla varustettu malli. Tarjolla on toki myös kolmipaikkainen versio. Vetotapa on joko kaksi- tai neliveto.

Ohjaamo on kokenut merkittävän muutoksen uuden MBUX-järjestelmän myötä. Se tuo mukanaan lukuisia uusia toimintoja.

Kuva: CvB.

Kojetaulun hallitseva elementti on 10,25-tuumainen korkearesoluutioinen kosketusnäyttö. Keskinäytön alapuolella ovat muun muassa lämmityksen ja ilmastoinnin painikkeet.

Kuljettajan mittariston näyttö on nyt 5,5-tuumainen värinäyttö.

Kaksipaikkaisuus mahdollistaa muun muassa paremman kakkoskuskin istuimen. Näin ollen auto sopii hyvin myös pitkille matkoille sekä kuljettajan että apukuskin näkökulmasta.

Kuva: CvB.

Nykyaikaisissa pakettiautoissa on melkein kaikki samat kuljettajaa avustavat järjestelmät ja turvavarusteet kuin henkilöautoissa. Näin on myös Viton osalta.

Järjestelmät toimivat hyvin, ja esimerkiksi kaistavahti toimi kiitettävän pehmeästi.

Autossa on myös ylinopeusvaroitin, joka piippaa heti nopeuden ylitettyä sallitun nopeuden. Toiminnon saa kuitenkin helposti kytkettyä pois päältä, minkä jälkeen auto ei aina piippaa mittarinopeuden ollessa suurempi kuin sallittu nopeus.

Kuva: CvB.

Koeajoauton moottorissa on tehoa 163 hevosvoimaa. Sillä teholla pysytään hyvin mukana liikennevirran nopeuksissa.

Auton WLTP-kulutukseksi luvataan 5,6 l/100 km, mutta aivan siihen ei koeajolenkillä päästy. Ajon aikana kulutus oli 7 – 8 l/100 km.

Kuva: CvB.

Pienenä erikoisuutena autossa on digitaalinen taustapeili. Peilissä on toki myös perinteisen peilin ominaisuus, joten eri tilanteita varten voidaan valita parhaiten toimiva taustapeili. Esimerkiksi pimeässä sadekelissä perinteisestä peilistä on enemmän iloa.

Suuri määrä aktiivisia turvavarusteita

Aktiivinen turvavarustelu sisältää vakiovarusteena nyt esimerkiksi aktiivisen kaista-avustimen, sivutuuliavustimen, nopeusrajoitusavustimen, vireystila-avustimen, ajovaloavustimen, vakionopeudensäätimen, lämmitettävän lasinpesujärjestelmän, sadetunnistimen ja kuolleen kulman varoittimen.

Peruutuskamera on vakiovaruste, ja sen yhteydessä on myös jalankulkijoiden tunnistus peruutettaessa.

Kuva: CvB.

Aktiivinen jarrutusavustin huomioi risteävän liikenteen, samalla kaistalla vastaantulevan liikenteen, vastaantulevan liikenteen risteyksessä vasemmalle käännyttäessä ja väärään ajosuuntaan liikkuvan ajoneuvon. Lisävarusteena Vitoon saa myös aktiivisen etäisyysavustimen.

Uutuutena ovat lisävarusteena valittavat Multibeam led -ajovalot. Valo tuotetaan 84 yksittäin ohjatun led-valonlähteen avulla, ja järjestelmän tuottama valokeila mukautetaan valaistusolosuhteiden, vallitsevan liikennetilanteen, sään ja ajoympäristön mukaan. Valonlähteiden ohjaus pohjautuu tuulilasiin sijoitetun monitoimikameran ja navigoinnin antaman tiedon käyttöön.

Neljä moottorivaihtoehtoa, kolme koripituutta ja kaksi vetotapaa

Moottorivalikoima sisältää neljä nelisylinteristä dieselvaihtoehtoa: 110 CDI (75 kW), 114 CDI (100 kW), 116 CDI (120 kW) ja 119 CDI (140 kW).

Pienin moottori on 102-hevosvoimainen, ja malliston huipulla on 190 hevosvoiman moottori. Lisäksi tarjolla on 136 hevosvoiman versio ja koeajettu 163 hevosvoiman malli.

Kuva: CvB.

Tarjolla on kolme koripituutta, ja voimansiirroksi asiakas voi valita 9-vaihteisen automaatin tai 6-portaisen manuaalivaihteiston. Vetotavoissa vaihtoehdot ovat takaveto tai jatkuva neliveto. Suurin kantavuus on 1 135 kg.

Malliston lähtöhinta on 48 200 euroa. Koeajetun version lähtöhinta ilman lisävarusteita on 69 600 euroa. Lisävarustein hinta onkin sitten jo noin 90 000 euroa.

Mercedes-Benz Vito 116 CDI A3

  • 4-sylinterinen dieselmoottori 1 950 cm 3, 163 hv, 380 Nm
  • 9-vaihteinen automaattivaihteisto
  • WLTP-kulutus 5,6 l/100 km
  • Pituus 5 370 mm
  • Leveys 1 928 mm
  • Korkeus 1 915 mm
  • Akseliväli 3 430 mm
  • Tavaratila 6,6 m3
  • Kantavuus 1 080 kg
  • Perävaunu 2 000/750 kg
  • Hinta alkaen noin 48 200 €
  • Koeajoauton hinta noin 90 000 €

Lue tästä muita Mercedes-Benz-koeajoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän