Autotoday testasi: Kia Niro – vain yksi kivi hiertää kengässä

Niro on Kian tämän hetkisen malliston ainoa malli, joka tarjoaa täyssähköisen voimalinjan lisäksi polttomoottorilla varustettuja hybridivaihtoehtoja. Kilpailijoiden malleissa, joissa tarjotaan vaihtoehtoina täyssähköä ja hybridivoimalinjaa samaan korimalliin, mennään monesti pieleen ja lopputulos näyttäytyy usein keskinkertaiselta kompromissilta.

Nirostakin löytyvät omat heikkoutensa, mutta korealaisten kuorien alle kätkeytyy monella tapaa loistava auto – oli kyseessä sitten täyssähkö tai hybridi.

Kia Niro PHEV ja EV Kuva: Antti Järvelainen.

Kompaktin crossoverin luokkaan asettuva Kia Niro on pituudeltaan vain 4,4 metriä. Muotoilullaan Niro ei suurempia tunteita herätä suuntaan tai toiseen, joskin täytyy todeta että edelliseen Niron korimalliin verrattuna ryhdikkyyttä muotoiluun on tullut selvästi. Uunituoreeseen Kia EV9:ään on lainattu pikkuveli Nirosta muotokieltä, vaikka fyysisen koon puolesta autot painivatkin täysin eri sarjoissa.

Ulkonäön ja koon ei kannata Niron tapauksessa antaa hämätä, sillä kompaktista koostaan huolimatta sisällä autossa on vähintäänkin hyvät matkustustilat eikä tavaratilakaan lopu heti kesken. Matkustustilat edessä ja takana ovat hyvät, vaikka peräkkäin istuisi pidempiraajaisiakin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Kuljettajan istuimella viihtyy pääasiassa hyvin. Näkymä ulos on avara hieman normaalia korkeamman istumakorkeuden ansiosta. Ainoastaan istuimen lyhyehkö reisiosa aiheuttaa pidemmillä matkoilla ajoittain uuden ajoasennon hakemista, mutta muuten muodottoman näköinen kuljettajan istuin antaa hyvän tuen.

Ohjaamon ergonomia on painikkeiden ja muiden hallintalaitteiden suhteen pääasiassa hyvä. Kojelaudan keskinäyttö on kuitenkin sijoitettu turhan kauas, ja näyttöön joutuu kurotella. Keskinäytön alapuolelta löytyvät ilmastoinnin ja radion säätökytkimet. Kytkimet ovat kahta säätörullaa lukuun ottamatta hipaisukytkimiä.

Kia Niro PHEV. Kuva: Antti Järveläinen.

Hipaisukytkimien käyttömukavuus ei vastaa täysin perinteisten fyysisten painikkeiden tuntumaa, mutta lyhyen tottumisen jälkeen nämäkin tuntuvat toimivan oikein mallikkaasti. Pinta-alaltaan pienehkö paneeli näyttää kerralla joko medialaitteiden tai ilmastoinnin toiminnot.

Takana matkustusmukavuutta lisää hyvät tilat pituus- ja korkeussuunnassa sekä kätevästi ulottuvilla olevat usb-c-latauspisteet etupenkkien selkänojissa. Takapenkeille menemistä auttaa lähes 90 asteen kulmaan reilusti avautuva takaovi. Takaa löytyy myös 220 voltin ja 200 watin virtapistoke varustetasosta riippuen.

Niron ehdoton vahvuus

Asiakkaalle annetaan harvinainen valinnanvapaus, kun Niron voi halutessaan ottaa joko hybridinä, lataushybridinä (PHEV) tai täyssähköisenä (EV) versiona. Testasimme näistä malleista kaksi viimeistä voimalinjaa.

Kia Niro PHEV. Kuva: Antti Järveläinen.

Niron hybridi- ja lataushybridimallit jakavat saman polttomoottorin ja vaihteiston. Moottorina toimii 1,6-litrainen, 105 hevosvoimainen ja 144 Nm. vääntävä nelisylinterinen bensiinimoottori. Vaihteisto on kuusivaihteinen kaksoiskytkin. Ero mallien välillä voimalinjan suhteen tulee sähkömoottoreiden ja akun koossa.

Hybridimallissa lataaminen tapahtuu ainoastaan ajon aikana automaattisesti, eikä näin ollen akkua pysty lataushybridin tavoin lataamaan ulkoisesta virtalähteestä. Hybridimallissa sähkömoottori auttaa etenkin liikkeellelähdössä, kun taas lataushybridillä pelkällä sähköllä pystyy taittamaan useamman kymmenen kilometrin matkan. Lataushybridin sähkömoottorin maksimiteho 62 kilowattia on noin tuplat verrattuna hybridimalliin.

EV. Kuva: Antti Järveläinen.

Lataushybridin koeajoviikolla lämpötila oli keskimäärin muutaman asteen pakkasella. Kulutustestissä lataushybridillä päästiin neljän asteen pakkasessa 50 kilometriä akun varauksen tippuessa 95 prosentista 15 prosenttiin, mitä voi tässä lämpötilassa pitää hyvänä suorituksena. Ajolenkki sisälsi osuuksia taajamassa ja maantiellä 30-80 km/t nopeudessa.

Eteneminen pelkän sähkön voimalla oli normaalissa liikenteessä jouhevaa, eikä polttomoottoria kaipaa ainakaan pienemmillä nopeuksilla. Ajoakun ollessa tyhjä, bensiinimoottorilla ajettaessa auto kulutti polttoainetta 4,5-5,5 litraa sadalla kilometrillä.

Täyssähkömallista lisää potkua

Niron lataushybridimalli osoittautui koeajoviikon aikana mukavaksi matkakumppaniksi, ja etenkin sähköinen toimintamatka pakkasessa yllätti positiivisesti. Viikon koeajojen jälkeen muutos oli kuitenkin yllättävän suuri, kun alle tuli Niron täyssähköinen EV-malli. Hallintalaitteet ja sisätilat pysyivät pääosin samana, mutta sähköinen voimalinja tuntui herättävän Niron viimeistään nyt henkiin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Paperilla PHEV ja EV -mallit ovat suoritusarvoiltaan kohtuullisen lähellä toisiaan, mutta sähkömoottorin tuoma välitön teho tuo ajettavuuteen huomattavasti lisää kepeyttä. Parhaiten mallien välisen eron huomasi ripeämmissä kiihdytyksissä ja etenkin sohjoisessa kelissä, jossa täyssähkömalli liikkui huomattavasti lataushybridiä määrätietoisemmin.

Täyssähkömallin moottori tuottaa maksimitehon 150 kilowattia ja 255 Nm. vääntöä. Tehojen puolesta täyssähkö tarjoaa noin 20 hevosvoimaa lataushybridimallia enemmän. Väännössä täyssähkö häviää lataushybridille 10 Nm.

Lataushybridin tavoin myös täyssähkömalli osoittautui energiapihiksi. Ajoakun kapasiteetti on 64,8 kWh ja valmistaja ilmoittaa toimintamatkaksi 460 kilometriä. Testilenkit ajettiin nollakelissä ja sekalaisessa ajossa sähköä kului keskimäärin 17-20 kWh/100km. Todelliseksi toimintamatkaksi nollakelissä tulee noin 350 kilometriä. Matka-ajossa sadan kilometrin keskinopeudella ja yhden asteen lämpötilassa kulutus asettui 18,8 kWh/100km lukemaan, josta toimintasäteeksi saadaan noin 345 kilometriä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Täyssähkömallissa jarrutusenergian talteenoton voimakkuutta pystyy säätelemään ratin takaa läpysköistä. Energian talteenotto on sen verran voimakasta, että vähänkään ennakoiva kuski pystyy ajamaan pelkästään kaasupoljinta käyttäen i-Pedal tilassa. Auto hidastaa nopeuden pysähdyksiin asti jalan ollessa poissa kaasupolkimelta.

Polkimien tehostus on autossa poikkeuksellisen voimakasta, etenkin jarrupolkimen osalta. Jarrupolkimen tuntuma on todella kevyt ja pehmeän jarrutuksen tekeminen tuntuu välillä turhan hankalalta.

Tehostus korostuu matalissa nopeuksissa, jossa napakoista ja epämiellyttävän terävistä jarrutuksista saa huomautusta myös apukuskilta. Täyssähkömallissa ongelmaa saa kierrettyä ajamalla yhden polkimen taktiikalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Tehostettua jarrupoljinta enemmän jouhevaa matkantekoa haittaa täyssähkömallin pikalatauksen hitaus. Täytyy muistaa, että pienemmissä täyssähkömalleissa monesti latausteho jää isommalla akulla varustettuja autoja matalammaksi, mutta Nirossa latausteho jää maksimissaankin vain 72 kilowattiin.

Lataustestissä pikalatausasemalle tultiin 12 % varauksella. Ulkoilman lämpötila oli 1 aste plussan puolella ja sekalaista ajoa oli takana noin tunti ennen latausta. Auto aloitti lataamaan 70 kilowatin teholla, josta putosi nopeasti 50 kW:n tuntumaan, ja nousi taas 70 kilowattiin 25 % kohdalla. Lataus katkesi syystä tai toisesta kaksi kertaa 20 % ja 30 % välillä. Akun varauksen ollessa 65 % latausteho tippui ensimmäisen kerran alle 50 kW. ja 80 % varauksella latausteho oli enää 25 kW.

Kuva: Antti Järveläinen.

Akun lataaminen 12 prosentista 80 prosenttiin kesti kokonaisuudessaan 53 minuuttia. Tarkkaa ladattua kilowattimäärää ei ollut saatavilla, koska lataus katkesi ja aloitettiin uudestaan kaksi kertaa. Laskennallisesti akkuun ladattiin kuitenkin yhteensä noin 45 kWh energiaa vajaassa tunnissa ja tämä kyllä hiertää rauhallisemminkin matkaa taittavan kengässä.

Ladatulla sähkömäärällä pääsee eteenpäin reilut 200 kilometriä nollakelissä, joten pidempiä matkoja useasti taittaville markkinoilla on huomattavasti nopeammin kilometrejä nieleviä vaihtoehtoja.

Kuva: Antti Järveläinen.

Pientä apua pikalataustehoon kylmemmillä keleillä tuo auton akun esilämmitys, joka toimii navigoitaessa pikalatausasemalle ja akun lämpötilan ollessa alle 21 astetta.

Mikäli päämäärän saavuttaminen nopeasti ei ole pääasia vaan se matka, suunnittelee Niro mallikkaasti tarvittavat latauspisteet navigaattoriin matkan varrelle. Helsingistä Ouluun auto suunnitteli kaksi latausta. Lataustapahtumille auto ei kuitenkaan anna aika-arviota, vaan esitetty matkan kokonaisaika on sama kuin matkan ajaisi suoraan perille ilman pysähdyksiä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Navigaattori ei suostu näyttämään jäljellä olevia prosentteja määränpäässä. Sen sijaan virran käydessä vähiin, auto näyttää jäljellä olevalla toimintamatkan ilmastointi päällä ja pois päältä.

Suomessa suurimmat palveluntarjoajat ja latauspisteet näyttävät olevan kattavasti edustettuina navigoinnin järjestelmässä.

Vuoden Auto Suomessa 2023

Edellä mainituista kritiikeistä huolimatta kokonaisuutena Niro on, voisiko sanoa, malli vailla vertaa. Vakiovaruste- ja lisävarustelistat ovat erittäin kattavat tässä kokoluokassa ja listasta löytyy varusteita aina sähkötoimiseen kattoluukkuun asti. Jo aiemmin Kian koeajojen kohdalla todettu varusteiden ja järjestelmien toimivuus pätee myös Niroon.

EV, laskettu pohja. Kuva: Antti Järveläinen.

Voimalinjoja on tarjolla kolme, joista asiakas voi valita parhaan vaihtoehdon juuri omaan käyttötarkoitukseen budjetti huomioiden. Voimalinjasta ja varustetasosta riippuen alkaen hinnat -mallien välillä on huima lähes 20 tuhannen euron hintaero, joten vaihtoehtoja todella riittää.

Sisätiloiltaan avara Niro tarjoaa tavaratilaa kokoisekseen autoksi mukavat 348-475 litraa. Lataushybridimallin hieman napakka 348 litran tavaratila laajenee täyssähkömallissa, kun tavaratilan pohjaa saa laskettua kymmenisen senttiä, mikä tuo lisää tilaa korkeussuunnassa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Täyssähkömallissa aina vakiona tulevan 5,5 kilowatin tehoisen sisätilojen lisälämmittimen saa lataushybridiin vakiona muissa varustetasoissa kuin alkaen hinnat LX-mallissa. Lisälämmitin ottaa virtansa suoraan ajoakusta, joten lämmitä ilmaa ei tarvitse kauaa odotella edes lataushybridissä. Sisätilojen esilämmitystä ja viilennystä pystyy säätelemään etänä kännykästä.

Mallista riippuen Nirosta löytyy myös tuulilasiin heijastuva mittaristo. Kaistavahti ja muut avustimet toimivat mallikkaasti lumisemmissakin olosuhteissa ja kuljettaja saa ilmoituksen hudille muun muassa vieressä olevasta autosta, kun kaistanvaihto ei ole turvallista. Auto osaa hoitaa kaistan vaihtamisen automaattisesti vain vilkkua näyttämällä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Täyssähköisestä Nirosta pystyy ottamaan virtaa ulos 3,6 kW. teholla. Tällä mahdollistaa esimerkiksi sähköttömällä mökillä suurempien sähköisten työkalujen käyttämisen tai vaikka uimalelujen ja ilmasänkyjen täyttämisen.

Kia Niro valittiin viime vuonna Vuoden autoksi Suomessa ennen toiselle sijoittunutta selvästi arvokkaampaa Mercedes EQE:tä.

Kia Niro PHEV

  • Moottori: 1598 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 105 hv. / 77,2 kW. @ 5700 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 144 Nm. @ 4000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 62 kW. (84,3 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 203 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 134,6 kW, 183 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 265 Nm.
  • Kiihtyvyys: 9,6 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti: 11,1 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (sähköllä): 59-65 km.
  • Maksimi latausteho (AC): 3,3 kW.
  • Omamassa: 1519-1610 kg.
  • Tavaratila: 348 l.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Alkaen hinta: 38 278 euroa

Kia Niro EV

  • Sähkömoottorin teho: 150 kW. (204 hv.)
  • Sähkömoottorin vääntö: 255 Nm.
  • Kiihtyvyys: 7,8 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti: 64,8 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 16,2 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 460 km.
  • Kulutus koeajossa: 17-20 kWh/100km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 324-381 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 72 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 10,5 kW.
  • Omamassa: 1682-1739 kg.
  • Tavaratila: 475 l.
  • Vetotapa: Etuveto
  • Alkaen hinta: 44 989 euroa
PHEV. Kuva: Antti Järveläinen.
PHEV. Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.
Kuva: Antti Järveläinen.

Lue myös: Autotoday testasi: KIA Sorento 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business 5P — kelpo ratkaisu suomalaisille

Lue myös: Autotoday testasi: Kia EV6 — omaperäinen muotoilu herättää kiinnostusta

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

  1. Nyt tässä vain odotellaan kun täys-sähköautojen hinnat lopettavat vapaan pudotuksen ja lumet ja hinnat sulaa ja päästään jätski kioskille.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän