Autotoday 10 vuotta sitten: ”Subarun lähtö varmistui”

Kuva: Subaru.

Kymmenen vuotta sitten Suzuki oli pari päivää aikaisemmin ilmoittanut vetäytyvänsä rallin MM-sarjasta. Seuraavaksi Subaru ilmoitti saman asian.

Subarun lähtö varmistui

Subarun emoyhtiö Fuiji Heavy Industries on ilmoittanut vetäytyvänsä rallin MM-sarjasta. Päätöksen takana on laajalle levinnyt taloudellinen laskukausi, joka on vaikuttanut koko autoalaan.

Maailmanlaajuinen taantuma näkyy nyt yhä konkreettisemmin. Ensin Hondan F1-talli vetäytyi F1-sarjasta, sitten Suzuki rallin MM-sarjasta ja nyt Subaru.

Mielenkiintoista että kyse on kolmesta japanilaisesta yhtiöstä. Mahtaakohan jo vedonlyöntitoimistoilla käydä vilkas veikkaus seuraavasta lähtijästä. Rallin MM-sarjasta ei kovin moni tehdastalli enää voi vetäytyä, koska mukana on enää Ford ja Citroen.

F1-sarjassa on toki vielä enemmän talleja mukana, mutta ennen kuin kausi käynnistyy voi vielä paljon tapahtua.

Subarun omistaja Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI) on osallistunut rallin MM-sarjaan yhdessä moottoriurheiluun ja autojen kehitystyöhön erikoistuneen Prodriven kanssa yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Tarkoituksena on ollut nostaa merkin tunnettuutta ja osoittaa, että Subarun autot tarjoavat turvallisuutta, mukavuutta ja laatua kaikissa keli- ja tieolosuhteissa.

Subaru on voittanut kolme valmistajien ja kuljettajien mestaruutta MM-rallihistoriansa aikana.

Taloudentilan mukanaan tuomat autoteollisuuteen kohdistuvat uudet haasteet ovat johtaneet tilanteeseen, missä Subaru tekee raskaan päätöksen vetäytymisestään rallin MM-sarjasta.

Vetäytymisestä vapautuvat voimavarat Subaru keskittää tutkimus- ja kehitystyöhön.

– Päätös Rallin MM-sarjasta vetäytymiseen oli äärimmäisen vaikea tehtävä. Haluamme kiittää erityisesti Subarun rallifanien vahvaa ja lojaalia tukea rallin MM-sarjassa kilpailtujen vuosien varrelta,Fuji Heavy Industries Ltd:n presidentti Ikuo Mori kommentoi.

Rallipoluilta Subaru ei häviä kokonaan, sillä FHI jatkaa tukeaan Subarun P-WRC -luokan ja N-ryhmän autoilla kilpaa ajaville kuljettajille ja tiimeille.

Juttu oli Autotodayssa 16.12.2008.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here