Autotoday 10 vuotta sitten: Reilu viidesosa Autoliiton jäsenistä on lopettaunut E10-bensan käytön!

Kymmenen vuotta sitten E10-bensiini oli vielä kuuma keskustelun aihe. Autoliiton mukaan moni ei halunnut tankata kyseistä bensiiniä.

Reilu viidesosa Autoliiton jäsenistä on lopettaunut E10-bensan käytön!

Autoliiton tutkimukseen osallistuneista neljännes ilmoitti, ettei aio tankata autoonsa nykyisen tiedon valossa 95 E10 -bensiiniä. Reilu viidesosa uutta bensiiniä käyttäneistä on lopettanut sen käytön.

Suurin syy olla tankkaamatta 95 E10:ä on epävarmuus, jota ovat aiheuttaneet muun muassa ristiriitaiset lausunnot polttoaineen mahdollisista haittavaikutuksista.

Vuoden alussa aiemman 95-oktaanisen bensiinin korvannut 95 E10 on ollut kestopuheenaihe Suomessa. Autoliitto päätti tutkia autoilijoiden käyttökokemuksia ja mielikuvia uudesta polttoaineesta, koska sen ympärillä liikkuu niin paljon huhuja ja epävarmuutta.

Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa kysely lähetettiin otokselle Autoliiton jäseniä. Tutkimukseen vastasi vajaat 1300 henkilöä, joista 922 täytti osallistumisen kriteerit. Heillä on siis bensiinikäyttöinen auto, johon uusi bensiini soveltuu. Tutkimuksen toteuttaa Qualitems Oy.

Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvisi, että pääsyy olla tankkaamatta 95 E10:ä on epävarmuus uudesta bensiinistä. Tämän ilmoitti syyksi 40 prosenttia korkeintaan muutaman kerran 95 E10 -bensiiniä tankanneista. Suuremman kulutuksen ilmoitti syyksi 36 prosenttia ja auton viat tai moottorin heikentyneen tehon 24 prosenttia ryhmästä.

Vastanneista 44 prosenttia tankkaa 95 E10 -bensiiniä jatkuvasti tai melko usein ja 23 prosenttia ei ole tankannut kertaakaan, vaan käyttää ainoastaan 98-oktaanista bensiiniä. Lähes puolet vastaajista aikoo käyttää 95 E10 -bensiiniä jatkossa eikä näe siinä mitään ongelmia. Neljännes vastaajista ei aio jatkossakaan tankata uutta bensiiniä.

Katso tästä muita Autotoday 10 vuotta sitten -juttuja.

Asian ympärillä vellovasta epävarmuudesta kertoo parhaiten se 22 prosentin joukko vastaajista, jotka ovat käyttäneet 95 E10:ä, mutta lopettaneet sen käytön.

– Kuluttajien epävarmuutta ovat lisänneet muutamaan otteeseen muuttuneet soveltuvuuslistat sekä ristiriitaiset lausunnot, joita on kuultu jopa joiltakin autonvalmistajilta. Jos kuluttaja on epävarma, kääntyminen niin sanotun suojalaadun eli 98-oktaanisen bensiinin käyttäjäksi on luonnollinen reaktio. Auto on niin kallis investointi, että sen kuntoa ei haluta riskeerat, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Autoliitto kysyi tutkimuksessa myös, onko auton ominaisuuksissa tapahtunut 95 E10:n tankkaamisen jälkeen muutoksia. Yli puolet vastasi kieltävästi ja 29 % vastanneista ei osannut sanoa. Viidesosa ilmoitti havainneensa muutoksia. Näistä 57 prosenttia ilmoitti polttoaineenkulutuksen kasvaneen, kolmasosa oli havainnut käyntihäiriöitä ja vajaa neljännes tehojen laskua.

– Vaikka viidennes on havainnut muutoksia, on tärkeää huomioida, että tutkimme ihmisten mielikuvia. Asia on ollut niin paljon esillä, että monet auton viat yhdistetään uuteen polttoaineeseen, vaikka todellinen syy ei ole tiedossa, Tolvanen painottaa.

Juttu oli Autotodayssa 29.3.2011.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

6 KOMMENTIT

  1. Pitkään tankkasin 98e:tä. Nyt edelleen käytössä oleva autoni kärsii käyntihäiriöistä. Liekö syy 95 etanolilitkussa?

  2. Arabikevät oli seuraus elintarvikekelpoisen ruoan muuttamisesta ekobensaksi. Tästä seurasi monenmoista muuttoliikettä. Ongelmat eivät olleet pelkästään teknisiä vaan osin myös poliittisia.

  3. 95 ajettaessa tulee nykimistä ja kaasu vaste heikompi verrattuna 98 oktaaniseen.
    Lisäksi käynnistyy helpommin 98:lla

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!