Autotoday 10 vuotta sitten: ”Portugalin liikenne päästöttömäksi” – mutta kuinka kävikään!

Nissan Denki Cube. Kuva: Nissan.

Tasan kymmenen vuotta sitten oli suuri uutinen, että Renault-Nissan yhdessä Portugalin hallituksen kanssa tekevät maan päästöttömäksi liikenteen osalta.

Koko maan kattava latausverkosto oli melko korkealla silloisen hallituksen prioriteettilistalla.

Kaikki muuttui kuitenkin 2011, sekä talouskriisin että sosialistipuolueen pääministerin José Sócratesin puolueen vaalihäviön takia.

Valtaan nousi sosiaalidemokraatti Pedro Passos Coelho ja koko sähköautoprojekti lopetettiin.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten -jutut.

Vuonna 2011 Nissan perui suunnitelmaansa rakentaa akkutehdas Portugaliin, jonka piti aloittaa tuotannon 2012.

Nyt tilanne Portugalissa on taas kääntynyt parempaan suuntaan sähköautoilun osalta.

Portugalin liikenne päästöttömäksi

Portugalin hallitus ja Renault-Nissan-allianssi ovat 20.11.2008 ilmoittaneet kokonaisvaltaisesta kumppanuudesta, jolla luodaan päästötön liikenne Portugaliin vuoteen 2010 mennessä.

Suunnitelmissa on käyttää allianssin toimittamia ajoneuvoja, ja ympäri tarkoituksena on rakentaa laaja latausverkosto Portugaliin seuraavan kolmen vuoden aikana.

Viime heinäkuussa Portugali solmi ensimmäisenä Euroopan maana yhteistyösopimuksen Renault-Nissan-allianssin kanssa päästöttömän liikenteen mahdollisuuksien tunnustelemiseksi.

Tavoitteena oli tarttua huolenaiheisiin, jotka liittyvät ilmaston lämpenemiseen, riippuvuuteen öljystä sekä tarpeisiin koskien tulevaisuuden kaupunkiliikennettä.

Neljän kuukauden neuvottelujen ja tutkimustyön jälkeen Portugali allekirjoitti viime lauantaina Euroopan ensimmäisenä maana lopullisen sopimuksen allianssin kanssa päästöttömän liikenneohjelman toteuttamisesta.

– Olemme jo aikaa sitten todenneet, että päästöttömässä liikenteessä on kyse paljosta muusta kuin ajoneuvoista itsestään, sanoi Nissan Motor Co., Ltd:n varapääjohtaja Carlos Tavares.

– Onnistuminen vaatii laajaa yhteistyötä hallituksen ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Jotta suunnitelma voi toteutua vuoden 2011 loppuun mennessä, tarvitaan 1 300 ajoneuvonlatausasemaa, joista 320 on oltava valmiina jo vuonna 2010.

Portugali tarjoaa sähköajoneuvojen ostajille myös lisäkannustimia, joita ovat muun muassa tuloverovähennykset yksityishenkilöille ja yritysverokevennykset yrityksille. Nämä loppuvuodesta 2010 käyttöön otettavat verokannustimet ovat käytössä vähintään viisi vuotta.

Portugalin hallituksen saaman mandaatin mukaan, 20 prosenttia julkisten ajoneuvojen hankinnasta tulee olla vuodesta 2011 alkaen päästöttömiä.

Myös lisätoimia, kuten alennettuja pysäköintimaksuja, muita etuoikeuksia ja rahoitustukia, tutkitaan edelleen. Julkinen tiedottaminen ja koulutus sekä sähköajoneuvoesittelyt, aloitetaan vuonna 2010.

Toimista tiedotettiin Lissabonissa Portugal Tecnologico 2008 -tapahtumassa, joka on eräs maan tärkeimmistä talous- ja innovaatioministeriön sponsoroimista teknologiamessuista.

Nissanin Denki (japania ja tarkoittaa sähköä) Cube on näytteillä kuusipäiväisillä messuilla. Tässä konseptiautossa on käytetty samaa litium-ioniakkuteknologiaa, jota tullaan käyttämään Nissanin uusissa sähköajoneuvoissa.

Renault-Nissan-allianssi, jonka tavoitteena on maailman markkinajohtajuus päästöttömien ajoneuvojen valmistajana, tuo sähköautoja Portugaliin alkuvuodesta 2011.

Tämän ansiosta Portugalista tulee eräs ensimmäisiä maita, joihin allianssi toimittaa sähköajoneuvoja. Nissan ja Renault aloittavat sähköajoneuvojen maailmanlaajuisen massamarkkinoinnin vuonna 2012.

Juttu oli Autotodayssa 26.11.2008.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN PÄIVITTÄINEN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here