Autotoday 10 vuotta sitten: Mitsubishin täyssähköauto rantautui Suomeen

Tasan kymmenen vuotta sitten Mitsubishin i-MiEV-auto tuli Suomeen. Monikohan vielä on ajossa?

Mitsubishin täyssähköauto rantautui Suomeen

Maailmalla peräti yli 5 000 asiakkaalle toimitettu Mitsubishin täyssähköauto i-MiEV on saapunut nyt myös Suomeen. Uuden sukupolven sähköauto ei tuota laisinkaan ajonaikaisia CO2-päästöjä ja latautuu tavallisesta pistorasiasta.

Kattava varustelu, turvallisuusominaisuudet, koko maan kattava sähköautojen huoltoverkosto sekä viiden vuoden takuu tekevät siitä ympäristötietoiselle kuljettajalle varteenotettavan vaihtoehdon.

Mitsubishi on tehnyt pitkäjänteistä työtä vähentääkseen autojensa vaikutuksia ympäristöön ja täyssähköauto i-MiEV on tehtaan todellinen taidonnäyte ympäristöteknologian osaamisesta. Väitettä tukee myös se, että Mitsubishin tuotantoa ovat myös Citroën Z-Zero ja Peugeot iON -sähköautot.

Tien päällä Mitsubishi i-MiEV tuo ajettavuuteen uuden ulottuvuuden, kun suurin vääntö tuntuu jo alhaisilla kierroksilla, mikä puolestaan johtaa hyvään kiihtyvyyteen. Rajoitettu huippunopeus i-MiEV:llä on 130 km/h.

Ajovakaus on erinomainen matalan painopisteen ansiosta: litium-ioniakut sijaitsevat lattian alla pohjalevyllä ja kompakti moottori takapyörien välissä. Voimansiirtona toimii automaattivaihteisto.

Rajallinen toimintamatka koetaan haasteelliseksi, vaikkakin sähköauto sopisi ominaisuuksiltaan monen jokapäiväiseksi ajokiksi. Valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen mukaan henkilöautojen keskimääräinen päiväsuorite on noin 40 km.

Tämän lisäksi suurimman osan ajasta autot ovat paikallaan, lähellä pistoketta joko kotona tai työpaikalla. Mitsubishi i-MiEVin toimintasäde on NEDC (New European Driving Cycle)-mittauksen mukaan 150 km. Lisää virtaa saa tavallisesta maadoitetusta 16A pistorasiasta ja akkujen lataus täyteen varaukseen kestää +10 – +30-asteen lämpötilassa kuusi tuntia.

Mitsubishi i-MiEV on markkinoille tulleista sähköautoista ensimmäinen, joka on läpikäynyt Euro NCAP -törmäystestin. Täyssähköauto saavutti testauksessa neljä tähteä ja sai kiitosta akun asianmukaisesta eristyksestä auton koriin nähden. Korkeaenergia-litiumakut sijoittuvat turvallisesti auton pitkään 2,55 metrin akseliväliin eivätkä ne kärsineet minkäänlaista vahinkoa testien aikana.

Sähköautomekaanikkojen koulutuksen vaatimustaso on vielä toistaiseksi Suomessa määrittelemättä. Tukesin työryhmän arvion mukaan sähköautomekaanikolta tullaan todennäköisesti vaatimaan maahantuojan tai valmistajan koulutuksesta saatu todistus. Mitsubishiä maahantuova Delta Motor Group Oy on sähköautomekaanikkojen kouluttamisessa askeleen edellä kilpakumppaneitaan.

– Sähköauto on autoalan merkittävin tekninen uudistus korjaamoliiketoiminnassa pitkään aikaan ja tavoitteenamme on olla alan suunnannäyttäjä, selventää Mitsubishi-liiketoiminnan johtaja Nicklas Fuchs yhtiön panostusta sähköautoihin koulutettuun huoltoverkostoon.

Muiden Mitsubishi-henkilöautojen tavoin sähköauto on hyvin varusteltu. Mallin vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa jarrutusenergian talteenotto, ABS-jarrut, EBD-jarrupaineen säätö ja hätäjarrutehostin, ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmä, kuusi turvatyynyä, RISE-turvakori, LED-takavalot, sähköinen ohjaustehostin ja ilmastointi.

Myös sähköisesti säädettävät, lämmitettävät ja koria vasten taittuvat ulkopeilit sekä kuljettajan istuimen lämmitys ovat tervetulleita vakiovarusteita Suomen ilmastoon.

Mitsubishin sähköauton takuu on 5 vuotta / 150 000 km. Takuun kaksi ensimmäistä vuotta ovat ilman kilometrirajaa. Lisäksi MAP-ajoturva on voimassa kolmen vuoden ajan.

Katso tästä muita Autotoday 10 vuotta sitten -juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!