Jo kymmenen vuotta sitten puhuttiin paljon kaasuautoilusta. Kuitenkin vasta nyt alkaa toden teolla tapahtua kaasuautoilussa.
Gasum ja Kesko tuovat maakaasuaseman Lahteen
Gasum Oy ja Kesko ovat sopineet maakaasun tankkausaseman rakentamisesta Lahteen K-citymarket Launeen tontille. Gasum aloittaa välittömästi lupaprosessit tankkausasemaa varten. Aseman rakentamistyöt käynnistyvät heti hankkeen saatua rakennus- ja rakentamisluvat. Tankkausaseman on tarkoitus olla käyttövalmiina vuoden 2009 syksyllä.
Tällä hetkellä Suomessa on yksitoista julkista maakaasun tankkausasemaa: Helsingissä Malmilla, Sörnäisissä ja Ruskeasuolla, Kouvolassa, Karhulassa, Tampereella, Haminassa, Espoossa, Lappeenrannassa, Riihimäellä ja Mäntsälässä.
Haminan asema on Haminan Energian ja ST1:n operoima, Mäntsälän asema Mäntsälän sähkön ja ST1:n operoima, muut asemat ovat Gasumin. Gasumin uudet asemat Porvooseen ja Helsingin Roihupeltoon valmistuvat ennen Lahden asemaa.
– Gasumin tavoitteena on rakentaa lähivuosina 30 tankkausaseman verkosto. Näistä kolmasosa sijoittuu pääkaupunkiseudulle, muut maakaasuverkoston kaupunkikeskittymiin. Myöhemmin verkostoa on tarkoitus laajentaa valtaväylien varteen, kertoo Gasum Oy:n myyntipäällikkö Jussi Vainikka.
Keskon tonteilta löytyy maakaasun tankkausasema tällä hetkellä Kouvolasta ja Tampereelta.
Kaupunkilinja-autot, jäteautot, jakeluautot, taksit, muut yritysautot ja yksityiset henkilöt mukaan lukien Suomessa on tällä hetkellä noin 500 maakaasulla toimivaa ajoneuvoa.
Maakaasuauton hankintaan houkuttelee polttoaineen edullinen hinta sekä alhaiset hiilidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöt. Autojen polttoaineeksi maakaasu myydään kiloittain, maakaasukilon hinta on 1,05 euroa. Bensiinilitraa vastaavaksi energiaksi laskettuna maakaasu maksaa noin 68 senttiä ekvivalenttilitralta. (Hintatiedot 14.04.2009)
Suomessa saatavilla olevia maakaasuajoneuvomerkkejä ovat mm. Volkswagen, Mercedes-Benz, Opel, Fiat ja MAN. Maailmalla liikenteessä on jo yli kymmenen miljoonaa maakaasuajoneuvoa, joista Euroopan teillä ajelee noin 900 000.
Jatkossa Gasumin tavoitteena on tarjota tankkausasemillaan myös biokaasua liikennekäyttöön. Gasum ja Biovakka ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tavoitteena on tuottaa biokaasua siirrettäväksi maakaasuverkoston kautta liikenteen polttoaineeksi.
Ensimmäistä maakaasuverkoston alueelle rakennettavaa biokaasun tuotantolaitosta suunnitellaan Nastolaan. Maakaasun siirtoverkon avulla puhdistettua biokaasua voidaan hyödyntää liikenteen polttoaineena kaikilla kaasuverkoston alueella olevilla tankkausasemilla. Ajoneuvojen polttoaineena biokaasu ja maakaasu vastaavat toisiaan.
Juttu oli Autotodayssa 15.4.2009.