Heti ensi vuoden 2025 alussa voimaan astuva EU:n uusi päästötavoite pakottaa autonvalmistajat keskittämään tuotantoaan entistä enemmän sähköautoihin. Stellantis-merkkejä maahantuovan Auto-Bon Oy:llä on käsissään tuotteet, joilla tavoitteeseen päästään, todetaan Auto-Bonin tiedotteessa.
CO2-päästöjen keskimääräinen yläraja putoaa vuonna 2025 nykyisestä 115 g/km tasosta 93,6 grammaan kilometriltä. Mikäli valmistajat eivät pääse tavoitteisiin, joutuvat ne maksamaan 95 euroa jokaiselta ylittämältään päästögrammalta per myyty auto.
– Valmistajilla on valtava paine myydä sähköautoja nykyistä enemmän, koska sakot ovat jättimäiset, jos päästötavoitteisiin ei päästä. Tilannetta ei helpota yhtään se, että useat valmistajat ovat ilmoittaneet sähköautojen tuotannon olevan jo ennestään tappiollista. Pahimmassa tapauksessa tiettyjen mallien myyntiä joudutaan rajoittamaan esimerkiksi hinnoittelulla, jotta saadaan rekisteröityä riittävästi sähköautoja, sanoo maailman neljänneksi suurimman valmistajan merkkejä Suomessa edustavan Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.
Päästötavoite ohjaa tehtaiden tuotantoa entistä voimakkaammin sähköautojen valmistukseen. Stellantiksen kohdalla tämä tarkoittaa ensi vuonna sitä, että joka neljäs valmistettu auto on täyssähköauto. Yhtiö on täysin sitoutunut EU:n tavoitteisiin, eikä päästöjä aiota kompensoida sakkoja maksamalla.
25 000 euron sähköauto ratkaisu asiakkaille ja päästötavoitteisiin
Täyssähköautojen keskihinta oli vuonna 2023 Suomessa noin 56 000 euroa. Tämä rajaa suuret kuluttajaryhmät markkinoilta heti pois. Uusien bensiiniautojen keskihinta samana vuonna oli 32 000 euroa, joka vastaa paremmin kuluttajien ostovoimakynnystä.
– Sähköautojen tarjonta tulee seuraavaksi laajenemaan edullisempiin autoihin, joihin olemme havainneet kuluttajilla todella suurta mielenkiintoa. Vuonna 2025 valikoimassamme on lukuisia alle 40 000 euroa maksavia sähköautoja ja myös useampi malli, jotka alittavat 30 000 euron rajapyykin, Vuolle paaluttaa.
– Pääsemme vihdoin luovuttamaan Suomen edullisimpia sähköautoja asiakkaille. Kokemuksemme mukaan noin 25 000 euron sähköautoilla on nyt markkinoilla kysyntää. Edulliset sähköautot tavoittavat ihan uudet asiakasryhmät markkinoilla, Vuolle kertoo.
Lue tästä muita juttuja päästörajoista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //