Autojen suunnittelu ja kehitys helpottuu yhdistetyn todellisuuden avulla

Kuva: Volvo.

Volvo ja huipputeknisiä lisätyn todellisuuden AR-laseja valmistava suomalainen Varjo ovat luoneet maailman ensimmäisen yhdistetyn todellisuuden sovelluksen, jolla voi arvioida autojen prototyyppejä, muotoilua ja aktiivisia turvallisuustekniikoita.

Yhteistyötä vahvistaa entisestään Volvo Cars Tech Fundin päätös investoida Varjoon. Tech Fund on autonvalmistajan sijoitusrahasto, joka investoi suuren potentiaalin teknologisiin startup-yrityksiin.

Volvo ja Varjo mahdollistavat ensimmäistä kertaa oikealla autolla ajamisen yhdistetyn todellisuuden laseja käyttämällä. Tekniikka tuo kehitystyöhön virtuaalisia elementtejä tai kokonaisia toimintoja, jotka tuntuvat todellisilta sekä kuljettajasta että auton antureista. Yksikään toinen autonvalmistaja ei ole aikaisemmin pystynyt samaan.

Varjo XR-1 -lasit julkistettiin tänään, ja ne tarjoavat fotorealistisen yhdistetyn tai virtuaalitodellisuuden muita saatavilla olevia ratkaisuja suuremmalla tarkkuudella.

XR-1 voi merkittävästi vähentää kehitystyöhön kuluvaa aikaa luomalla uusia mahdollisuuksia arvioida ominaisuuksia ja toimintoja lähes välittömästi.

Edeltäjäänsä verrattuna XR-1 lisää laseihin korkeatarkkuuskamerat mahdollistaen näin yhdistetyn todellisuuden. Tämän ansiosta Volvon suunnittelijat ja insinöörit voivat ”ajaa” tulevia autoja ja arvioida niiden ominaisuuksia simulaatioympäristössä jo vuosia ennen kuin autot ovat valmiita. Näin yhtiö voi kehittää maanteiden turvallisimpia autoja ja mahdollisimman hienostuneita käyttäjäkokemuksia.

– Yhdistettyä todellisuutta käyttämällä voimme alkaa arvioida muotoiluja ja tekniikoita, kun suunnitelmat ovat vasta piirustuspöydällä. Tavallisen uusien tuotteiden ja ajatusten arvioinnin sijaan voimme testata konsepteja maantiellä välittömästi. Tämä lähestymistapa tarjoaa merkittäviä kustannussäästöjä tunnistamalla prioriteetit ja poistamalla pullonkaulat huomattavasti varhaisemmassa vaiheessa suunnittelu- ja kehitystyötä, kertoo Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green.

XR-1 antaa Volvon insinööreille myös mahdollisuuden kehittää ja arvioida aktiivisia turvallisuusratkaisuja tavallista helpommin. Turvallisuusasiantuntijat voivat ajaa oikeita autoja XR-1-laseja käyttämällä Volvon tutkimusyksiköissä Ruotsissa ja testata virtuaalisia aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä lisätyn todellisuuden kautta tosielämän ympäristössä.

XR-1:n erittäin tarkan silmänseurantatekniikan avulla on helppo arvioida, kuinka kuljettajat käyttävät uusia toimintoja ja kohtaavatko he häiriötekijöitä. Tällainen teknologiapohjainen lähestymistapa häiriötasojen mittaamiseen varmistaa, että Volvo voi kehittää uusia toimintoja, jotka eivät häiritse kuljettajan keskittymistä ajamiseen.

– Olemme alusta asti halunneet luoda tuotteen, joka yhdistää saumattomasti todellisuuden ja virtuaalimaailman. Volvon kehittyneet tavat käyttää XR-1-laitetta osoittavat, että Varjon teknologia mahdollistaa aikaisemmin mahdottomina pidettyjä asioita. Olemme yhdessä Volvon kanssa aloittaneet uuden aikakauden ammattimaisessa yhdistetyn todellisuuden käytössä, sanoo Varjon toimitusjohtaja ja perustaja Niko Eiden.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here