Historian havinaa: Aasista ensimmäiseen konevoimaan

Kuva: Wikimedia.

Teksti: Usko Sipilä

Ihminen on aina halunnut liikkua. Aikanaan matkasimme jalan tai eläinten selässä ratsastaen. Uutta helpompaa tapaa kaivattiin.

Se oli pyörä, jonka muoto keksittiin kolme tuhatta vuotta eKr. itämailla korkeakulttuurisessa Mesopotamiassa.

Pyörän sovellutuksena kehittyivät vaunut, joiden vetovoimana toimivat aasit, kamelit ja härät, myöhemmin myös hevoset. Näin mentiin kohti uusia vuosituhansia. Ratkaisevaa kehitystä alkoi tapahtua jo 1600-luvulla.

Ensimmäinen hevosvetoinen kaupunkivaunu ilmestyi kansalaisten hämmästykseksi Pariisin kaduille jo vuonna 1662. Sen kehitti Blaise Pascal kumppaneineen.

Uudenlainen liikkumistapa oli sen verran erikoista, että tällainen toiminta jouduttiin muutaman vuoden kuluttua lopettamaan. Sinänsä hieno idea jäi odottamaan toteutumistaan.

Kansalaisten liikkumisen tarve kuitenkin kasvoi. Heidän sekä tavaroiden kuljettamiseen hevosvaunut sopivat.

Mutta vasta 1800-luvun alkupuolella hevosvetoinen linjavaunu alkoi liikennöidä Bordeaux’issa 1812, Pariisissa 1827, Lontoossa 1829 ja New Yorkissa 1830. Pariisissa liikemies Stanislas Baudry aloitti säännöllisen liikennöinnin 1828.

Mutta mikä nimeksi uudenlaiselle ”joukkokuljetusvälineelle” ? Se tuli Kreikan kielestä. Termi omni sen kertoo, vaunu oli tarkoitettu yleiseen käyttöön, siis kaikille ja bus = auto – siis Omni bus!

Nicolas-Joseph Cugnotin höyrykoneella liikkuvan vaunun höyrypannu oli vaunun edessä.
Kuva: Wikimedia

 

Tekniikka tulee avuksi

Tarpeet vaativat toteuttamiskeinoja. Ihminen voi vaikuttaa ympäristöönsä ja käyttää sitä hyväkseen. Se tapahtuu tekniikan avulla.

Vuosisatojen kuluessa perinteisten käytäntöjen avuksi alkoi tulla liikkumiseen liittyneitä uusia oivalluksia eli tekniikkaa.

Lihasvoiman rinnalle alkoi ilmaantua keksintöjä, joita enteilivät uudenlaisen ajan koittamista. Merkittävin oli vesipumpun keksiminen.

Ensimmäisen sellaisen esitteli aivan vuosisadan lopulla 1698 Thomas Savery. Tämä oli ensi askel höyrykonetta (sylinteriä) kohti.

Omat oivalluksensa esittivät Thomas Newcomen 1712 sekä James Watt 1769. Voimapeli oli valmiina.

1700-luvun puolivälin tienoilla asia askarrutti monia.

Eräs heistä oli ranskalainen mies nimeltä Nicolas-Joseph Cugnot. Vuonna 1771 hänellä oli valmiina höyrykoneella liikkuva vaunu, lähinnä armeijan käyttöön tykkilavetin vetäjäksi.

Vetävä konevoima oli syntynyt!

Cunotin koneen malli museossa. Kuva: Wikimedia

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here